ZX10R-tråden

grön-x

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
göteborg
Hoj
zx10 r
hej jag har haft 2st 04or och dom går jäkligt gott jag har haft pc3 kn och youshi slipon på båda dom har en jamn och fin gång i motorn chasit kan kännas fladdrigt vid hyfsat kraftig acceleration det brukar jag motvera genom att dra upp den på bakhjulet i stället (jag har inte haft någon styrdämpare) 04an har slirkoppling så det går bra att sparka in lägre växlar i hård inbromsning. Är hojen rätt mappad med pc3 går det att gasa och rycka upp den på bakhjulet i över 240km:D Obs stötdämpar inställnig och däckval kan vara avgörande om du älskar eller hatar denna cykeln. Jag vill i alla fall ha min kvar men med turbo.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Han syftar nog på dunlop däcken som följer med från fabrik, ska inte riktigt vara nån höjdare ..

OEM betyder det som levererats standard på hojen från fabrik. Kawasaki beställde en egen variant på Qualifier tyvärr, dvs Dunlop Qualifier är i sej ett ganska bra däck, men den specialvarianten som Kawasaki monterade på ZX10 är allt annat än bra.
Det första problemet jag märkte var att hojen inte ville svänga in ordentligt (vi snackar bana här) dvs inialt gick det bra men när lutningen skall ökas strax för apex så vill den inte luta mer, det tog emot. Jag klurade på detta om det var chassiet eller om det var däcken. Dunlop Qualifier är väldigt breda för att vara ett 190 däck och jag tyckte att profilen var ganska flack.

Min teori är att bakdäcket blir för flackt i profilen vilket gör att när man närmar sej kanten på däcket så får den flacka profilen hela hojen att lyfta, dvs profilen bär hojens vikt uppåt.
Nu är det 55-profil på nyare hojar (såsom zx10-06) och dom däcken blir lite "ballongmässiga" när man kollar på dom men det är som det skall vara, hojen byggs efter det, men det skal vara en ganska spetsig profil, som rejsdäcken är byggda, mycket gummi på sidorna och men smalt på mitten.

Hursomhelst så skruvade jag på 180/55 istället för att se om det var däcken eller chassiet, pang så låg fotpinnarna i backen, utan någon som helst ansträngning, kanonskoj.
På med 190/50 men det funkade inte alls, hojen kändes låg bak, vilket ju är sant eftersom det är stor skillnad i höjd på 190/50 och 190/55.
När jag slutligen satte på Metz Racetech i 190/55 så var jag hemma. Hojen är stadig men ändå mycket svängvillig, dessutom är den neutral i lutningen, precis som det skall vara. Jag gillar lättsvängda hojar så jag har hissat ride height bak med en 6mm spacer så nu svänger den lika fint som -04:an.

Summa summarum, sätt på rejsdäck så blir hojen som den skall vara:tummenupp
 

Bifogat

  • Däckprofiler.jpg
    Däckprofiler.jpg
    51.7 KB · Visningar: 246

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det någon som drevat om zx10r 06:an och om så är fallet hur blev resultatet?
Blir hastigheten fel om man drevar om kawan?

Eftersom ettan är löjligt hög plus att hojan gör nästan 300 äkta knutar så finns det stor anledning att dreva ner den. En kugg mindre fram minskar toppfarten från 299 till 281 i äkta fart, men det är mycket lättare att komma ur långsamma kurvor eftersom man inte behöver gå ner på ettan. Det blir lugnare på det sättet även om nerdrevningen i sej gör hojen mer explosiv. Efter en studsväxling från trean till fyran i somras så reste den sej som jefla raket, det gick kanske 235 i verklig fart så det var lite spännade:tungan

10:an är ingen leksak, en stor portion respekt är på sin plats. Kraftutvecklingen är som en handgranat, det bara smäller till. Den är lite besvärlig på bakhjulet tack vare detta så det är lämpligt att öva på en känslig gashand om man skall köra fort (på bana då, på gata kör vi inte fort...) Men lär man sej detta så är den vansinnigt rolig att köra. Jag kommer att köra min tredje säsong nästa år med 10:an och så länge har jag aldrig haft en hoj förut.
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Han syftar nog på dunlop däcken som följer med från fabrik, ska inte riktigt vara nån höjdare ..

Ok. Men skulle däcken som leverereas på hojen vara sämre än om man köper nya Dunlop lika som dom som sitter på??

Förklara gärna om det är någon som vet.
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
Niklasinorr
"När jag slutligen satte på Metz Racetech i 190/55 så var jag hemma. Hojen är stadig men ändå mycket svängvillig, dessutom är den neutral i lutningen, precis som det skall vara. Jag gillar lättsvängda hojar så jag har hissat ride height bak med en 6mm spacer så nu svänger den lika fint som -04:an."

Tack för all info jag undrade just om däckval för jag gillar inte heller orginal jag fundetar på Pilot Power 2CT eller Pilot Road 2 för jag kör åretrunt här i London med omnejd.
Vad det gäller drevning så blir det nog en kugg mindre fram ,men skall man kontra med större bak typ 1 eller 2 upp eller blir det för bra?

NU skall jag ut o köra i det fina vädret :tummenupp
 
Last edited:

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ZX-10R -08
Jag bytte till Dunlop Qualifier RR när orginalsulorna var slut (det gick fort) och är jättenöjd med dom. Funkade bra på bana (1 gång) och på gata.

Har också funderat på att dreva ner en kugg ifram, för att få bort "tröttheten" på ettan. Det där med fjädringen låter som något man får laborera med nästa sommar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok. Men skulle däcken som leverereas på hojen vara sämre än om man köper nya Dunlop lika som dom som sitter på??

Förklara gärna om det är någon som vet.

Japp, så är det. Dunlop Qualifier RR som levereras med hojen är inte likadana som Dunlop Qualifier RR som du köper över disk. Kawasaki beställde en specialversion som skall hålla lite längre:rolleyes:
Vilket det inte gjorde...

Jag har hört att stommen är densamma men gummiblandningen skall skilja sej. Det förklarar dock inte den enorma skillnad i uppträdande man får med andra däck. Dunlop i RR varianter har historiskt sett varit väldigt spetsiga och nervösa rakt fram, men svängt snabbt som ögat. Dom sk RR däcken som sitter standard på Kawan är platta och breda, precis som gatorienterade däck. Jag tycker man skall skippa Qualifier överhuvudtaget och sätta på däck som passar hojtypen bättre, men det är ju min åsikt och kommer bara ur ett banperspektiv...

Niklasinorr
"När jag slutligen satte på Metz Racetech i 190/55 så var jag hemma. Hojen är stadig men ändå mycket svängvillig, dessutom är den neutral i lutningen, precis som det skall vara. Jag gillar lättsvängda hojar så jag har hissat ride height bak med en 6mm spacer så nu svänger den lika fint som -04:an."

Tack för all info jag undrade just om däckval för jag gillar inte heller orginal jag fundetar på Pilot Power 2CT eller Pilot Road 2 för jag kör åretrunt här i London med omnejd.
Vad det gäller drevning så blir det nog en kugg mindre fram ,men skall man kontra med större bak typ 1 eller 2 upp eller blir det för bra?

NU skall jag ut o köra i det fina vädret :tummenupp

Med "kontra" så innebär det att kompensera, vilket du inte gör med större bakdrev, då blir ju hojen ännu mer nerväxlad. Om du inte bara kör bana så räcker en kugg fram ganska långt, visst är det skoj när den går på bakhjulet på fyran också men det blir nervöst på ettan och tvåan:)
 
Last edited:

<-(XxX)->

Protein addict
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Gangsterborg
Hoj
zx10r-05, Ktm 690 SMC
Eftersom ettan är löjligt hög plus att hojan gör nästan 300 äkta knutar så finns det stor anledning att dreva ner den. En kugg mindre fram minskar toppfarten från 299 till 281 i äkta fart, men det är mycket lättare att komma ur långsamma kurvor eftersom man inte behöver gå ner på ettan. Det blir lugnare på det sättet även om nerdrevningen i sej gör hojen mer explosiv. Efter en studsväxling från trean till fyran i somras så reste den sej som jefla raket, det gick kanske 235 i verklig fart så det var lite spännade:tungan

10:an är ingen leksak, en stor portion respekt är på sin plats. Kraftutvecklingen är som en handgranat, det bara smäller till. Den är lite besvärlig på bakhjulet tack vare detta så det är lämpligt att öva på en känslig gashand om man skall köra fort (på bana då, på gata kör vi inte fort...) Men lär man sej detta så är den vansinnigt rolig att köra. Jag kommer att köra min tredje säsong nästa år med 10:an och så länge har jag aldrig haft en hoj förut.


jag som precis köpt en zx 10-05:a som ja ska kitta om och ha på bana ska dreva ner den en kugg fram? vet du om det finns krash puckar som man inte behöver ta hål i kåporna till den?
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
jag som precis köpt en zx 10-05:a som ja ska kitta om och ha på bana ska dreva ner den en kugg fram? vet du om det finns krash puckar som man inte behöver ta hål i kåporna till den?

Kraschpuckar..? Hur många vill du ha?


http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FRAM...010QQitemZ200168389618QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Delr...013QQitemZ230187198634QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Fram...013QQitemZ230187316436QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
jag som precis köpt en zx 10-05:a som ja ska kitta om och ha på bana ska dreva ner den en kugg fram? vet du om det finns krash puckar som man inte behöver ta hål i kåporna till den?

Japp och japp...

Nerdrevning är enkelt, som jag skrev tidigare så passar Z1000:s framdrev rakt av, då får du gummidämparen också så det blir lika tyst som i original. Mina kraschpuckar kommer från LSL, dom ser bra ut men jag har inte testat dom än...:tungan Jag har för mej att det var NGC-Racing som sålde dom i sverige men jag kan ha fel?
 

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
jag som precis köpt en zx 10-05:a som ja ska kitta om och ha på bana ska dreva ner den en kugg fram? vet du om det finns krash puckar som man inte behöver ta hål i kåporna till den?

Vad gillar du mina, Kawa orginal. Lite dyra men fan så snygga!:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0104.jpg
    DSC_0104.jpg
    137.5 KB · Visningar: 500

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
fifan vad nice med en riktig tråd! :D

skönt att höra att racetech går att åka på, blir sånna till sommaren....


åååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhh vad jag vill ut och köra nu....bli varmt snart då....
 

Tazadar©

Ninja pilot
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Skurup med Speedgirl
Hoj
Aprilia RSV4R
Samma här :)
Har du sett grymmesystemet som Akrapovic släppte nyss. Asläckert :tummenupp

Har lagt upp många bilder på nya 2008:an i bildgalleriet på vår hemsida under "diverse bilder". www.n-trade.se/racing

Oj oj oj det såg ju asläckert ut!!!
Men kommer väl slanta in på 8k eller nått?? ;)
Förmodligen värt det då den kommer att låta som en mygga ^^

Får 80000 i inbyte för min zx10r -06 om jag inte får den såld, så jag är glad hur det än slutar :D

Har tänkt mig komplitera med en Ninja 250 också... :confused:
Enligt mig den perfekta pendlar hojen :tuttar Men svår att ha tjejen på, brist på effekt :huvet Hon får också köpa en!!! :D

MEN finns det någon som vet vad hästkrafts antalet kommer att bli på 08:an??
Har inte hittat några specs på den någonstans :(

//Marcus
 

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
Jävlar va snygga!!! :)

Finns det såna till 04/05 också eller?

Får man fråga vad dom kosta? :tungan

Finns till 04-05 med. Mina kostade ca1700:- med 20%rabatt.
Dom är ännu snyggare live kan jag lova.
Här kommer en closeupp från kawas hemsida.:)
 

Bifogat

  • w600h450_0000034045939331.jpg
    w600h450_0000034045939331.jpg
    61 KB · Visningar: 334

Nicotin

Guest
Oj oj oj det såg ju asläckert ut!!!
Men kommer väl slanta in på 8k eller nått?? ;)
Förmodligen värt det då den kommer att låta som en mygga ^^

Får 80000 i inbyte för min zx10r -06 om jag inte får den såld, så jag är glad hur det än slutar :D

Har tänkt mig komplitera med en Ninja 250 också... :confused:
Enligt mig den perfekta pendlar hojen :tuttar Men svår att ha tjejen på, brist på effekt :huvet Hon får också köpa en!!! :D

MEN finns det någon som vet vad hästkrafts antalet kommer att bli på 08:an??
Har inte hittat några specs på den någonstans :(

//Marcus


Gris...:D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top