Zeromannen
Guest
Efter 6 månader och +300 mil med denna Californiska skapelse så måste jag säga att den har överträffat mina förväntningar!
Min erfarenhet av eldrivna fordon innan denna är i princip 0. Vi hade nån elektrisk flakmoppe på jobbet för typ 15 år sedan där man fick kliva av och gå bredvid i dom brantaste backarna. Utvecklingen har tagit några kliv framåt sedan dess.
Prestandamässigt så är det väl jämförbart med elbilar, dvs. bra acceleration trots moderat vikt/effekt-förhållande men lite lägre toppfart. Denna ska klara 100-sprinten på under 4s och enligt mätaren gör den 145km/h. Accelerationen beror väl till största delen på avsaknad av växlar och motorns vridmoment på 106Nm.
Räckvidden är väl dess nackdel, OM man nu har ambitioner att åka långt, vilket ska sägas inte ligger i mitt intresse så om det är en nackdel är väl upp till var och en att bedöma. Den längsta resan jag har gjort är 12 mil, omväxlande 70-80-vägar med lite fullgasaccelerationer varvat med touringglidande. Vid övningskörning med sonen på mestadels 50-70-vägar landar räckvidden på 16 mil. Men vid normal körning brukar jag ligga runt 12 mils räckvidd. En siffra som jag personligen tycker är smått fantastisk för en hoj som väger 136kg och har dessa prestanda. På motorvägen blir naturligtvis förbrukningen en helt annan. Själv åker jag i princip aldrig nån längre sträcka över 100km/h då det är en pina med en hoj med upprätt körställning, låg vikt och inga kåpor.
Att ladda hojen tar ungefär 1 timme per 10%. Snabbladdare finns att köpa till men mitt körmönster där jag väldigt sällan ligger under 30% laddstatus vid hemkomst så känns det överflödigt. Förbrukningen ligger på strax under 0,5kWh/mil så kostnadsmässigt blir det ganska överkomligt för "soppan", typ 50öre/mil.
Körmässigt så passar den mig perfekt, det enda är möjligtvis att mina ben är något för korta vid stillastående. Men allt handlar om teknik, en fot i marken fungerar ypperligt, enbart när det blåst sidvind +15m/s som det varit lite vingligt vid rödljuset att balansera.
Annars är den som sagt ganska lätt, och det märks när man kommer upp i fart och när det blåser lite, men detta är ju bara positivt på grus och när vägen svänger och när det ska bromsas.
Komfortmässigt hade jag önskat mig en något mjukare och bredare sadel, jag får träsmak i arslet efter 1,5-2tim så mina turer brukar stanna vid det. Men annars sägs fjädringen vara av bra kvalisort, inte mitt område dock, finns en mängd olika inställningsmöjligheter. Remdriften känns positiv, har hört om folk som kört av sina remmar, men det verkar vara förarrelaterat. En växel och ett massivt vridmoment innebär att fullgas över tex. en vägbula, där hojen lättar och hjulet kommer ganska omgående upp i max varvtal, och sedan blir uppbromsningen så brutal att remmen brister. Hojen är vridmomentsbegränsad upp till 40-50km/h typ för annars hade den slagit runt vid fullgas från stillastående, men hastighetsmätaren tar inte signalen från framhjulet så när bakhjulet väl har fått fart så blir det lätt höga varvtal när det släpper/lättar. Här tycker jag att Zero borde kunnat montera antispin och en lyftsensor, det hade nog inte krävts mycket av budgeten.
Kvalitetsmässigt så verkar den väl ihopskruvad. Ramen och många komponenter är av aluminium för att spara vikt misstänker jag. Dom större hojarna från Zero verkar behäftade med fler fel av det man kan läsa på nätet.
Prismässigt så ligger den, precis som sina eldrivna bilsyskon, i det övre prisspannet jämfört med ICE-drivet. Men lite kanske man hämtar hem på "soppan" och att den inte kräver någon direkt service, inte för garantins skull iaf. Det finns liksom inte så mycket att serva, byta bromsvätska typ. Remspänning, bromsar, lampor osv. kollar man ju ändå med jämna mellanrum. Försäkringsmässigt så betalar jag 3000kr/år i helförsäkring, motsvarande ICE typ Husqvarna skulle kosta runt 7000kr/år. Så detta var en positiv överaskning då elbilar tenderar att kosta minst 50% mer för egen del än motsvarande fossildriven.
Den som önskar veta mer om att leva med en elhoj får gärna ställa frågor så ska jag försöka besvara så gott jag kan.
Min erfarenhet av eldrivna fordon innan denna är i princip 0. Vi hade nån elektrisk flakmoppe på jobbet för typ 15 år sedan där man fick kliva av och gå bredvid i dom brantaste backarna. Utvecklingen har tagit några kliv framåt sedan dess.
Prestandamässigt så är det väl jämförbart med elbilar, dvs. bra acceleration trots moderat vikt/effekt-förhållande men lite lägre toppfart. Denna ska klara 100-sprinten på under 4s och enligt mätaren gör den 145km/h. Accelerationen beror väl till största delen på avsaknad av växlar och motorns vridmoment på 106Nm.
Räckvidden är väl dess nackdel, OM man nu har ambitioner att åka långt, vilket ska sägas inte ligger i mitt intresse så om det är en nackdel är väl upp till var och en att bedöma. Den längsta resan jag har gjort är 12 mil, omväxlande 70-80-vägar med lite fullgasaccelerationer varvat med touringglidande. Vid övningskörning med sonen på mestadels 50-70-vägar landar räckvidden på 16 mil. Men vid normal körning brukar jag ligga runt 12 mils räckvidd. En siffra som jag personligen tycker är smått fantastisk för en hoj som väger 136kg och har dessa prestanda. På motorvägen blir naturligtvis förbrukningen en helt annan. Själv åker jag i princip aldrig nån längre sträcka över 100km/h då det är en pina med en hoj med upprätt körställning, låg vikt och inga kåpor.
Att ladda hojen tar ungefär 1 timme per 10%. Snabbladdare finns att köpa till men mitt körmönster där jag väldigt sällan ligger under 30% laddstatus vid hemkomst så känns det överflödigt. Förbrukningen ligger på strax under 0,5kWh/mil så kostnadsmässigt blir det ganska överkomligt för "soppan", typ 50öre/mil.
Körmässigt så passar den mig perfekt, det enda är möjligtvis att mina ben är något för korta vid stillastående. Men allt handlar om teknik, en fot i marken fungerar ypperligt, enbart när det blåst sidvind +15m/s som det varit lite vingligt vid rödljuset att balansera.
Annars är den som sagt ganska lätt, och det märks när man kommer upp i fart och när det blåser lite, men detta är ju bara positivt på grus och när vägen svänger och när det ska bromsas.
Komfortmässigt hade jag önskat mig en något mjukare och bredare sadel, jag får träsmak i arslet efter 1,5-2tim så mina turer brukar stanna vid det. Men annars sägs fjädringen vara av bra kvalisort, inte mitt område dock, finns en mängd olika inställningsmöjligheter. Remdriften känns positiv, har hört om folk som kört av sina remmar, men det verkar vara förarrelaterat. En växel och ett massivt vridmoment innebär att fullgas över tex. en vägbula, där hojen lättar och hjulet kommer ganska omgående upp i max varvtal, och sedan blir uppbromsningen så brutal att remmen brister. Hojen är vridmomentsbegränsad upp till 40-50km/h typ för annars hade den slagit runt vid fullgas från stillastående, men hastighetsmätaren tar inte signalen från framhjulet så när bakhjulet väl har fått fart så blir det lätt höga varvtal när det släpper/lättar. Här tycker jag att Zero borde kunnat montera antispin och en lyftsensor, det hade nog inte krävts mycket av budgeten.
Kvalitetsmässigt så verkar den väl ihopskruvad. Ramen och många komponenter är av aluminium för att spara vikt misstänker jag. Dom större hojarna från Zero verkar behäftade med fler fel av det man kan läsa på nätet.
Prismässigt så ligger den, precis som sina eldrivna bilsyskon, i det övre prisspannet jämfört med ICE-drivet. Men lite kanske man hämtar hem på "soppan" och att den inte kräver någon direkt service, inte för garantins skull iaf. Det finns liksom inte så mycket att serva, byta bromsvätska typ. Remspänning, bromsar, lampor osv. kollar man ju ändå med jämna mellanrum. Försäkringsmässigt så betalar jag 3000kr/år i helförsäkring, motsvarande ICE typ Husqvarna skulle kosta runt 7000kr/år. Så detta var en positiv överaskning då elbilar tenderar att kosta minst 50% mer för egen del än motsvarande fossildriven.
Den som önskar veta mer om att leva med en elhoj får gärna ställa frågor så ska jag försöka besvara så gott jag kan.
Last edited by a moderator: