daniel.yzfr7
Mr R7
Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.
Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).
Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.
En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.
Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.
Jag avråder skarp från de färdigmappade bränslemappar från Power Commanders hemsida.Jag laddade ner exakt rätt mapp till min R1 07a och la in, Hojen gick bra och allt var frid och fröjd trodde jag. Kom ner till BRNO och upptäcker att hojen drar ca 1,5 l/mil på banan.Körde och sen lämnade jag in hojen till Yamaha Center i HBG för en koorekt mappning. Min hoj gick så fett att på 50% trottel så stod det" out och range " på Air Fuel Ration .
När de var klar med hojen hade jag 15HK mer på bakhjulet än med den färdiga mappen.....
DVS mappa alltid din MC hos din lokala handlare