Jag gick från en tolva till en femton basmodell. Jag funderade på M-modellen en längre tid men bokade ändå en basmodell ganska tidigt. Kålkåpor hade onekligen varit fränt men jag gillade inte iden att betala dyrt för fjädring som jag ändå kommer att montera av. Det som slutligen fällde avgörandet var min högst personliga uppfattning om att svart ram passar bäst ihop med svart sving, inte med blank sving.
Några intryck efter 150 mil ren gatkörning, jämfört med tolvan:
# Den nya hojen är uppenbart lättare och det känns i varje riktningsbyte, även vid gatkörning.
# Den nya hojen har mycket mer pulver, men den kräver också mer varv. Området 5000-8000 rpm känns klenare än förra generationen. Området ovan 8000 rpm går inte att jämföra samma dag. Känns mer ZX10 eller MV F4, inte gammal R1...
# Den nya hojen känns fysiskt mycket mindre då man väl sitter på den. Inte själva körställningen, utan mer hur man uppfattar hojens längd, bredd och utstick.
# Körställningen är mer racemässig och ansträngd, men långt ifrån dålig och bättre än jag trodde den skulle vara. Påminner faktiskt ganska mycket om nuvarande generation GSX-R 1000.
# Detta är nog den första sporthoj där jag inte känner ett omedelbart behov av dubbel-bubbel ruta.