Z1000 Dirt-Café? byggtråd (modemdöd)

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Den där veven ser ju helt skottsäker ut med rullager och med odelade storändar på stakarna! :avis)

Nja.. men ni har ju vinter året om, så då är det ju bara att bygga på.
Noc tex. har ju haft minst 1.5m snö utanför garageporten och har inte ens lyckats ta sig in i garaget på över ett år.:7peta

Så värst skottsäker vet jag väl inte. Skulle rullarna vara lite slitna så dem börjar glappa för mycket smäller det nog ganska snabbt gissar jag. Den på bilden har förvisso rullat ca 9000mil, så lite tål dem ju:)
Nu har jag dock funderingar på att inhandla en spritt ny medans det ens går.
-Dyrt är det men kanske inte så mycket mer än att slå isär och mäta upp den jag har. Behöver man göra något är det svarva tappar och köra andra lager som gäller då Kawa inte säljer dem specialare som sitter i:huvet

Här i Piteå har vi i princip samma väder som i Stockholm, inte lika varmt men fan i mig inte speciellt mycket snö. Bara slask och skit.

Låter som att det är samma skit i alla städer med omnejd. Vi får skylla på jordens relation till solen, månen och det förbannade vägsaltet:D

Last edited:

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Suzuki GS
Hur går det med bygget? skickar upp en bild på min kawa som jag satt på en gaffel och skärm från en gsxr 750 från -96. lysena kommer från en acerbis.
Kör hårt :yoparty

Bifogat

• kawa.jpg
    kawa.jpg
    227.8 KB · Visningar: 360

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Hur går det med bygget? skickar upp en bild på min kawa som jag satt på en gaffel och skärm från en gsxr 750 från -96. lysena kommer från en acerbis.
Kör hårt :yoparty

Det går väl mer eller mindre inte alls just nu.
Cylinderhuset är inlämnat på mätning/borrning för att se om det ens är lönt att borra för de Yoshi kolvar jag fått tag i.
Där står bygget nu.

Inte blir det bättre avhjälpt av att pinnbultarna till headern på min andra TTR gick av vid demontering. TIGade fast en ny mutter på den ena i dag och tänkte att det hela släpper med värmen. Den gick rakt av igen som om pinnbulten var gjord av bulldeg.
Nåja.

Åter till Kawan. Jag har sålt gaffel, bromsar och framhjulet jag köpte
från en ZX12R. Det får duga med originalhjulen. Vad det blir för bredd till slut vet jag inte. Snålbudget blir det i alla fall. Så mycket vet jag.

Har du koll på gamla Yoshimura kolvar? Jag lyckas inte få fram information på komression på de jag har, och jag har ingen vettig utrustninge för att CC'a dem och förbränningsrummen.

En sak till innan jag glömmer det!
-Vart får jag tag i sådana reglage/fotpinnar du har på din? Jag vägrar att återmontera originalen, speciellt nu när min blir ensitsig.

Last edited:

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Suzuki GS
har inte koll på Yoshimura grejerna men jag har en 1100cc cylinderrad från en gpz som passar till våra och kan borras. Pedalerna kommer faktiskt från raask

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
har inte koll på Yoshimura grejerna men jag har en 1100cc cylinderrad från en gpz som passar till våra och kan borras. Pedalerna kommer faktiskt från raask

Passar GPZ cyllen rakt av med övriga komponenter på Z1000J?
Kolvarna jag fick tag i är 73mm (1105cc).
PM'a om du kan tänka dig att avyttra cylindercasen!

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Suzuki GS
ska hämta grejerna hos han jag köpte min z1000 av, har cylinderraden liggandes där. kollar upp hur den är och hör av mig senare

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En sak till innan jag glömmer det!
-Vart får jag tag i sådana reglage/fotpinnar du har på din? Jag vägrar att återmontera originalen, speciellt nu när min blir ensitsig.

Har en uppsättning Raask pinnar med länkage om det är intressant, visserligen avsett för en GSX1100 -82 men det är ju bara att göra nya fotpinnsbryggor. Dom gjutna som hör till pinnarna ser ju ut som fan...

Ser ungefär ut som dom som sitter på Mickes Kawa ovanför.

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Suzuki GS
här kommer en bild på cylinder-raden. ser kanske värre ut än vad det är. den har väl inte gått på en sådär 20år så lite angripen har den väl blivit, men inge allvarligt, innerdiametern ligger på 72,5mm och fodret utvändigt där den går ner i blocket ligger på 78mm och höjden på blocket är 89.8mm, mellan pakningslägena så att säga. varför kompisen skaffade denna var för att det skulle vara mindre att borra. Den skarpsinte ser ju kanske att det står 1170 på mina sidokåpor...så tanken fanns att den skulle få mer volym. Vad ligger borrningen på orginal? laddar upp några bilder på raask-pedalerna med
Du råkas inte ha en sjyst gammal suzuki gs1000 motor liggandes.....:va

Bifogat

• cylinderrad.jpg
    cylinderrad.jpg
    215.6 KB · Visningar: 128
  • P8050001.JPG
    P8050001.JPG
    220.2 KB · Visningar: 132
  • P8050004.JPG
    P8050004.JPG
    223.5 KB · Visningar: 140
Last edited:

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
här kommer en bild på cylinder-raden. ser kanske värre ut än vad det är. den har väl inte gått på en sådär 20år så lite angripen har den väl blivit, men inge allvarligt, innerdiametern ligger på 72,5mm och fodret utvändigt där den går ner i blocket ligger på 78mm och höjden på blocket är 89.8mm, mellan pakningslägena så att säga. varför kompisen skaffade denna var för att det skulle vara mindre att borra. Den skarpsinte ser ju kanske att det står 1170 på mina sidokåpor...så tanken fanns att den skulle få mer volym. Vad ligger borrningen på orginal? laddar upp några bilder på raask-pedalerna med
Du råkas inte ha en sjyst gammal suzuki gs1000 motor liggandes.....:va

Original borr är 69,5mm. Jag minns inte vad godstjockleken låg på, men jag tror det var ca 4.5mm. Att den ser lite bedagad ut gör ju inget då den både skall borras, planas och blästras samt lackas/poleras.
Skall mycket till för att det inte skall bli som nytt igen! -Fila kylflänsar kanske behövs det med, men det har man gjort förr...

Just nu har jag inte min cylinderrad tillgänglig för mätning, men så vitt jag vill minnas är det bara borret som skiljer 1000 från 1100 kubikarna.
Fräsa ur blocket för att få ner fodren lär ju behövas, men det skall nog gå att ordna det med om bara blockhalvan får plats u jobbets 2axliga....

Har en uppsättning Raask pinnar med länkage om det är intressant, visserligen avsett för en GSX1100 -82 men det är ju bara att göra nya fotpinnsbryggor. Dom gjutna som hör till pinnarna ser ju ut som fan...

Ser ungefär ut som dom som sitter på Mickes Kawa ovanför.

PM'a angående pinnar/länkage. Det är alltid enklare att snida till något ur liknande befintliga prylar än att bygga från scratch!

Last edited:

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Suzuki GS
lite inspiration kanske.....

Bifogat

• Aug07028.jpg
    Aug07028.jpg
    90.3 KB · Visningar: 202
  • Aug07034.jpg
    Aug07034.jpg
    64.5 KB · Visningar: 264

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Passar GPZ cyllen rakt av med övriga komponenter på Z1000J?
Kolvarna jag fick tag i är 73mm (1105cc).
PM'a om du kan tänka dig att avyttra cylindercasen!

Kolvbultarna passar inte 18 isf 17 om ja inte minns fel.

inte heller sträckare

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Tackar för inspirationen!
Den var välbehövlig. iNte för att jag tycker att den var speciellt snygg eller balanserad, men klart racemässig!

Tanken är att jag skall uppdatera tråden med en del informaiton och bilder på saker och ting framskrider. Jag får återkomma senare i dagarna.

Färnbo: Tackar för infon. Den skall definitivt kollas upp då jag fått information som tyder på att cylindrarna som identiska precis som vevpartiet, vilket det också ser ut som rent ockulärt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tackar för inspirationen!
Den var välbehövlig. iNte för att jag tycker att den var speciellt snygg eller balanserad, men klart racemässig!

Tanken är att jag skall uppdatera tråden med en del informaiton och bilder på saker och ting framskrider. Jag får återkomma senare i dagarna.

Färnbo: Tackar för infon. Den skall definitivt kollas upp då jag fått information som tyder på att cylindrarna som identiska precis som vevpartiet, vilket det också ser ut som rent ockulärt.

Leta reda på senaste nummret att "Classic motorcycle mechanics".
Var med en Moriwaki Kawasaki.
Brukar vara någon specialare i varje nummer.
Rekomenderas.
article2.jpg

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
en här på sporthoj som säljer en gpz sving med exenterspänning, kanske nått för dig, om den nu passar.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36092

Tackar för tipset. Tyvärr passar inte dem alls. -Jag har redan testat med en...

Leta reda på senaste nummret att "Classic motorcycle mechanics".
Var med en Moriwaki Kawasaki.
Brukar vara någon specialare i varje nummer.
Rekomenderas.

Tyvärr tilltalar Z900/Z1 inte mig överhuvud taget med sina rundade former, men dem kanske har annat i blaskan också!?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tyvärr tilltalar Z900/Z1 inte mig överhuvud taget med sina rundade former, men dem kanske har annat i blaskan också!?
Som sagt:
Brukar vara minst en specialare i varje nummer.
Ofta Kawasaki.
Tex:
zinio.jpg

(räkna avgasrören)
Eller:
410548832_200.jpg

Om du söker inspiration, så går det att köpa gamla nummer digitalt på:

http://gb.zinio.com/browse/publications/single-issues.jsp?productId=107884202&rf=mortonssrc&pss=1

Edit:
I septembernummret kollade de en "Eddie Lawson replika".
Den var mumsig.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...