ZX10R-tråden

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Tjena!

Ja, jag drevade upp till 17 igen, testade aldrig 16 som satt på.
Ja, det är väl som vanligt med draget, man vill ha mer, men jag har bokat bandagar så det är väl snabbhet jag skall jaga.

Själv då?, är det 16 fram som gäller?, den är ju oregerlig original.

Ok. Kör orginal själv atm, har beställt 16 fram så får jag se hur det blir. 2an borde ha varit som ettan :) Men ja hojen är ju en liten granat, lyfter ju i 200+ i tid och otid. Har du styrdämpare?
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Ok. Kör orginal själv atm, har beställt 16 fram så får jag se hur det blir. 2an borde ha varit som ettan :) Men ja hojen är ju en liten granat, lyfter ju i 200+ i tid och otid. Har du styrdämpare?

Som sagt, körde den aldrig med 16-drevat utan smällde på original.
Japp, har styrdämp, kändes lite tryggare att hänga på ett.
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Mpg Slip on

Hej tänkte höra om någon vet om det finns något, mid pipe rör som passar till Mgp slip on, på min Kawasaki zx10r 09a. Tänke köpa Mpg slip on nu, för att senare installera ett mid pipe rör. Eller är det så att alla mid pipe rör passar med alla slip on?

Tack för alla svar på förhand.

Jesper!
 

jeppelof

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2010
Ort
i väst.
Hoj
1981,Honda cb900f boldor.Boldor till salu.Har haft Honda cbr 1000rr 08a. Äger nu Bmw S1000rr 12a som nu mera är såld. Nu äger jag en Aprilia rsv4 Factory
Hej tänkte höra om någon vet om det finns något, mid pipe rör som passar till Mgp slip on, på min Kawasaki zx10r 09a. Tänke köpa Mpg slip on nu, för att senare installera ett mid pipe rör. Eller är det så att alla mid pipe rör passar med alla slip on?

Tack för alla svar på förhand.

Jesper!

Det heter mid pipe det som ersätter katen? Tror jag iallafall.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Sådär, nu har jag bekantat mig med min 04 lite mer o släppt twintänket.
Förstår också varför styrdämp rekommenderas..., det är en jävla karaktär cykeln har.
Nog om det.
Däck skall bytas, till fördel för banåkning.
Har alltid kört pirelli Diabloserien och sneglar därför på Supercorsa som är lite kladdigare.
Hittar dock inte 190/50-17 utan bara 190/55-17, har jag missat något?
någon som har erfarenhet av den profilen på en 04?

Hur mycket går att göra på "klippet" i bromsarna?, stålomspunnet har jag, men finns det några belägg som är bättre än andra?, det är ju inte direkt superklipp i bromsarna.
Alternativet är natürlich att byta oken till Hondas eller zx14...

Jo, en sak till.
Bakdämparen...
Upplever att hojen "sätter sig" lite eller trycks ihop/viker sig inåt vänster bak under hård acceleration. Vad är detta?, beror det på dämparinställning eller rökte jag ryckutjämnarna när jag drog loss framdrevet? (Det satt hårdare än excalibur)

Tacksam för svar
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Sådär, nu har jag bekantat mig med min 04 lite mer o släppt twintänket.........

Vet inte hur du kör o var, men tycker du om att bromsa hårt o sent kan det bli problem med 55-profil. Ta bort brickan under bakdämparen och gaffeln jämt med kronan så går det.

Att fixa skitbromsarna tyckte inte jag var lönt, så jag köpte Nissinok från en zx14/zx6RR och en Brembopump, vilket gjorde susen.

Angående drevning är original åt he för hög för Sturup o Knudan som jag kör mest på, så jag drevade om den idag till 16/40 (så jag inte behövde flytta hjulet)och skall testa imorgon på Sturup. Kedjan är 112 mot original 110.

Tycker jag börjar få riktigt bra ordning på den. Dämparinställningarna vet jag inte riktigt jag har provat mig fram. Ställ in saget till ca 30 fram o 25 bak och börja där. Tror jag har 3ut comp, 8 ut på retur fram. ca 3 varv ut comp o 1,5 varv ut retur bak. Mao hårt comp o mjuk retur.

Släng på ett par PP.tuning fotpinnar o en Cordona QS så har du en riktigt potent banhoj.:yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tycker jag börjar få riktigt bra ordning på den. Dämparinställningarna vet jag inte riktigt jag har provat mig fram. Ställ in saget till ca 30 fram o 25 bak och börja där. Tror jag har 3ut comp, 8 ut på retur fram. ca 3 varv ut comp o 1,5 varv ut retur bak. Mao hårt comp o mjuk retur.

Släng på ett par PP.tuning fotpinnar o en Cordona QS så har du en riktigt potent banhoj.:yoparty

Värdena för häng köper jag men hårt comp och mjuk retur, dvs snabb/svag retur menar du? Du borde ha en hoj som reser sig upp i "gupp i kurva" och blir allmänt instabil?
I min bok så är kompressionens "enda" uppgift att hindra gaffeln att gå ihop för snabbt vid bromsning plus att man har en liten "kudde" bak för de värsta guppen. Returen styr stabiliteten vilket är det som gör att vi vågar gasa vilket ger stabilitet så att vi vågar titta dit vi ska köra...:)

Jag kommer ihåg att jag läste om den svartvita tiden när Kenny Roberts Sr körde Daytona och hade problem med fästet. Efter mycket tjat fick han teknikerna att helt plockar bort ventilen för komp, han sänkte varvtiden med 5 sekunder...:)
Fjädringen är ju ljusår bättre nuförtiden men principen är densamma. Mycket komp får stötupptagningen att skötas av däcket, som inte har någon dämpning, vilket gör att fästet försämras.
Du har förmodligen en vädligt mjuk och bra gaskontroll så att du kompenserar för fästet bak? Om du skulle börja gasa hårdare så skulle det förmodligen släppa lättare...

Rätt inställd fjädring skall vara som att slänga en snus på väggen...:D
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Värdena för häng köper jag men hårt comp och mjuk retur, dvs snabb/svag retur menar du? Du borde ha en hoj som reser sig upp i "gupp i kurva" och blir allmänt instabil?
I min bok så är kompressionens "enda" uppgift att hindra gaffeln att gå ihop för snabbt vid bromsning plus att man har en liten "kudde" bak för de värsta guppen. Returen styr stabiliteten vilket är det som gör att vi vågar gasa vilket ger stabilitet så att vi vågar titta dit vi ska köra...:)

Jag kommer ihåg att jag läste om den svartvita tiden när Kenny Roberts Sr körde Daytona och hade problem med fästet. Efter mycket tjat fick han teknikerna att helt plockar bort ventilen för komp, han sänkte varvtiden med 5 sekunder...:)
Fjädringen är ju ljusår bättre nuförtiden men principen är densamma. Mycket komp får stötupptagningen att skötas av däcket, som inte har någon dämpning, vilket gör att fästet försämras.
Du har förmodligen en vädligt mjuk och bra gaskontroll så att du kompenserar för fästet bak? Om du skulle börja gasa hårdare så skulle det förmodligen släppa lättare...

Rätt inställd fjädring skall vara som att slänga en snus på väggen...:D

Ok, min lärobok har väl främst varit "Suspension for mortals" och där anses det ju vara "less is more" på framför allt returen. Jag har satt den så att den går snabbt upp men stannar direkt. Compet fram är hårt för att jag inte vill att gaffeln skall gå för djupt vid broms. Som det är nu stannar den ca20- 25mm från botten. bak är väl nästan original, och det har jag satt så att när jag trycker/ släpper packar den ihop och returnerar samtidigt fram o bak. För mycket retur o lite comp bak gör väl så att den packar ihop ut ur kurvan, vilket gör den tungstyrd o risk för att du tappar fästet. För mycket retur fram så riskerar du väl släpp över krön o bulor vid nerlägg, då gaffeln inte hinner ut igen efter bulan. Sturup har både krön o bulor så jag har släppt compet lite där. Slitaget på däcken ser bra ut.

Hojen kändes stabil o fin på både Knudan o Anderstorp men visst var den lite för hård och nervös på Sturup med dom inställningarna, därav att jag släppte compet. Kanske dags att labba med returen lite nu. Tycker iofs den funkar rätt fint , men det vore ju dumt att inte testa sig fram, till kanske bättre alternativ. Bästa sättet att lära sig hur en hoj funkar.

Vistt släpper det bak på väg ut,:gnissla kanske skall prova att öka returen lite F o b.
Gaskontroll har jag fått lära mig, då jag bara haft moppar med mycket kubik:D,
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok, min lärobok har väl främst varit "Suspension for mortals" och där anses det ju vara "less is more" på framför allt returen. Jag har satt den så att den går snabbt upp men stannar direkt. Compet fram är hårt för att jag inte vill att gaffeln skall gå för djupt vid broms. Som det är nu stannar den ca20- 25mm från botten. bak är väl nästan original, och det har jag satt så att när jag trycker/ släpper packar den ihop och returnerar samtidigt fram o bak. För mycket retur o lite comp bak gör väl så att den packar ihop ut ur kurvan, vilket gör den tungstyrd o risk för att du tappar fästet. För mycket retur fram så riskerar du väl släpp över krön o bulor vid nerlägg, då gaffeln inte hinner ut igen efter bulan. Sturup har både krön o bulor så jag har släppt compet lite där. Slitaget på däcken ser bra ut.

Hojen kändes stabil o fin på både Knudan o Anderstorp men visst var den lite för hård och nervös på Sturup med dom inställningarna, därav att jag släppte compet. Kanske dags att labba med returen lite nu. Tycker iofs den funkar rätt fint , men det vore ju dumt att inte testa sig fram, till kanske bättre alternativ. Bästa sättet att lära sig hur en hoj funkar.

Vistt släpper det bak på väg ut,:gnissla kanske skall prova att öka returen lite F o b.
Gaskontroll har jag fått lära mig, då jag bara haft moppar med mycket kubik:D,

Eftersom du skriver "väl" på flera ställen så finns det ju utrymme för mer testande:) Du har ju de värdena du kör med uppskriva så det är ju bara att labba på. Nu är det ju iofs så att du bara påverkar lågfarten på dina justeringar plus att du påverkar ett väldigt snävt område, i princip all originalfjädring är sådan för att vi inte skall kunna skruva bort oss helt, vilket man kan förstå:)
Detta gör å andra sidan att det du i första hand påverkar är långsamma fjädringsrörelser dvs det som vi upplever som instabilitet och den rörelsen dämpar du med returen i första hand. Testa du att öka returen en aning och se om du känner någon skillnad.

Eftersom slitaget ser ok ut på däcken så är du ju i rätt kvarter men det kan också kopplas till att du har en 1000 kubiks gaskontroll, dvs att du kör runt problemet och anpassar dig efter hojen och inte tvärtom.

Alla har ju olika smak, jag tycker om en "tung" stabil känsla i fjädringen, det du kallar tungstyrd. När jag har uppnått den så börjar jag att höja bak/sänka fram, köra på 55-profil, korta hjulbas och såvidare så att jag får en snabbstyrd, pigg hoj. Då blir den stabil men lättsvängd och det kan ta ett tag innan man hittar rätt.

Men det är ju så roligt att leta efter "Den Perfekta Inställningen"...:)
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Eftersom du skriver "väl" på flera ställen så finns det ju utrymme för mer testande:) ...........................................

Men det är ju så roligt att leta efter "Den Perfekta Inställningen"...:)

Måste erkänna att detta är första hojen som jag ger mig in på "avancerat", som geometri,sag o.s.v. Dom andra har funkat fint out of the box så det har inte behövts. Nu har man blivit snabbare och denna hojen var ju okörbar så jag var tvungen att lära mig. Lite videos, googlande och consulting på Sporthoj så kan jag snart doktorera:D

Visst är det kul när det börjar funka, men det har varit många svordommar, blåmärken och svett innan.

Skall iväg snart för 4 pass på Sturup och funderar på vad jag skall börja med o ändra. Skall ju inte göra mer en 1 förändring i taget. Öka returen bak tror jag:va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Skall iväg snart för 4 pass på Sturup och funderar på vad jag skall börja med o ändra. Skall ju inte göra mer en 1 förändring i taget. Öka returen bak tror jag:va

Ett mycket bra förslag:)

Sen är jag inte ett dugg avis på att att du skall köra bana...
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Ett mycket bra förslag:)

Sen är jag inte ett dugg avis på att att du skall köra bana...

18 grader o sol på Sturup:yoparty Höjde returen bak och tycker den känns lite stabilare vid broms nu.

Enda problemet nu är det dåliga fästet i bakdäcket ut, och att den vill gå brett ut. Ritade svarta sträck ut enligt bakomvarande idag, men det märkte jag inte sjäv. Det är speciellt på 2 ställen av banan det släpper, och det är i kurvor som leder till snabbare parti, således sitter nog det största problemet bakom styret.:D In styr den lätt, håller kurvan som som på räls, men ut är det lite "problem". Inte konstigt då jag sänkt den bak. Originalbrickan tror jag var 3,2mm till bakdämparen så jag funderar på en tunnare bricka, kanske 1-2mm och då tyvärr offra lite av bromskraften. När jag sänkte den så ändrade jag ju svingarmsvinkeln, och fick mindre antisquat, vilket skall förhindra att den packar ihop å sätter sig bak. Bästa vore ju en 50-profil och höja bakdämparen igen, men det börjar bli svårt att hitta bra bandäck med den profilen. Vi snackar inga jätteproblem, men tweakandet fortsätter:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
18 grader o sol på Sturup:yoparty Höjde returen bak och tycker den känns lite stabilare vid broms nu.

Enda problemet nu är det dåliga fästet i bakdäcket ut, och att den vill gå brett ut. Ritade svarta sträck ut enligt bakomvarande idag, men det märkte jag inte sjäv. Det är speciellt på 2 ställen av banan det släpper, och det är i kurvor som leder till snabbare parti, således sitter nog det största problemet bakom styret.:D In styr den lätt, håller kurvan som som på räls, men ut är det lite "problem". Inte konstigt då jag sänkt den bak. Originalbrickan tror jag var 3,2mm till bakdämparen så jag funderar på en tunnare bricka, kanske 1-2mm och då tyvärr offra lite av bromskraften. När jag sänkte den så ändrade jag ju svingarmsvinkeln, och fick mindre antisquat, vilket skall förhindra att den packar ihop å sätter sig bak. Bästa vore ju en 50-profil och höja bakdämparen igen, men det börjar bli svårt att hitta bra bandäck med den profilen. Vi snackar inga jätteproblem, men tweakandet fortsätter:tummenupp

Tänk på att det är grejer från 2004 vi snackar om här. Det finns en gräns för originalgrejerna också.
En sak du kan titta på är länkaget till dämparen. Jag vet att många raceteam byter länkaget till ett som är linjärt. Original har en ganska brant progressivitet för att kunna köra med passagerare. Tydligen skall länkarna (dog bones) från ZX6RR passa rakt av och då får du en linjär utväxlingen som skall förbättra fästet vid acc ut ur kurva.

Men som sagt, det finns gränser för grejerna och för däcken så det kommer alltid att finnas kurvor med problem medans andra funkar bra:)
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
är det nån rotationsriktning på framfälgen till zx10r 06-07 ?

min är helt symmetrisk, passar hursom... hur ser man isåfall vilken riktning man ska ha?
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
är det nån rotationsriktning på framfälgen till zx10r 06-07 ?

min är helt symmetrisk, passar hursom... hur ser man isåfall vilken riktning man ska ha?
Det brukar vara rotationsriktning på framfälgar. Ofta finns en liten pil på en av fälgekrarna som indikerarar åt vilket håll fälgen skall rotera.
Kika och se om du har en sån....
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
kan ju meddela att det är rotationsriktning på fälgarna också.

det sitter en liiiiiten pil på ena sidan på navet, den skyms av bromsskivorna beroende på vilken typ du har så kan vara riktigt trixig att hitta!
 

andy-l

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
zx-10r 2008
Halloj!

Jag försöker få dom stora kåporna på plats, men kabelhärvan hamnar ikläm hur fan jag än gör. är det nått trick som jag är för dum för att förstå?! :) Hur ska den ligga?

zx10rwire.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top