YZF 1000 R

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gå med i en Mhrf ansluten klubb, tex Mcveteranerna.
Så kan man teckna en 20 årsförsäkring.
Är Motorcyklen äldre än 30 år blir det ännu billigare.
Japp! :tummenupp Så i augusti kommer min SportHoj, som Bilsport utan Mc och Svedea inte vill försäkra, kosta mig 800 hel/hel! :banana

Min SportHoj har visserligen inte lika många hästar eller cylindrar som TS har men ger mig, precis som TS SportHoj, väldans mycket körglödje! :kär

Men MHRF-försäkringen är för historiska fordon så det måste vara historiskt riktigt. Min bruksSportHoj kommer då att kunna försäkras trots att den inte ser ut som den lämnade Hinckley, men det finns bildbevis att den sett ut så länge.
Men om 20 år kommer man nog att kunna försäkra en Brattskramlerbobber också! :crash
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter ett par underbara helger o kvällar ute i stugan på ön så beslutade jag mej att byta den döda TPS, n i dag, suck o pust.

Nå det var ju snart klart iomed att hojen e lättskruvad och att den talar om tps vinkel själv.

Men det blev ju filter byte o oljebyte i samma veva samt kalibrering av förgasarna o justering av avgasspjället så nu går väll ace, n som den bör igen.

Men dessutom rev jag ned R1 gaffel bena i småbitar o bytte alla pboxar o lagringar samt skrapringar. Dessutom rev jag ned kartrightarna o bytte alla fyra ventil paketen till 20 år modernare saker samtidigt som jag då chimmsade om dessa.

Att just riva cartridgen var ju bra för innuti dessa runt ventiler o chims stackar fanns mycket bös som absolut inte borde vara innuti hjärtat på en framgaffel så det blir spännande att se vad som händer den dagen jag byter hela framända, om framända blir lika silkens len o följsam som bakhjulet blev av öhlin stx46, n.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vaooo!!

Det däringa TPS bytet styr nog mer än man tror,,

Helt annat insug mer åt BMW M3 DTM och mycket vassare avgasljud.

Bra mycket piggare och råstarkare, så jag inbillar mej att dom där tunna kolbanorna i TPS, n även styr någon tändkurva som troligen inte blivit styrd på Detta viset på ett längre tag.

Världens billigaste original trimm??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mikuni TPS, n på yzf1000r thunderace sitter åtminstone på dessa hojar o har samma mikuni nr.

TPS110/5FL858850000/2D1858850000/1358002F00

Yamaha yzf
600 thundercatt
750
Thunderace
R1 98-01


Suzuki
GSX600F
GSX750F
GSF1200
GSX-R750.

Men till Suzuki kostar den 200 inte 1000 som till yamaha.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja efter 3 dagars semester och alla måsten är färdiga, sambons bra att ha jobb burk är tom gräset växer extremt långsamt fläder saften är tappad på flaskor.

Tristes? så jag tröstade mej skälv med en ny kolfiber framskärm till R1 gaffeln.

Dyr? Tja allt är relativt 2100 med frakt, intalade mej själv hur snabb jag blir med en 60% lättare framskärm.

En Kina skärm i ABS plast kostar 400+150 i frakt den e olackad och behöver lackas, en spray burk silver Pearl o en med appelred candy kostar 1000 spänn plus resa att hämta i Uddevalla 14 mil.

Så iomed acen kommer gå såååå mycket billigare efter bytet så sparar jag in dom 600 på ca 4-500 mil?.

Sedan funderas på ett black widow nya helsystem till ace, dom påstår att det nya helsystemet är så väluträknat att borttagande av avgas ventil med motor inte märks alls och just det enorma bottendraget i genisis motorn blir kvar.

Men mer än 7 kilo mindre vikt??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I 30° värme så stog jag i garaget o modifierade lite på R1 framgaffel, hastighet mätar wire drivningen fick inte plats på R1 gaffeln.

Men genom att ta bort 6 mm på gaffelns underdel där distansen ligger an är både fälg centrerad så när på 0,2 mm o det bryr jag mej inte om. Jäfla pill o montera upp gaffel benet i fräsen, och dessutom är hastighetsmätar drivningen på plats.

Sedan kom nästa fundering det fanns ingen låsning till drivningen på gaffel benet. Så där blev att planfräsa en liten yta borra o gänga för 2st m4 skruvar.

Efter detta fräste jag fam en liten klack som fick motsvarande försänkt hål för insex skruvar.

Monterade klacken satte i fälg med distanser o drog åt monterade 2 bluspott ok med nya belägg o allt snurrade fritt.

Jagr jag är nöjd i denna värmen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Modifieringens tidevarv går vidare och min gammla ace blir mer o mer kompetent i gämförelse med nyare RR hojar min e jhu bara en rr?.

Nå det blev ju ett blackwidowe helsystem då mitt avgasspjäll behagade att fastna i stängt läge, snacka om att effektivt strypa en 1000cc till en 125cc hojs prestanda?

Nå helsystemet dök upp från England på bara 4 dagar imponerande.
Att passformen minst motsvarade ett original system med helt klockren passform o sugpassning på alla delar som skulle ihop är också imponerande.

Finich på delarna som inte skulle skämmas för sig i bokhyllan i storarummet, sambon motsätter sig dock sådant?

IMG_20210918_090506.jpgIMG_20210916_185350.jpg

I samma veva blir kylet som jag fick ta loss tvättat o rensat från allsköns skräp som fastnar i mellan cellerna genom året inte för att acen går varm på något sätt utan mera estetiskt relativt rent.

Innan blackwidowe montaget har modifieringarna gett en vikt på 198kg fulltankad enligt bilprovningen våg o med detta så borde 190 kg vara hemma.

Hur mycket lättare USD R1 gaffeln är får jag återkomma med men kolfiber framskärmen kapar ju nästan 1 kg den med?

Sedan är säkert ny klippon lättare än original o även Brembo broms o koppling cylindrarna lättare än original.

När avgasspjäll servo motorn försvinner Ryker ju ytterligare 7-8 hg o så småningom när dom nyare fälgarna kommer dit försvinner 6-8 kg till med lita annat broms ok bak än det som är original och kan stoppa en lastbil effektivt.

Litium batteri osv osv tja kanske kan jag få ned acen till var R1 första gen vägde o lättad runt 175-180 kg tankad o klar då blur det enbart dom absolut värsta RRR hojarna som är i samma vikt klass med Tom tank.

O det går ju lätta mer om man vill men då är det dyrt på riktigt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har ju sett BMW kolfiber fälgar rasa men det har ju varit bakhjul och det är nog spännande nog, men att framhjulet rasar ihop då skiter nog dom flesta ned sig rätt snabbt?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:brynadJa det hjälper nog inte med bra fjädring för det chattret i framänden
Coolfibern och magnesium är lite överkurs på en Gathoj när det kommer till fälgar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha då vet jag att det mesta som ser samma ut inte är samma?

Rev ned hela framändan o väck med styrkronor o allt annat fibbel.

Glad i hågen så dunkade jag upp R1 under krona med styr stång.. Jaha så det nedre lagret är samma men inte det övre, perkele. Jaja bara att pressa ut styrsången ur bägge underkronorna o pressa i acens styr stång i R1, n underkrona.

Upp med grejorna o i med övre lagret tightade till styr lagren o la på övre kronan? då har R1 kronorna 2mm mera framflyttad gaffel en så acens krona går inte använda.

R1 kronan har grövre styrstång så det blev att göra en bustning som passar mellan R1 krona o acen, s styrstång,perfekt.

Men Vad fasen nu funkar inte styrlåset? ja det blev att göra 2 st 14mm höga distanser att ha mellan acens tändning slås och R1, ns övre krona sedan funkade styr låset.

Men vatafuck nu gick det inte att drafast övre R1 kronan då acens styrstång är 8-9 mm längre än R1 stången så i morgon får jag göra en distans mellan R1 s lägre övre styrkronan o acens något längre styrstång. ??

Nå gaffel benen gick i som ett smäck o lite andra fästen till bromsslangar gick att få dit utan några större problem, tutan därimot måste o lokaliseras någonstans runt styrhuvudet.

Hjul o bromsar är ju klart sedan tidigare även hastighetsmätare drivningen är klar nya kliponen fästena är på gafflarna o i morgon skall allt på original kliponnen flyttas över till dom nya..

NNästan som på julafton att ta fram nya fina saker o skruva på hojen. IMG_20210918_141933.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja fy fasen? hur många gånger jag monterat ihop allt utom kåpor o konstaterat att någon liten detalj måste justeras för att fungera som jag vill vet jag ej men många är det.IMG_20210919_143658.jpg

Bara att få alla kablar o dyligt att ligga skyddat o stilla utan att stäckas eller bländas i det var några timmar, men nu tror jag yamaha hade godkänt jobbet.

IMG_20210919_143705.jpg


2 saker att fixa kvar en strömbrytare till led ljusen så dessa går att släcka oavsett position ljuset.

IMG_20210919_152739.jpg


Framgaffel klar o kolfiber skärm på plats med rätt distanser och gummiupphängningar.


IMG_20210919_165157.jpg


Så nu är det bara tank o sadel kvar fasen vad skruva för ett nytt grenrör o ny gaffel men visst t fasen blir den trevligare.

O nästan 10 kg lättare för R1, n framända väger drygt 3 kg mindre än acens.
O Blackwidowe grenrör drygt 7 kg lättare än original.

Totalt 8000 fattigare????
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Ja fy fasen hur många gånger jag monterat ihop allt utom kåpor o konstaterat att någon liten detalj måste justeras för att fungera som jag vill vet jag ej men många är det.View attachment 464141

Bara att få alla kablar o dyligt att ligga skyddat o stilla utan att stäckas eller bländas i det var några timmar, men nu tror jag yamaha hade godkänt jobbet.

View attachment 464142


2 saker att fixa kvar en strömbrytare till led ljusen så dessa går att släcka oavsett position ljuset.

View attachment 464143


Framgaffel klar o kolfiber skärm på plats med rätt distanser och gummiupphängningar.


View attachment 464144


Så nu är det bara tank o sadel kvar fasen vad skruva för ett nytt grenrör o ny gaffel men visst t fasen blir den trevligare.

O nästan 10 kg lättare för R1, n framända väger drygt 3 kg mindre än acens.
O Blackwidowe grenrör drygt 7 kg lättare än original.

Totalt 8000 fattigare

Vad är det för encylindriga vätskekylda tvåtaktare du har liggandes på hyllan bakom ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Allt möjligt honda cr80-85 honda mtx80 honda mt50 honda mt50 med yz80 vattenkyld yamaha yz80-85 am6 50cc am6 70cc am6100cc kreidler dt80lc
rd175 yamaha 125 belgrada 40hp säkert något mera. Tror motorerna gör nya motorer i hyllorna när det är mörkt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja då var den klar och provrullad en liten bit.

R1 Gaffeln helrenoverad o då menar jag helrenoverad, varenda liten sak har varit isär inklusive kartridgen som dessutom fått nya moderna ventil paket från andretti som vad jag fattade är samma saker som öhlin men till 25mm kartridgen istället för öhlin 30mm.

Det verkar som andretti tillverkar åt öhlin men det vet säkert vår öhlin expert bättre än jag.

Super nöjd sanslöst mycket bättre gaffeln dyker inte speciellt mycket vid vanlig inbromsning o har 2-3cm kvar vid näst intill tvärnit. Mycket följsam men ännu helt o justerad som jag vill ha känslan, returen skall dock ändras den går för långsamt ut igen.

Men generellt sett är det ett rejält lyft på acen mot original gaffel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och till RVS motor renovering.

Ja somliga tror inte på detta o somliga gör det.

Nå min ace fick iallafall vid oljebyte en omgång RVS innan byte och kördes sedan dom 40 milen som man skall innan byte till ny olja och andra satsen RVS.

Oljan som byttes efter dom sista 40 milen hade skrämt dom flesta pga att den alltid ser ut som flytande metall inte olja, RVS lösgör o tvättar alla ytor helt rena från alla skadliga beläggningar och annan skit i motor växellåda, detta kommer med oljan ut när man byter efter 40 mil.

Sedan börjar proseduren med att köra in den andra satsen RVS med den nya oljan.

Efter ytterligare 40 mil börjar man märka skillnad och som nu efter att ha lagt ett par hundra mil så är väll antingen all RVS metall keramik inarbetad i metall ytorna eller så har alla metall ytor tagit till sig all RVS metall keramik som går åt o då cirkulerar resterande RVS bara runt i motorn..

Kontentan är att acen som ville ha ca 3-5 DL olja per 100 mil normal körning o lite mera vid hård körning nu inte tar olja alls längre det är ju exakt detta som skall uppnås med RVS metall keramisk behandling av motor/växellådor/bakaxlar.

Jag har testat detta i ett antal fordon o nästan testat det RVS säger att i nödfall går det köra långt utan olje tryck.

Jag fick en sprucken kylarslang på en diesel caddy o var tvungen att köra vidare.

Tot kördes 13 mil utan kylar vatten o motorn gick utmärkt när jag stängde av denna, motor oljan kokade i oljetråget samma med dieseln i diesel pumpen efter en stunds stillastånd.
Jag räknade starkt med att den motorn var helt körd efter detta, Döm om min förvåning när caddyn dagen efter hoppade igång direkt som vanligt o gick precis som inget hade hänt.

Den caddyn såldes senare uppåt Hudiksvall o så här några år senare går den fortfarande utan bekymmer..

RVS metall keramisk behandling fungerar och inte minst är TUV godkänd vilket borgar för funktionen.

Obs jag säljer inte eller får betalt för det jag skriver, är bara väldigt nöjd över att slippa öppna motorn och byta kolvringar pga oljeförbrukning.

Mvh
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja så har jag kört ett gäng veckor o några hundra mil till o inte drar Acen någon olja fortfarande o det är jag väldigt nöjd över då dom flesta av dessa verkar dricka olja pga feltillverkade kolvringar från en av två underleverantörer till yamaha på den tiden.

Nå nästa projekt är ju att smälla på yamaha MT07-09 fälgar på thunderacen.

Varför? Tja Mt fälgarna är snyggare o inte minst ett gäng kg lättare.

IMG_20211022_212231.jpg

Så dessa införskaffades från Ebay, framfälgen är helt ny i original kartong.

Så upptäcker man att hjulaxlar på mt fälgarna är 17mm axlar? det är ju till en moppe.

Nå nya lager o pboxar med samma yttermått o 25mm hål samt 9 mm breda istället för 14 så då fick jag plats med dubbla lager på bakhjulet drevsida.

Fram hjulet får samma lager 6905 2rs o där skapar jag en ny lager distans som är 22mm invändigt och passar i lagren som är 25mm o kragar upp till 30mm mellan lagren som stödhylsa, då funkar original Acens/R1 fram hjuls axeln.

IMG_20211115_191119.jpg


På bilden syns dom kustom delar som går åt för att centrera bakhjulet så kedjan blir rak o hjulet är i centrum.

Det blir ett nytt mt bakhjul broms ok då Acens original 2 kolvs ok inte får plats mellan bromsskiva och ekrar så original MT ok blir kanon 500 med frakt från Estland från en 2019 MT09.

IMG_20211115_190959.jpg
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Jag har lyckats missa hela tråden så nu har jag sträckläst 8 sidor :crash
Tunderace´n var ju lite porr när man va liten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tanken var att konvertera bakändan inklusive sving till antingen Ducati eller BMW singel sving bara för att få en porrig centrum mutter.

Men svingarna blir tunga o klumpiga när det blir singel sving sedan är det garanterat en del såga o svetsa innan det passar, och iomed belastningarna på just en sving så beslöt jag att avstå detta tillsvidare.

MT-09 fälgar är billiga lätta och stabila enda som jag inte gillar i denna konfiguration är att MT-09 bromsok et sitter så nära fälgen att jag får den långa distansen mellan ok o svingarm.

Så nästa bit blir att hitta en lättare sving som är ca 5-6 cm smalare mellan svingarmarna o har nästan rätt utseende för stötdämperiet o Länkaget samt centrum linje.

Blir att florerar lite i bilder o uppskatta vad som kan ev passa.

Fler saker kommer att ske iallafall?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top