Halloj gott folk! Har en liten fundering angånde japanarna r1,cbr1000,zx10r,Gsxr1000
Någon som har erfarenhet av dessa och provkört alla?
Vilken har värst motor? snabbast rakt fram,acceleration,roll on
Vilken har bästa köregenskaper,chassi,skjutsvänligast
Vilken har bäst bromsar
Era erfarenheter? Årsmodellerna på hojarna 2008-2010
Jag har testat alla inklusive BMW:n och jag måste säga att det är ganska små skillnader, det är mer upp till var och ens eget tycke och egen smak vad som passar. Min erfarenhet är i korthet att de är ganska små (jag är 1.90 med långa ben) men trots detta så sitter jag hyggligt på allihop. R1:an är ganska rymlig, kawan är okej, BMW:n är trång och gsxr och Honda är ganska lika. Suzukin har justerbara fotpinnar i original vilket gjorde att den passade bäst för mig.
Hondan och Gixxern har roligast motor, ett rejält schvung ut ur böjarna med feta mellanregister och lätt att lyfta framhjulet, ändå skjuter de på rejält uppe på varv, speciellt gixxern. BMW:n har ett otroligt drag när man varvar den och Kawan känns ganska slö, också på grund av rejäla varv. Speciellt Kawan får man köra som en 600:a med mycket gas. Den går ogärna på bakhjulet förutom okontrollerade hjulisar i slutet på varvskalan.
BMW:n är också lite tråkig pga just detta varvande. Men vill man ha en massa effekt så måste man öka varvtalet, det är ingen rocket science, och när varvtalet ökas så minskar effekten och vridet i mellanregistret, enkelt.
R1:an är också mysig motormässigt men den vibrerar och är lite tröttare på varv än alla de andra, mjukt och härligt drag i mellanregistret dock men det är inte bättre än vad Suzukin och framförallt Hondan har och till priset av en massa extra vikt så går den bort för mig...
Chassimässigt är de ganska lika allihop, det krävs en duktig förare och en snabb bana för att särskilja dem. Man måste provköra själv för att hitta den man trivs med. Anledningen till att jag valde Suzukin är att den är väldigt lätt att justera och få som man vill ha den i chassi, fjädring och styrning. Lägg dessutom till att Gixxern är den absolut vanligaste racehojen i AMA-Superbike så förstår man att eBay är nedlusat med billiga grejer till gixxern alltifrån kåpor till fjädring och extra hjul. Gixxern är ganska enkel att trimma också om man vill, inga problem att få 210 hästar på bakhjulet till en hyggligt rimlig peng, R1:an kostar det dubbla ungefär...
Så, det var mina reflektioner, det bästa är ju att provköra och testa själv...
Glömde ju bromsarna och elektroniken; Bromsmässigt är BMW:n överlägsen, helt sjuka hejdare och dessutom med en bra ABS. Kawan är inte långt efter heller men har inte riktigt samma klipp.
Traction control är riktigt bra på Kawan, lite mer enkel och kantig på BMW:n men bra, antiwheelien suger dock på BMW. Själv så kör jag med Bazzaz på gixxern och det är ett sjukt bra system med ställbar TC direkt från styret och ingen antiwheelie, precis som det skall vara...