Z1 900 Streetdrag bygget

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
När jag väl fått i motorn så monterades toppen på. Dock tvungen att kolla så den var helt färdig och tät i ventilerna. Som jag skrivit tidigare så var denna inne för svetsning på två ställen, någon innan hade tydligen dragit för långa M6:eek:r i hålen och skapat ett par roliga oljeläckage :tummenupp

IMG_1711.jpgIMG_1712.jpgIMG_1729.jpg

Tvungen att dra på sidewinder systemet!

IMG_1730.jpgIMG_1731.jpg

Sen följde svingen! Som ni ser så är det en eftermarknads fyrkantssving som sitter på. Projektet till nästa år blir att beställa en förlängd i molly från USA. De tillverkar måttbeställda för ca 3500 kr + frakt. Samt även en betydligt bredare baksula!

Dock så hade jag inte pengar till det vid denna tiden, utan valde att lägga krutet på förgasarna. Så man får helt enkelt dra lite mindre i gasen så länge :yoparty

paypal 1.jpg

Kommer lite fler bilder om nån dag, har en hel del att dra över från kameran. Har ni några frågor så svarar jag efter bästa förmåga :D
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Får lite gåshud när jag ser ditt bygge ! :tummenupp
Även jag bygger en Z1 men dock klon pga respekten att inte slakta en orginalhoj. Baserade därför mitt bygge på en z1100 eftersom så lite orginal skulle bli kvar.

Skönt att ha en Kawa 900 boder på nära håll nu när jag återmonterar och börjar dra el.

Kör hårt med bygget, 1400 cyllen känns ju rätt lagom fet :hihi

Tackar och bugar för de varma orden :)
Jag är förresten precis klar med elen. Mitt tips, slit ut den gamla kabelstocken, skaffa en manual och dra om det från noll. Tog mig någon vecka, men efter jag sett hur kabelstocken såg ut så var det inte ens lönt att tänka på något annat. Tror min kabelstock är typ 5-7 kablar nu under tanken :) Vad kommer du köra med för tändning?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Flashbacks blandat med glädje ! Väntar med spänning på färdig hoj ! :tummenupp

Tack för tipset...blir en M-unit med nya kablar till all el.
Tändning..ehh...blir nog orginal. Har aldrig installerat Dyna...men det kanske man kan prova.
Hade tänkt "gömma" eller göra nått annat kul just med tändningslåset.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Flashbacks blandat med glädje ! Väntar med spänning på färdig hoj ! :tummenupp

Tack för tipset...blir en M-unit med nya kablar till all el.
Tändning..ehh...blir nog orginal. Har aldrig installerat Dyna...men det kanske man kan prova.
Hade tänkt "gömma" eller göra nått annat kul just med tändningslåset.

Oh vad nice att ha färdiga kablar! Haha du anar inte vad man led när man skulle mäta sig fram till allt, inte kopplat något sedan fysiken i högstadiet, hehe. Jag kan rekommendera Dyna S, brytarlösa system. Köpte ett par racing spolar 3,5 Ohm:s också. Ett dyna hittar du på ebay för allt ifrån 200 kr upp till kanske 600-800 kr nytt, sen spolar ligger väl runt 300-400 kr. Ska du ha Dyna så rekommenderar de starkare spolar än original dock.
http://www.ebay.com/sch/Motorcycle-Parts-/10063/i.html?_from=R40&_nkw=dyna+s+ignition&_sop=15

Själva Dyna systemet är 3 kablar att koppla, riktigt enkelt. Har du färdig kabellinda med så är det bara att plugga in. Följer med skit bra beskrivning på hur du ska ställa in det med. Skulle du ha lite problem så är det bara att dra iväg ett mess till mig så ska jag se ifall jag kan hjälpa dig efter bästa förmåga :D
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
När väl hojen var rullandes så blev det till att dra på kammarna, det gick ganska smidigt i princip bara till att följa boken. Men man fick trippelkolla timingen på dem så man inte räknat fel.
Då kommer man till den näst kuligaste hittentills: Förgasarna.. Och jag fick tag i ett par riktigt fina lectron 44:eek:r från USA, fick dem till ett bra pris. Så jag i min enfald kände mig riktigt mallig och köpte dem. Man kan ju som sagt aldrig ha för stora förgasare. Men ojjjj vad jag misstog mig, haha. Luftflödet igenom ett par Lectron 44:eek:r är aningen mindre än ett svart hål i rymden.
Meen man lär sig av sina misstag och vi kommer till det lite senare. Kan bara säga att jag är absolut inget proffs på något sätt, utan man får helt enkelt vara ödmjuk och erkänna att man kanske gapa efter lite mer än vad man kunde tugga, haha. Som ni ser så var där brist på bränslekabel, så jag kapade upp lite PVC slang till uppstarten.

IMG_2047.jpgIMG_2048.jpgIMG_2056.jpg

När väl bryggan satt på plats så tog jag och monterade dit min MTC Lock-up koppling. Det var också i princip till att skruva på plats med minimalt strul, intressanta blir när man ska ställa in det hela med hjälp av vikterna som ni kan se på armarna där. Känns som att det kommer bli en del av och på med kopplingskåpan innan man hittar rätt.
Nu börjar det hela ta form, och till min stora glädje så dök morsans gubbe upp med min tank och kåpor som han lackerat till mig i hemlighet! (Weeeehue!). Som ni såg innan i tråden så lade jag lätt en vecka på att slipa, laga och spackla upp möget!

Tvungen att bara lägga på dem och ta en bild så man fick en liten smak av hur det hela kommer se ut. Färgerna är från de tidiga modellerna av Z1:an. (Lätt de snyggaste enligt mig)
:yoparty

IMG_2093.jpgIMG_2124.jpgIMG_2126.jpg
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Vid denna tiden var det sensommar/höst förra året och jag visste att det inte skulle hinnas köra något. Då började det mest tidskrävande: Elen!

Vi konstaterade efter dryga två timmar att den gamla kabelstocken inte var något att ha. (Började ryka på tre ställen när vi kopplat elen och drog på tändningen.) Efter man plockat av och öppnat upp kabeln så kunde man tydligt se varför. Kabelstocken hade suttit där sedan 76 och blivit modifierad ungefär lika många gånger, tillskott och avbrott, dåligt ihop tejpat och återförslutet med mera och mera... Så då fick man börja om från början. Bytte ut allt det gamla och satte in en ny likriktare. Sen var det bara dags att börja dra kablar och koppla. Efter några veckor av huvudbry så hade vi lyckats få tändning, sedan dess har jag dock köpt nya spolar som ska funka bättre med Dyna tändningen.
Förra ägaren hade fiffigt nog byggt en liten brygga för elen ovanför batteriet under sadeln som jag återanvände. Dit hamnar shift-mindern (till shift lighten) och övervarvs skyddet, samt spolar och resten av alla sladdar. Lägger upp lite bilder till er så ni kan se hur det såg ut när man höll på att dra allt och inte hade dragit ihop stocken :)

IMG_2186.jpgIMG_2187.jpgIMG_2188.jpgIMG_2190.jpg
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Efter detta så höll jag lite jullov, spenderade tiden med lite småfix. Ordnade med nytt styre, planerade min nya konsol. Ska plocka bort original, och tillverka en minimal mindre variant. Lite av det mer estetiska.

Plockade av och gick igenom shimsen, kollade spelen och ändrade om lite där.
Sen nu i mars så förlorade jag budgivningen på en 40 mm rigg, med 5$ :död :huvet
Lyckades däremot få tag i en 38 rigg som skulle vara tillräcklig enligt gubbarna i USA på Lectron. De nya spolarna monterades, samt min nya rigg tillsammans med ett par riktigt sexiga blåa Power Rings, kommer bli intressant att höra vad gubbarna på besiktningen tycker om mitt icke existerande flamskydd :näsblod

Tänkte jag skulle lägga upp lite filmer med uppstart, men jag tycks inte få rätt på redigeringen, programmet vill inte acceptera mina iphone filmer. Windows Moviemaker For the Win! :3freak

IMG_3296.jpgIMG_3297.jpg

Nu är jag ganska uppdaterad tidsmässigt. Kommer lägga in saker lite successivt, har jätte mycket bilder och material. Så är det något mer ingående ni undrar så svarar jag gärna. Svårt att veta vad som är värt att lägga upp. Våga vägra publicera en roman! :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ha..ha...denna tråd går lite för fort för mig :crash

Tillverkat egna rör till avgassystemet eller är det orginalpiporna ?
Är grafiken lackad eller dekal...? Snyggt som fan.....men gillar 74:ans grafik bättre :hihi

Tack för tipsen på Dyna S...har aldrig hittat dem så billigt. Du har övertalat mig...det blir Dyna ! Kommer hålla dig vid din utlovade support. :D
Men...behöver man inte den blå boxen ?

M-unit är bara en liten låda med logik....man får tillverka och dra alla kablar själv.
 
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Ha..ha...denna tråd går lite för fort för mig :crash

Tillverkat egna rör till avgassystemet eller är det orginalpiporna ?
Är grafiken lackad eller dekal...? Snyggt som fan.....men gillar 74:ans grafik bättre :hihi

Tack för tipsen på Dyna S...har aldrig hittat dem så billigt. Du har övertalat mig...det blir Dyna !
Kommer hålla dig vid din utlovade support. :D

M-unit är bara en liten låda med logik....man får tillverka och dra alla kablar själv.

Haha, sammanfattat det jag gjort hittentills bara, inte uppdaterat byggtråden på ungefär 7-8 månader. Men nu är jag ikapp med allt! :)

Jaha, inte hört talas om M-unit innan. Men har du Haynes manualen till hojen? Tror där kan finnas lite inscannade elscheman annars att få tag i på nätet. Deras elschema är riktigt bra upplagt, underlättar enormt när man sitter med 2342 sladdar hängandes, hehe.
Jag handlar allt som är "dyrt" på Ebay, trots där kan tillkomma lite extra i tullavgifter så har jag sparat måånga tusenlappar på mitt bygge. Aldrig haft problem med leveranser eller liknande, ebay går ju in och täcker dina kostnader som en försäkring om du skulle bli blåst med. Tror det tar ungefär 7-9 dagar att få ett packet skickat med USPS. Riktigt nice =)

Dyna S är riktigt bra, enormt lätt att ställa med. Finns en beskrivning med i förpackningen eller på nätet. Kolla denna länken, där har du kopplingsschemat :) Tror du reder det, hehe.
http://www.mpsracing.com/instructions/Dynatek/DS2-1_2-2.pdf Enda att tänka på är att du har rätt spolar, de vill att man ska använda deras egna så klart. Men nåt runt 3,5 Ohm.

Piporna är sidewinders, tror de är Kerker. Har en strut att dra på om man ska rejsa sen ett super-trapper till besiktningen. Lacken är nyanserad och lagd av plastpappa (MC-Lackerare) :banana
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Guud va enkelt att koppla in !

Har handlat massor på e-bay US och Kina...:tummenupp
Ahha...det är bara de med justerbar tändning som behöver boxen.

Spana in denn förenklingen med en M-unit:

Orginal schema:

KZ1000-R1-R2%20colour%20wiring%20diagram%20non%20us%20and%20canada.jpg

Schema med M-unit:

KZ1000-R1-R2%20colour%20wiring%20diagram%20non%20us%20and%20canada 2.jpg

Snyggt o prydligt !

munit_installed_03_300.jpg

Spana in M-tins byggtråd som M-unit kungen ! :hihi
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Guud va enkelt att koppla in !

Har handlat massor på e-bay US och Kina...:tummenupp
Ahha...det är bara de med justerbar tändning som behöver boxen.

Spana in denn förenklingen med en M-unit:

Orginal schema:

View attachment 402185

Schema med M-unit:

View attachment 402184

Snyggt o prydligt !

View attachment 402187

Spana in M-tins byggtråd som M-unit kungen ! :hihi

Men VA FAAAN! Anar du hur mycket tid och hår det hade sparat mig med en sån jävel! Haha ja du ser det gamla schemat, jag gick efter det.. buhu.. Aja nu kan man iallafall titulera sig som doktorand i Z1-elbygge :crash

Japp, Dynan är i princip plug and play, sen ställer du det med hjälp av en lampa du kopplar in på spolen etc etc. Tar inte lång tid :)

Hur långt har du kvar på ditt bygge i tid då?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja varför ta den enkla vägen :D
Finns massor med kul optioner till detta system som beröringsfritt tändlås mm.
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc-customzing-tuning/motogadget/m-gadgets/

Jag njuter av varje timme av bygget (förutom lack då) så jag kommer sikta på att vara klar till nästa sommar.
Har massor av kul idéer att genomföra och denna gång ska hojen vara 100 % innan jag tar den i trafik.

PS. Men vad är det för något i Dyna boxarna som du har vid sadeln ?
Finns en annons på Dyna spolar på SH får se vad han vill ha för dem.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Ja varför ta den enkla vägen :D
Finns massor med kul optioner till detta system som beröringsfritt tändlås mm.
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc-customzing-tuning/motogadget/m-gadgets/

Jag njuter av varje timme av bygget (förutom lack då) så jag kommer sikta på att vara klar till nästa sommar.
Har massor av kul idéer att genomföra och denna gång ska hojen vara 100 % innan jag tar den i trafik.

PS. Men vad är det för något i Dyna boxarna som du har vid sadeln ?
Finns en annons på Dyna spolar på SH får se vad han vill ha för dem.

Ja, det va ju hemskt rent vad där fanns prylar. Men då vet jag det, skulle min el börja klydda så blir det en sån box du har. Inget snack om saken.

Ah, men ska inte stressa. Gjort det innan och det blir mest skit av det, och tråkigt att köra med något halvfärdigt:(

Såg också att där va en annons uppe om det här på SH. Den lilla är till shiftlighten, är s du kan ställa vilket varvtal lampan ska lysa. Sen är den stora boxen ett övervarvsskydd, g¨r in och slår av ifall man t.ex. skulle bomma en växel eller liknande :) (bra investering, haha)

Men hur har du tänkt dig med lacken? Kan ju se ifall jag kan ge dig några vettiga prisförslag hos min plastpappa :hihi
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Har inte köpt M-uniten ännu...rekar och läser på. Men vår kära M-tin har kopplat in allt och är upp and running.

Hur jag gör med lacken ? Har precis spenderat de senaste 13 veckorna på att få till detta: :D

IMG_3135.JPG

IMG_3141.JPG
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Har inte köpt M-uniten ännu...rekar och läser på. Men vår kära M-tin har kopplat in allt och är upp and running.

Hur jag gör med lacken ? Har precis spenderat de senaste 13 veckorna på att få till detta: :D

View attachment 402261

View attachment 402262

Ah menar det! Tyckte väl jag såg dem i din byggtråd, men sen när du sa att du fasade för det så blev jag tveksam :)

Imorgon blir det lite mer skruva! Ska försöka bygga en instrumentpanel, varit och shoppat dioder och varvmätare. Ska bara ha tag i något som liknar en hastighetsmätare fast mindre, och som går igenom besiktningen, hehe.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Sänk ljudet! Hög Volym! Här är en liten film på uppstarten när jag satte på de nya förgasarna.

Ingen tomgång, bara vrål. Kommer förmodligen ta en premiärtur i veckan, mer filmer kommer :yoparty

 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
härligt bröl
bra jobbat ,väntar mera

Tackar :) Mer kommer :D

Du, föresten. Jag gjorde en tråd men fick noll respons. Har du koll på ifall där finns nyare bromsok som passar Z1 original gaffel, den på 36mm. Orkar inte köpa ny gaffel för att få bättre bromsok, haha.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top