Värdena för häng köper jag men hårt comp och mjuk retur, dvs snabb/svag retur menar du? Du borde ha en hoj som reser sig upp i "gupp i kurva" och blir allmänt instabil?
I min bok så är kompressionens "enda" uppgift att hindra gaffeln att gå ihop för snabbt vid bromsning plus att man har en liten "kudde" bak för de värsta guppen. Returen styr stabiliteten vilket är det som gör att vi vågar gasa vilket ger stabilitet så att vi vågar titta dit vi ska köra...
Jag kommer ihåg att jag läste om den svartvita tiden när Kenny Roberts Sr körde Daytona och hade problem med fästet. Efter mycket tjat fick han teknikerna att helt plockar bort ventilen för komp, han sänkte varvtiden med 5 sekunder...
Fjädringen är ju ljusår bättre nuförtiden men principen är densamma. Mycket komp får stötupptagningen att skötas av däcket, som inte har någon dämpning, vilket gör att fästet försämras.
Du har förmodligen en vädligt mjuk och bra gaskontroll så att du kompenserar för fästet bak? Om du skulle börja gasa hårdare så skulle det förmodligen släppa lättare...
Rätt inställd fjädring skall vara som att slänga en snus på väggen...