Yzf rr

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kör våtslip och klarlack. Resultatet kommer bli mycket bättre! :fakta

Våtslip, dekaler och klarlack kommer det bli. :)

Lutar dock åt att vänta med det. Måste kolla om det verkligen stämmer med
att 1k acrylfärgen måste dunsta klart under så lång tid. Dessutom, om den
nu dunstar, kan man spraya på ett täckande skikt med klarlack då eller "andas"
klarlacken? Ja det är frågorna jag måste få svar på av färgleverantören.
Ingen superlackering jag gör men vill ändå inte sumpa det helt genom att chansa.

Inom 10 dagar skall hojen rulla för att kunna ombesiktigas så jag har inte så lång
tid på mig.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Igår sprayades den svarta färgen. Så det skulle kunna monteras
kåpor nu om jag vill. Men jag tar ett samtal med färgleverantören
imorgon angående klarlack/dekaler/dunstning innan jag beslutar
något. Möjligt att det blir klarlack imorgon kväll och så blir
det dekaler i efterhand.

Jäfla väder vi har här nere. Typ 3-4 grader lite regn och blåsigt.
Påsken brukar ju vara den helg man spenderar i trädgården men
inte ens hundarna vill vara ute.
Så det blev montering av den nya kedjan och 16 kuggars framdrevet.
Fegade ur lite och lämnade kvar länkar så jag kan sätta på original
17 kuggars om jag inte gillar 16x46 uppsättningen.
 

Bifogat

  • 0381.JPG
    0381.JPG
    140.5 KB · Visningar: 98

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fått svar av färgleverantören angående dunstningen av ångorna.
1k färgen tar längre tid att dunsta av ångorna och de rekommenderade att vänta
några veckor med dekaler och klarlack om man har grejerna i rumstemp.
Står de i kallgarage med de temperaturerna vi har nu så kan det ta någon månad.
Allt beror på temperaturen.

Jag kör på med klarlacken ikväll och imorgon så de hinner torka hyffsat till helgen.
Dekalerna får vänta och komma ovanpå.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Allt blev våtslipat och klarlackat igår. Sprang som en tätting mellan verkstad
och huset. Lackar ju i verkstaden och så får de torka i huset.
Fy satan vad klarlacken stinker. Fick vädra ut ett par ggr. Dessutom så lyckades jag
fånga en mygga mitt på tanken de få metrarna mellan husen. Så det blir ett av
alla skönhetsfel jag lyckats få till.
Man får vad man betalar för heter det ju. Jobbet kostade inget så resultatet
är därefter. Troligtvis har jag gjort alla missar man kan göra vid en lackering.
Grejerna har lite apelsinhud, krackeleringar, rinningar, djurhår, dammkorn,
ojämna färglager, missar i maskeringen, dåligt underarbete, en miss i våtslipen så
underliggande lager syns och så myggan då.
Men lärorikt var det och det får duga åt mig denna säsong.

Bilder kommer när grejerna torkat och jag börjar montera.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu är det inte mycket kvar.
Blir inga närbilder för då ser man skavankerna. :D
 

Bifogat

  • 0382.JPG
    0382.JPG
    208.8 KB · Visningar: 173
  • 0383.JPG
    0383.JPG
    191.6 KB · Visningar: 210
  • 0384.JPG
    0384.JPG
    226 KB · Visningar: 162

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ser riktigt snyggt ut.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ser riktigt snyggt ut.
Tack. :)
Vid en närmare inspektion så ser man direkt att det är gjort av en amatör. :D
Thunderace är ju en ny bekantskap för mig så vi får se efter denna säsong om det
är något jag vill ha kvar. Blir jag nöjd så lägger jag nog ner lite mer pengar på den.
Hade ju faktiskt planer på pulverlackering av ram, sving och fälgar. Kanske andra
framgafflar ändå och proffslackering.

Var ute en runda för en stund sedan och det var faktiskt några som vände
huvudena, undrade säkert var det var för någon hoj.
Känns dock bra att ha literhoj igen.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
najs !

ser schysst ut !

Skulle ha synat sen nästa helg, men fick förhinder för SVT....
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hej, du har inte råkat få ett grenrör från FZR eller YZF 750 över i ditt bygge? Jag är inte helt nöjd med resultatet av mitt Akra-bygge och skulle vilja få tag i ett original med fungerande EXUP. Mitt är en massa avbrutna skruvar i och trasig vajerplatta.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hej, du har inte råkat få ett grenrör från FZR eller YZF 750 över i ditt bygge? Jag är inte helt nöjd med resultatet av mitt Akra-bygge och skulle vilja få tag i ett original med fungerande EXUP. Mitt är en massa avbrutna skruvar i och trasig vajerplatta.

pappa har :tungan
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hej, du har inte råkat få ett grenrör från FZR eller YZF 750 över i ditt bygge? Jag är inte helt nöjd med resultatet av mitt Akra-bygge och skulle vilja få tag i ett original med fungerande EXUP. Mitt är en massa avbrutna skruvar i och trasig vajerplatta.
Jag har ett från en FZR1000 -89a men den är inte i så bra skick gällande grenrören.
Bättre kanske att nappa på P-sons.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vi får se vad han säger.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ombesiktning gjord. :tummenupp

På Lördag kan man väl säga att det blir en ordentlig test av hojen på SkåneVårTuren.
Känns bra att köra den men jag kommer ändå att göra en genomgång dessförinnan
och kolla så att jag inte glömt att dra åt någon skruv.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har blivit lite städning i verkstaden efter bygget.
Dags för operation fungera på den gamla XJn.
Har ju precis blivit handledare åt frugan så den måste igång.

Dock så tyckte jag att YZFen lutar alldeles för mycket när stödet är nere.
Så skroten fick besök idag och 2 stöd som jag ansåg skulle fungera efter
moddning inköptes. Det vänstra är YZF original, det högra blir det nya och det
i mitten skall slaktas på delar.

Det går väl inte att undgå att se de olika röda nyanserna på kåporna i fronten.
Det var faktiskt misstag numero två gällande lackeringen, använd inte 2 olika
kulörer på grundfärgen när samma ytfärg skall på. :D
 

Bifogat

  • 0386.JPG
    0386.JPG
    160.9 KB · Visningar: 135
  • 0387.JPG
    0387.JPG
    190.3 KB · Visningar: 147
  • 0388.JPG
    0388.JPG
    169 KB · Visningar: 182
  • 0389.JPG
    0389.JPG
    178 KB · Visningar: 147

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min lutade också mycket efter att jag satte kortare hunben bak. Försäkte svetsa ihop ett yzf750 och r1 stöd men det höll inte, och då förstärkte jag ändå upp det rejält. Jag svetsade istället dit en tjock mutter i botten på yzf750 stödet. Det blev mycket bättre och ingen risk för att det går av.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Min lutade också mycket efter att jag satte kortare hunben bak. Försäkte svetsa ihop ett yzf750 och r1 stöd men det höll inte, och då förstärkte jag ändå upp det rejält. Jag svetsade istället dit en tjock mutter i botten på yzf750 stödet. Det blev mycket bättre och ingen risk för att det går av.

Jag har ju original hundben och bakre stötdämparlängden är samma som
originalet men det kan ha blivit aningen högre med min hemmagjorda länkage setup.
Om inte annat så har mitt val av däck (190/55) gjort den lite högre.
Kapa och sen svetsa i själva stödstammen är nog ingen bra ide.
Min plan var att göra så här som på bilden. Ha stammen intakt och
svetsa på pinnarna. Så är det ju gjort på originalet.



Hojen går bra skulle jag vilja säga (i brist på en vanlig Thunder att jämföra med).
Den fick verkligen visa vad den gick för igår på SVTn. Inge svår att
svänga med i kurvorna. Nästan som SPn faktiskt. Undrar hur det hade
blivit med SP gafflarna?
Motorkaraktären gillar jag, lite grov i början och sedan
kommer den som ett skott. Vet inte hur en Thunder motor skall vara
men en genomgång av tändning och en förgasarsynk skulle nog inte skada.
På sådan körning som igår (väldigt inspirerad) med mycket gasa o bromsa
så drack den i genomsnitt 0,55 liter milen.

37 mils körning blev det igår och fan vad jag har träningsverk idag,
från fotlederna upp till nacken. :D
 

Bifogat

  • 0390.JPG
    0390.JPG
    184.2 KB · Visningar: 135
  • 0407.JPG
    0407.JPG
    154.8 KB · Visningar: 190
  • 0408.JPG
    0408.JPG
    166.8 KB · Visningar: 174
  • 0420.JPG
    0420.JPG
    196.6 KB · Visningar: 160

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ett tag sedan det skrevs i denna tråd. Är hojen klar, nope.

Lämnade in den på bänkning ett litet tag efter 37 mila körningen.
Tyckte inte den gick riktigt bra men så hade jag inget att jämföra
med heller. Visade sig att den bara lämnade 100 hästar på bakhjulet.
Förgasaren fick sig en genomgång så nu går den kanonfint.

Har också gått tillbaka till originalsvingen. Dämparens övre oljecylinder
slog i svingen vid ett tillfälle och det gillade jag inte. Får skäras bort
material från R1 svingen om jag skall använda den framöver.

1345397019_resized.jpg




En sak jag hade kvar sist var att sätta på klistermärkena. Detta har
inte blivit gjort för jag planerar lite ändringar. Hojen är en keeper
i vart fall. Finns en del grejer jag inte är nöjd med så tråden kommer
leva vidare ett tag. Först ut blir en annan smalare tank. För Thunderns
tankbredd är ingen höjdare.

1345397014_resized.jpg


1345397017_resized.jpg
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
billiga fzr1000 tankar finns.......
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
billiga fzr1000 tankar finns.......
Bilderna visar redan den "nya" tanken jag tänkt anpassa, från en R1a. :)

Hyffsat bra passform på direkten men jag tänkte se om någon reagerade på
det stora avståndet mellan tank och ram i framkant.
Svetsa på en liten sarg som fyller ut mellanrummet kan vara en ide´ kanske.
Måste ändå göra lite jobb på tanken då den har några bulor/repor.
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top