Z750 vs FZ1 vs Superduke?

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Jag måste ju erkänna att när jag skapade denna tråden så lutade det åt en FZ1. Mest pga en fyrcylindrig snurra på 150 kusar.

Jag är antagligen dum, men triplarna tilltalar mig inte - så jag antar att jag måste provköra en för att förstå dess storhet.

Dock så är ju superduken i en klass för sig när man börjar kika runt, vilken jävla hoj! Finns det några riktiga minus med den? Vad ligger soppaförbrukningen på t ex? Serviceintervaller?

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Utav dom du funderar på så e superduken ett givet val:tummenupp

Har kört de andra oxå men superduken e något speciellt.

Service e varje 750 mil. vid 1500 e det stora servicen
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag hade en SD -06 en kortare tid och det var en kul sak men det var ingen cykeln som "gillade" att åka i lugnt tempo med jämnt gaspådrag. Det var lite för mkt on/off på gasen. Men det kan ju vara bättre avstämt på nya modeller.
Skulle tro att street eller speed triple är lite bättre på den punkten ....

Här är nog Fazerna helt annorlunda. Jag har bara kört 2 mil på min innan jag plockade isär den men den gav verkligen ingen grym upplevelse utan levererade sin kraft väldigt lugnt och utan överraskningar på gränsen till tråkig.

Superduke har jag också kört och den är ju mer en lätt hoj som inbjuder till mer bus skulle jag då tycka.Men som kanske inte är så trvlig att köra långt på om man jämför med en lugn 4a.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
även om du nu kan lösa någon bra föräkring till Yamahan så saknar den karaktär. Ja hitta ingen bra försäkring till min när ja hade en.

Speed Triple, naket, karaktär, skönaste motorn, många begagnade, bilsport mc så blir det inte för blodigt har ja för mig...

Z750, neee, då e Streeten bättre alternativ =)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Blandad motorväg/landsväg så drog min SD 0,72 l/mil senaste tanken så det är väl inte livsfarligt mycket så att ekonomin krashar direkt. Och som någon sa så är det mycket on/off när det kommer till gasen men... det är bara charmigt :D
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag tror att jag får sortera bort SDn också faktiskt.
Jag har i år rkört 120 mil redan, och det blir många rundor på ungefär 20 mi, och i sommar lär det dessutom bli riktiga långsvängar. Känns därför som att ja skulle uppskatta den mjuka gången i en 4a, så just nu är det Z750 och FZ1 som finns kvar som alternativ.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag tror att jag får sortera bort SDn också faktiskt.
Jag har i år rkört 120 mil redan, och det blir många rundor på ungefär 20 mi, och i sommar lär det dessutom bli riktiga långsvängar. Känns därför som att ja skulle uppskatta den mjuka gången i en 4a, så just nu är det Z750 och FZ1 som finns kvar som alternativ.

Jag vet inte hur kinkiga folk är men köra touring på en SD går alldeles utmärkt, det går att köra mjukt, lugnt och utan masas on/off på gasen om man vill dvs :)

Men visst det är en mycket råare hoj än ST3 och S3, jag provkörde en ST3R men föll inte alls för den, för lite vrid men är som sagt dock van med v-twin. Men en S3 vore isf kanske något.

Jag tror att du måste provköra både SD, ST3 coh S3 innan du kan avgöra vilken du vill ha. Vill du ha en busig hoj som går lika bra på bana som på landsväg så är en SD ett givet val i mina ögon. Men är dock inte opartisk...:)
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Utsendet på z 750 är nice och går väldigt bra hade en i ett år.
En bänkad fz1 är helt ok men orginal nej,utsendet sådär.
Bättre fjädring på fz1.
Med min körning på z 750 så hängde inte bak fjädringen med.Kollar jag på en z750 igen så blir det r:en.
Min egna personliga åsikt
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Jag tror att jag får sortera bort SDn också faktiskt.
Jag har i år rkört 120 mil redan, och det blir många rundor på ungefär 20 mi, och i sommar lär det dessutom bli riktiga långsvängar. Känns därför som att ja skulle uppskatta den mjuka gången i en 4a, så just nu är det Z750 och FZ1 som finns kvar som alternativ.

Du ska nog prova och jämföra. Jag var mycket fräschare efter 25 mil på min SD än på min FZ1. Smaksak antar jag.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FZ1 och SD är som äpplen och päron. Roliga på var sitt sätt. SD handlar om bara bus. FZ1 ska du dreva ner lite och då blir den helt vansinnigt rolig. jag skulle vilja ha en SD om de hade släppt en ny version med bättre instrumentering, som inkluderar en bensinlampa, längre serviceintervaller, lägre förbrukning och ABS.

Att köra standarddrevad FZ1 är skitbra i början. lite svårt med wheelies förutom i ettan, men det kan bero på föraren. Just för slangningens skull gick jag ner en kugg på framdrevet, och OJOJOJ vilken förändring, nu e det powerwheelie i ettan, tvåan, och jag undrar om jag inte fått upp framhjulet lite lätt i trean också. Funderar på att gå upp en tagg på bakdrevet efter sommaren, vissa på FZ1OA menar att det är då den får den perfekta karaktären.
Sen är den skön att köra lugnt med också, och pålitlig. Instrumenten är lättlästa, och med tillbehörslampor ser man riktigt bra på kvällen/natten också.

Men som det har sagts tidigare på detta forum, det handlar om vad DU gillar. Visst, det kan vara svårt med en provkörning, på FZ1 särskilt, då originaldrevningen inte säger nåt om hur rolig hojen kan bli, men du ska åtminstone prova båda innan du bestämmer dig.

just det .. och glöm Z750 .. FZ1 eller SD gäller
 
Last edited:

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Provkörde Z750 för nån säsong sen, vart inte imponerad ... tung och trist. Ville genast tillbaka i sadeln på ER6an jag provkört just innan... Däremot vart SD'n jävligt rolig, fast jag upplevde körställningen som lite sådär ifall man som du skall köra 20mil+.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tycker du ska försöka provköra Speed Triplen åtminstånde, men man är ju som någon redan sagt partisk.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Provkörde Z750 för nån säsong sen, vart inte imponerad ... tung och trist. Ville genast tillbaka i sadeln på ER6an jag provkört just innan... Däremot vart SD'n jävligt rolig, fast jag upplevde körställningen som lite sådär ifall man som du skall köra 20mil+.

Det är just det, tror att ER6an är svårare än många tror att ersätta. Det är en ruskigt rolig hoj faktiskt :D


Skulle ha provat en SD och en FZ1 för att se lite vad man eventuellt faller för. Även en trajja vore trevligt att prova.
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Ett alternativ (förutsatt att du inte är för lång... dvs ej över 185 ca) är ju Triumph speed four. Mjuk fin gång som en fyra, hygglig körställning, bra med krut i .. rolig och busig. Är inte särkilt dyra heller varken att köpa eller försäkra. Brorsan kör en sån, bra hoj!
 

m akeszon

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Eslöv
Hoj
KTM SD -09, Honda cbr 900 rr -98
Jag måste ju erkänna att när jag skapade denna tråden så lutade det åt en FZ1. Mest pga en fyrcylindrig snurra på 150 kusar.

Jag är antagligen dum, men triplarna tilltalar mig inte - så jag antar att jag måste provköra en för att förstå dess storhet.

Dock så är ju superduken i en klass för sig när man börjar kika runt, vilken jävla hoj! Finns det några riktiga minus med den? Vad ligger soppaförbrukningen på t ex? Serviceintervaller?

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Även prislappen på Street3 talar lite emot den. Dock så kan man ju få lås en Speed3 för rätt pengar.

Ändock så känns det någonstans som att SD'n eller FZ1 är vägen att gå för mig. Det skulle vara riktigt skoj att prova på en fyrcylindrig hoj nu efter Kawan, men samtidigt så är twinnen i SD något helt annat än vad jag har nu :)

Har en Fz1 och skulle välja street triple, speed triple eller superduke framför den närsomhelst. Speciellt om du letar bus :tummenupp
Fz1:a har bra kraft. Men som någon annan sa tidigare är den inte super rolig och har ingen karaktär / själ, jämfört med de andra tre!

Prova runt och lycka till! :)
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
FZ1 och SD är som äpplen och päron. Roliga på var sitt sätt. SD handlar om bara bus. FZ1 ska du dreva ner lite och då blir den helt vansinnigt rolig. jag skulle vilja ha en SD om de hade släppt en ny version med bättre instrumentering, som inkluderar en bensinlampa, längre serviceintervaller, lägre förbrukning och ABS.

Att köra standarddrevad FZ1 är skitbra i början. lite svårt med wheelies förutom i ettan, men det kan bero på föraren. Just för slangningens skull gick jag ner en kugg på framdrevet, och OJOJOJ vilken förändring, nu e det powerwheelie i ettan, tvåan, och jag undrar om jag inte fått upp framhjulet lite lätt i trean också. Funderar på att gå upp en tagg på bakdrevet efter sommaren, vissa på FZ1OA menar att det är då den får den perfekta karaktären.
Sen är den skön att köra lugnt med också, och pålitlig. Instrumenten är lättlästa, och med tillbehörslampor ser man riktigt bra på kvällen/natten också.

Men som det har sagts tidigare på detta forum, det handlar om vad DU gillar. Visst, det kan vara svårt med en provkörning, på FZ1 särskilt, då originaldrevningen inte säger nåt om hur rolig hojen kan bli, men du ska åtminstone prova båda innan du bestämmer dig.

just det .. och glöm Z750 .. FZ1 eller SD gäller

Powerwheelie på 1:an, 2:an och kopplar upp den på 3:an :yoparty
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Du har missat en hoj i denna kategori.....
Aprilia Tuono.... Naken busig o skön att köra på i alla lägen både bus, bana o längre körningar....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag är nyfiken på tuono, tror det kan vara en grym hoj

Den är ju ganska fin faktiskt. Har kört den hos Hojgaraget och vill minnas att den var ganska trevlig. Dock får man ju ha det i åtanke att Fz1 är ju motsvarigheten till Volvo 240 med motorn ifrån en R1 som är grymt robust medans en Aprilia är mer som en Alfa Romeo? Man vet aldrig vad som kan hända.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top