Zero FX-21 (elektrisk motorcykel)

Zeromannen

Guest
Efter 6 månader och +300 mil med denna Californiska skapelse så måste jag säga att den har överträffat mina förväntningar!
Min erfarenhet av eldrivna fordon innan denna är i princip 0. Vi hade nån elektrisk flakmoppe på jobbet för typ 15 år sedan där man fick kliva av och gå bredvid i dom brantaste backarna. Utvecklingen har tagit några kliv framåt sedan dess.

Prestandamässigt så är det väl jämförbart med elbilar, dvs. bra acceleration trots moderat vikt/effekt-förhållande men lite lägre toppfart. Denna ska klara 100-sprinten på under 4s och enligt mätaren gör den 145km/h. Accelerationen beror väl till största delen på avsaknad av växlar och motorns vridmoment på 106Nm.

Räckvidden är väl dess nackdel, OM man nu har ambitioner att åka långt, vilket ska sägas inte ligger i mitt intresse så om det är en nackdel är väl upp till var och en att bedöma. Den längsta resan jag har gjort är 12 mil, omväxlande 70-80-vägar med lite fullgasaccelerationer varvat med touringglidande. Vid övningskörning med sonen på mestadels 50-70-vägar landar räckvidden på 16 mil. Men vid normal körning brukar jag ligga runt 12 mils räckvidd. En siffra som jag personligen tycker är smått fantastisk för en hoj som väger 136kg och har dessa prestanda. På motorvägen blir naturligtvis förbrukningen en helt annan. Själv åker jag i princip aldrig nån längre sträcka över 100km/h då det är en pina med en hoj med upprätt körställning, låg vikt och inga kåpor.

Att ladda hojen tar ungefär 1 timme per 10%. Snabbladdare finns att köpa till men mitt körmönster där jag väldigt sällan ligger under 30% laddstatus vid hemkomst så känns det överflödigt. Förbrukningen ligger på strax under 0,5kWh/mil så kostnadsmässigt blir det ganska överkomligt för "soppan", typ 50öre/mil.

Körmässigt så passar den mig perfekt, det enda är möjligtvis att mina ben är något för korta vid stillastående. Men allt handlar om teknik, en fot i marken fungerar ypperligt, enbart när det blåst sidvind +15m/s som det varit lite vingligt vid rödljuset att balansera.
Annars är den som sagt ganska lätt, och det märks när man kommer upp i fart och när det blåser lite, men detta är ju bara positivt på grus och när vägen svänger och när det ska bromsas.

Komfortmässigt hade jag önskat mig en något mjukare och bredare sadel, jag får träsmak i arslet efter 1,5-2tim så mina turer brukar stanna vid det. Men annars sägs fjädringen vara av bra kvalisort, inte mitt område dock, finns en mängd olika inställningsmöjligheter. Remdriften känns positiv, har hört om folk som kört av sina remmar, men det verkar vara förarrelaterat. En växel och ett massivt vridmoment innebär att fullgas över tex. en vägbula, där hojen lättar och hjulet kommer ganska omgående upp i max varvtal, och sedan blir uppbromsningen så brutal att remmen brister. Hojen är vridmomentsbegränsad upp till 40-50km/h typ för annars hade den slagit runt vid fullgas från stillastående, men hastighetsmätaren tar inte signalen från framhjulet så när bakhjulet väl har fått fart så blir det lätt höga varvtal när det släpper/lättar. Här tycker jag att Zero borde kunnat montera antispin och en lyftsensor, det hade nog inte krävts mycket av budgeten.

Kvalitetsmässigt så verkar den väl ihopskruvad. Ramen och många komponenter är av aluminium för att spara vikt misstänker jag. Dom större hojarna från Zero verkar behäftade med fler fel av det man kan läsa på nätet.

Prismässigt så ligger den, precis som sina eldrivna bilsyskon, i det övre prisspannet jämfört med ICE-drivet. Men lite kanske man hämtar hem på "soppan" och att den inte kräver någon direkt service, inte för garantins skull iaf. Det finns liksom inte så mycket att serva, byta bromsvätska typ. Remspänning, bromsar, lampor osv. kollar man ju ändå med jämna mellanrum. Försäkringsmässigt så betalar jag 3000kr/år i helförsäkring, motsvarande ICE typ Husqvarna skulle kosta runt 7000kr/år. Så detta var en positiv överaskning då elbilar tenderar att kosta minst 50% mer för egen del än motsvarande fossildriven.

Den som önskar veta mer om att leva med en elhoj får gärna ställa frågor så ska jag försöka besvara så gott jag kan.

Last edited by a moderator:

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Har du kört när temperaturen går under 10 grader? Märker du någon skillnad?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Dom verkar fina, men lite gammal teknik. Borde vara dags för en ny generation med inbyggd DC snabbladdning, så man kan ladda när man är ute på tur. Annars blir ju användningsområdet väldigt begränsat.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

De här ser faktiskt jäkligt läckra ut... skulle vara grymt kul att provköra.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Provade en Zero FX för två år sedan uppför underhållsvägen till toppen vid Romme Alpin, det är nog den provkörning som gjort mest intryck på mig de senaste åren. Så läckert att höra däcket söka fäste innan det känns i chassit.

Hasse, som äger den hojen, menade att räckvidden vid fin myskörning längs krokvägar var ca 14 mil så det bekräftar nog Dina siffror. Grattis till en läcker hoj, kul att det börjar komma alternativa koncept?

Jag skulle gärna se en strong satsning på några roliga elektriska alternativ i fler segment, och nu börjar det finnas hopp - Livewire, Damon och Energica verkar ta ledartröjan men Ducati ska ju hålla teamen i Moto E med maskiner nästa år så hoppet finns att de och KTM gör något riktigt kul med batterier?

Zeromannen

Guest
Har du kört när temperaturen går under 10 grader? Märker du någon skillnad?
Jag har kört när det varit typ 3-5 grader, ingen större skillnad än att motortemperaturen låg lägre än i somras. Dock ska sägas att hojen står i varmgarage +20gr och tar jag ut hojen och kör iväg så håller sig batteriets temperatur ganska konstant.

Zeromannen

Guest
Dom verkar fina, men lite gammal teknik. Borde vara dags för en ny generation med inbyggd DC snabbladdning, så man kan ladda när man är ute på tur. Annars blir ju användningsområdet väldigt begränsat.
Var och en får göra sin bedömning utifrån användningsområde, så är det ju. Jag tror inte att denna hojen riktar sig till långfärdsåkare, då finns det bättre alternativ. För mina behov, att köra en 6-10-mils tur på 1,5-2tim så räcker batteriet mycket väl. Sedan får man ha i åtanke att den är framtagen för att vara så lätt som möjligt, första modellerna hade hälften så stort batteri och vägde strax över 100kg.

Jag vet att denna plattformen har funnits ett tag, å andra sidan, beprövad teknik eller nått. För mig var det ett stort steg att köpa en elektrisk hoj, en spännande teknik oavsätt om den är beprövad eller absolut senaste.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Var och en får göra sin bedömning utifrån användningsområde, så är det ju. Jag tror inte att denna hojen riktar sig till långfärdsåkare, då finns det bättre alternativ. För mina behov, att köra en 6-10-mils tur på 1,5-2tim så räcker batteriet mycket väl. Sedan får man ha i åtanke att den är framtagen för att vara så lätt som möjligt, första modellerna hade hälften så stort batteri och vägde strax över 100kg.

Jag vet att denna plattformen har funnits ett tag, å andra sidan, beprövad teknik eller nått. För mig var det ett stort steg att köpa en elektrisk hoj, en spännande teknik oavsätt om den är beprövad eller absolut senaste.
ej erfarenhet av motorcyklar, men jobbar mycket med hybrid/laddhybrid/el bilar och min erfarenhet är att det aldrig lönar sig att ha den absolut senaste tekniken.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har kört när det varit typ 3-5 grader, ingen större skillnad än att motortemperaturen låg lägre än i somras. Dock ska sägas att hojen står i varmgarage +20gr och tar jag ut hojen och kör iväg så håller sig batteriets temperatur ganska konstant.
Ja, det är väl just det att batteriet är kallt vid start som är det stora problemet för elfordons räckvidd med nuvarande batteriteknik. När batteriet väl är varmt så är det ju ingen skillnad. För hojar tänker jag att det är ett mindre problem dels för att få personer kör hoj när det är under 5-10 grader och dels för att de ofta förvaras varmt, som du säger.

Zeromannen

Guest
ej erfarenhet av motorcyklar, men jobbar mycket med hybrid/laddhybrid/el bilar och min erfarenhet är att det aldrig lönar sig att ha den absolut senaste tekniken.
Jag vet inte om det är tillämpbart i detta fallet men min Zero går att uppgradera via Blåtand i telefonen, men jag har fått rådet att inte göra så om den fungerar som den ska. Finns 2 olika programvaror (säger man så?) som jag kan uppdatera. BMS och MBB, är väl batteriövervakningen och huvuddatorn, sist jag kollade fanns det 3st revisioner av mina aktuella. Men många avråder från uppdateringar då man istället kan få problem som inte fanns innan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

De här ser faktiskt jäkligt läckra ut... skulle vara grymt kul att provköra.
Håller med. Dock är de tunga som bly och kostar runt 300k.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Jag vet inte om det är tillämpbart i detta fallet men min Zero går att uppgradera via Blåtand i telefonen, men jag har fått rådet att inte göra så om den fungerar som den ska. Finns 2 olika programvaror (säger man så?) som jag kan uppdatera. BMS och MBB, är väl batteriövervakningen och huvuddatorn, sist jag kollade fanns det 3st revisioner av mina aktuella. Men många avråder från uppdateringar då man istället kan få problem som inte fanns innan.
det var mest själva hårdvaran ja tänkte på. men det du skriver är sant... i mitt tycker är det dumt att uppdatera något som funkar..... eller som jänkarna säger..... if it´s not broken. don´t fix it....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Räckvidden är väl dess nackdel, OM man nu har ambitioner att åka långt
Den längsta resan jag har gjort är 12 mil, omväxlande 70-80-vägar

Komfortmässigt hade jag önskat mig en något mjukare och bredare sadel, jag får träsmak i arslet efter 1,5-2tim så mina turer brukar stanna vid det.
Tar väl ut varandra ganska bra om du dessutom måste ladda två timmar innan du kan sätta dig på hojen igen?

Zeromannen

Guest
Tar väl ut varandra ganska bra om du dessutom måste ladda två timmar innan du kan sätta dig på hojen igen?
För mitt hojbehov är den helt perfekt. Har ställt mig själv många av frågorna, vill jag åka längre, vill jag åka fortare, är mitt intresse så pass stort att det motiverar en dyrare hoj. Svaret är nej på alla frågorna. Åka hoj är inte mitt främsta fritidsintresse helt enkelt. Jag tycker det är kul att ”ta en sväng” i mitt närområde, sedan är jag ganska nöjd.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är nyfiken på vad den får för vrid på bakhjulet.

Vad har den för drevning & utväxling mellan motor och bakhjul?
Hur stort är bakhjulet?
Vad väger hojen?

Zeromannen

Guest
Är nyfiken på vad den får för vrid på bakhjulet.

Vad har den för drevning & utväxling mellan motor och bakhjul?
Hur stort är bakhjulet?
Vad väger hojen?
Drevningen är 18 fram och 90 bak, det ger väl 5 X motorns vrid på bakhjulet om jag räknar rätt. Motorn ger 106Nm så det betyder 530Nm på bakhjulet.
Bakhjulet är 120/80-18.
Enligt kärringens toavåg så väger den 136kg, specen säger 131kg, transportstyrelsen säger 94kg, men min gissning är mellan 131-136.

Här finns manualen med alla specar i slutet : https://prismic-io.s3.amazonaws.com...2-16b5-4969-9f54-1730c3a6edc0_OM-XMX-MY21.pdf

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...