Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Jepp 32/22 fram, 27/12 bak. Har ett strap på gaffeln som stannar ca 20mm från botten av den blanka delen på innerbenet. Känns lätt o få in i kurvan bra stabilitet i och lätt att få med sig ur. Obs detta efter lite fegkörning på kall landsväg, så det riktiga testet får vänta till Knudan, men jag vill få hyfsade grundinställningar.
Funderar på att plocka bort brickan som sitter mellan ram och bakdämpare eller ta ner gaffelbenen dom sista 3mm så dom blir jämna med kronan Kompet fram var vid senaste testen 4klick ut så den är rätt hård, returen är 9 ut ganska snabb/mjuk.
Bak 3 varv ut på komp och höjde returen till 1,5varv ut för trögare retur bak.
Känndes som den lyfte lite väl snabbt bak, blev lite bättre. Trycker man på tanken ser den ut att gå ner o upp samtidigt. Verkar vara chyssta grundmått att jobba med.
Jag har 1098S som jämförelse vilket kanske är knasigt men det var ju senaste hojen. Den var stenhård bak med knappt 20mm sag, så det är kanske därför jag tycker det känns som den lyfter för mycket bak(innan hjulet lättar). Fan, utan riktig stoppkraft är det svårt att få förtroende för hojen
Tacksam för ideer.
Tycker att det låter som att den är ganska balanserad på fjädringen. Du skulle kanske testa att återställa ride height både fram och bak. Gen 1 är ju snabbstyrd som den är ur kartong. Dessutom har du 55-profil bak så du borde ha en VÄLDIGT snabbstyrd (läs fladdrig) hoj?
Höj fram och ta bort distansen bak så att du ställer hojen som den är tänkt, sen testar du igen. Den borde bli betydligt stabilare, speciellt i bromsning.
På min -06 gjorde jag precis dessa moddningar för att få den att likna gen 1. Kawa gick lite för långt med Gen 2 och Hondafierade lite för mycket. Jag gillar Gen 1 som den är, precis lagom yster på gränsen. Med dessa moddningar går man över gränsen enligt mig.
Resultatet är just en hoj som man inte får förtroende för.
Tänk också på att hojen är snart åtta år. Är det gjort någon service på fjäderiet, tänker på oljebyte i framgaffeln t ex?
Duccen i standardform tycker jag har väldigt konstig setup. Stenhård bak och mjuk fram så den är kanske ingen bra referens?