ZX10R-tråden

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Kan passa på o ställa en fråga. Jag behöver byta däck på min hoj vad kan ni föreslå att jag byter till?
Jag vill ha grepp på torrt o vått! Skälv är jag sugen på Michelin Power One:va:va

Ajabaja, inte dra upp en däckdiskussion i denna tråden. Det finns redan 1.344.732 trådar om det på detta forum(räknade för en vecka sedan så det är säkert 532st nya nu :tummenupp).
Som någon sa, är det tyst i depå så fråga om vilka däck som är bra. Vänta tills förstå-sig-på:arna kommit igång. Då kan du ta ett steg tillbaka och titta på showen, nästan slagsmålet om vilka däck som släpper och vilka som är bra. :D

Alla däck är tillräckligt bra för gatåkare, sen får man prova sig fram till vad som funkar för dig, din hoj och din körstil på bana.
Alla däck släpper om man vrider på med 200Hk.
Alla däck släpper om man kör för snabbt i en kurva.
Inget illa menat, jag har varit med och frågat i såna trådar men man lär sig snart att det finns inget som är "bra däck".
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ajabaja, inte dra upp en däckdiskussion i denna tråden. Det finns redan 1.344.732 trådar om det på detta forum(räknade för en vecka sedan så det är säkert 532st nya nu :tummenupp).
Som någon sa, är det tyst i depå så fråga om vilka däck som är bra. Vänta tills förstå-sig-på:arna kommit igång. Då kan du ta ett steg tillbaka och titta på showen, nästan slagsmålet om vilka däck som släpper och vilka som är bra. :D

Alla däck är tillräckligt bra för gatåkare, sen får man prova sig fram till vad som funkar för dig, din hoj och din körstil på bana.
Alla däck släpper om man vrider på med 200Hk.
Alla däck släpper om man kör för snabbt i en kurva.
Inget illa menat, jag har varit med och frågat i såna trådar men man lär sig snart att det finns inget som är "bra däck".

:fakta
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Well hello, funderar mellan dessa val Super Duke, Gsxr k3,k4. eller zx10 04-06

Min senaste maskin var en z1000 -08 som jag tog ut ny..den fann jag roligast efter att testat fz1-n och cb1000r "SD fanns inte tillgänglig för provkörning"

Nu undrar jag om någon här har någong erfarenhet av zx10 och gen 2 av z1000 och kan styra mig i skillnaderna mellan dessa.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Well hello, funderar mellan dessa val Super Duke, Gsxr k3,k4. eller zx10 04-06

Min senaste maskin var en z1000 -08 som jag tog ut ny..den fann jag roligast efter att testat fz1-n och cb1000r "SD fanns inte tillgänglig för provkörning"

Nu undrar jag om någon här har någong erfarenhet av zx10 och gen 2 av z1000 och kan styra mig i skillnaderna mellan dessa.

Tja... Jag var ett tag inne på om jag skulle ha något mer upprättsittande alternativ när jag skulle uppgradera mig från min 600. Jag var då inne och testkörde en Z1000 -09, en CBR1000R och en CBR1000RR i den ordningen. Min känsla gällande både Z1000 och CBR1000R var att de kändes lite trista. Och då ska du tänka på att jag kom ifrån 600cc! Visst, de gick nog undan riktigt bra och de hade absolut mer hästar än 600:an men det var lite känslan av en merca med ordentlig motor. Det accade på men det märktes inte riktigt av...

När jag sedan satte mig på CBR1000RR och drog iväg så var mina funderingar på en mer upprättsittande hoj som bortblåsta. Det är ju så här det ska kännas när man åker hoj. Först händer ingenting, sedan händer det lite och sedan... kan någon hämta min hjärna där bak? Även kurvtagningen är ju en helt annan känsla. Jag älskar att ligga på med lite tryck för att sedan kränga ut överkroppen åt sidan och känna fjädringen komprimera genom kurvan. Det blir inte riktigt samma sak med upprättsittarna. Dock gillade jag inte riktigt sittpositionen på CBR1000RR och eftersom jag alltid tyckt att Ninjorna är de snyggaste supersporhojarna fick det bli en sån.

Därmed inte sagt att upprättsittarna inte fyller sin funktion! Om jag hade prioriterat pendling och stadskörning så hade jag absolut kunnat tänka mig en Z1000. Den kändes lite råare och roligare än CBR1000R. Dock kunde ingen av dem skaka av sig känslan av ett "förnuftigt" alternativ. Och vem fan vill vara förnuftig? :va
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Hm du menar måntro inte cb1000r, och ska in å kika på en zx10 -06 på fre..klarar man sittpositionen så är nog köp på g.

Några tips ang modellen?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Kan passa på o ställa en fråga. Jag behöver byta däck på min hoj vad kan ni föreslå att jag byter till?
Jag vill ha grepp på torrt o vått! Skälv är jag sugen på Michelin Power One:va:va

Michelin 2ct så du får livslängd och fäste i vått och torrt. Ska du åka på bana, så skaffa skurna slicks för torrt och regndäck för väta. Mycket däck blir det! :D

mvh
/JPS
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Michelin 2ct så du får livslängd och fäste i vått och torrt. Ska du åka på bana, så skaffa skurna slicks för torrt och regndäck för väta. Mycket däck blir det! :D

mvh
/JPS

Jag skulle säga raka motsatsen, tyckte dom slets extremt fort och var helt värdelöst grepp i, då jag fick bakhjulssläpp flera ggr, både på väg och bana..
Hade dom endast bak..
Och jag har ju inte mer effekt i min kawwa än någon annan...

Rekomenderar mycket hellre Metzler M3, hade dom på min r1a, och dom hade verkligen sjukt bra fäste i både vått och torrt.. Höll max 400-500 mil.

Well hello, funderar mellan dessa val Super Duke, Gsxr k3,k4. eller zx10 04-06

Min senaste maskin var en z1000 -08 som jag tog ut ny..den fann jag roligast efter att testat fz1-n och cb1000r "SD fanns inte tillgänglig för provkörning"

Nu undrar jag om någon här har någong erfarenhet av zx10 och gen 2 av z1000 och kan styra mig i skillnaderna mellan dessa.

Det jag kan säga om kawwan är att jag hört bland många att 04/05 är extremt mycket roligare än -06, mycket brutalare. Personligen har jag inte kört 06an, så jag kan inte säga om det är sant eller inte... :)

My 5 cents
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag skulle säga raka motsatsen, tyckte dom slets extremt fort och var helt värdelöst grepp i, då jag fick bakhjulssläpp flera ggr, både på väg och bana..
Hade dom endast bak..
Och jag har ju inte mer effekt i min kawwa än någon annan...

Rekomenderar mycket hellre Metzler M3, hade dom på min r1a, och dom hade verkligen sjukt bra fäste i både vått och torrt.. Höll max 400-500 mil.

Någon som förstod mitt inlägg om att alla har olika åsikter om däck? :D

Det är bara att testa sig fram själv! :krama
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jag skulle säga raka motsatsen, tyckte dom slets extremt fort och var helt värdelöst grepp i, då jag fick bakhjulssläpp flera ggr, både på väg och bana..
Hade dom endast bak..
Och jag har ju inte mer effekt i min kawwa än någon annan...

Rekomenderar mycket hellre Metzler M3, hade dom på min r1a, och dom hade verkligen sjukt bra fäste i både vått och torrt.. Höll max 400-500 mil.



Det jag kan säga om kawwan är att jag hört bland många att 04/05 är extremt mycket roligare än -06, mycket brutalare. Personligen har jag inte kört 06an, så jag kan inte säga om det är sant eller inte... :)

My 5 cents

Att de slits på bana är ju en sak.. Vad körde du med för lufttryck?

Jo 06an är lite mer stabil än första generationen, bla blev svingen lite längre.

/JPS
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Någon som vet om 06/07 fotpinnar passar på 04/05 modellen?
Letar efter ställbara och det vore bra att veta om det funkar... :)
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Är det någon mer än jag som tycker att effekten av styrdämparen på -08:an i stort sett är 0 och att man inte märker någon skillnad mellan fullt vrid åt ena håller eller det andra?
 

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
Är det någon mer än jag som tycker att effekten av styrdämparen på -08:an i stort sett är 0 och att man inte märker någon skillnad mellan fullt vrid åt ena håller eller det andra?

Ja den är lite lam om man bara vrider styret fram o tillbaka,och jag märker inte heller nån skillnad mellan max o min, dock så är den nog så bra då den får jobba med riktiga styrslag, det e ju en öhlinare:tummenupp
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ja den är lite lam om man bara vrider styret fram o tillbaka,och jag märker inte heller nån skillnad mellan max o min, dock så är den nog så bra då den får jobba med riktiga styrslag, det e ju en öhlinare:tummenupp

Ja, det är ju det man undrar... Har den någon effekt eller sitter den bara där som reklam?!?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, det är ju det man undrar... Har den någon effekt eller sitter den bara där som reklam?!?

Den reagerar på hastighet och blir styvare ju snabbare du vrider styret. Du kan hälla i tjockare olja om du vill ha mer effekt men om den inte är ännu lättare satt än på -06:an som jag hade så är det tillräckligt.
Om du lär dig att vara mjuk på gaskontrollen och sitter rätt och avslappnat på hojen så är styrfladder inga problem.

Styrdämparen är bara till för att dämpa snabba rörelser. Anledningen till att den inte är hårdare är att om den blir för styv så kan den snabba frekvensen flyttas från det lättrörliga styrhuvudet till att ge långsamma rörelser i resten av hojen. När själva hojen plus du som sitter på börjar svänga så ramlar man av, så enkelt är det.

På en tävlingscykel har man betydligt hårdare setting på styrdämparen men en racehoj har också en styvare uppbyggnad med fastare fjädring, däck med mer fäste plus att den är lättad på de delar av hojen som är långt bort från tyngdpunkten. Dessutom kör man betydligt brutalare på tävling så där kan styrfladder bli ett problem.
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
För gatbruk borde nog styrdämparen på -08:an duga som den är, men den är ändå lite lös anser jag. Jag har kollat detta med Kawasaki och den är så "by design" från fabrik. För tävlingsbruk är den enl. mitt tycke helt obrukbar. Som tur är kan man lämna in den till auktoriserad Öhlins service verkstad så kan de mot ersättning byta ut innanmätet. Jag köpte ett superbikekit till min styrdämpare och fick det fixat. Nu é den kanon :tummenupp
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
För gatbruk borde nog styrdämparen på -08:an duga som den är, men den är ändå lite lös anser jag. Jag har kollat detta med Kawasaki och den är så "by design" från fabrik. För tävlingsbruk är den enl. mitt tycke helt obrukbar. Som tur är kan man lämna in den till auktoriserad Öhlins service verkstad så kan de mot ersättning byta ut innanmätet. Jag köpte ett superbikekit till min styrdämpare och fick det fixat. Nu é den kanon :tummenupp

Intressant! :tummenupp Vad kostade en sån modifiering?
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Intressant! :tummenupp Vad kostade en sån modifiering?
Kom inte ihåg exakt för det var ett par år sen men det var inte 395:- + moms i alla fall. Räkna med att det kostar ett antal tusenlappar för du byter ju egentligen ut hela dämparfunktionen och det som är inuti. Det blir typ bara skalet kvar som är original.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top