-05 hade väl inga rambrott? Det var väl bara -04 som råkade ut för detta? Jag minns när dom första GSXR750 kom 1996, då sprack det en del framhjul (gick i bitar alltså...) Dessutom var det en hel serie med hojar dom dom hade monterat för tunna topplockspackningar så kolvarna slog i ventilerna...!
Alla moderna hojar (i princip) har haft problem med den första årsmodellen av en ny modell. Jag gissar att -08:an kommer att ha det också. Speciellt i den intensiva jakten på vikt så blir det ganska många ställen som kan vara försvagade om till exempel svetsningen inte blir rätt
Dom grejer jag känner till, historielektion:
ZX-10 -88-89 hade för mjuka ventilsäten, ventilerna bankades in i sätena och gick till slut inte att justera.
ZZR1100 tidigt -90 tal hade dåligt gjutna toppar som sprack och började läcka kompression. Dessutom gick treans vevstake av på ett flertal, mest troligt på grund av dålig smörjning.
ZX9 -94 hade också problem med toppen samt vattenpump som pajade, och glidskenan för kedjan ovanpå svingen.
ZX9-98 hade inget egentligt problem förutom att dom använde Keihinförgasare där emulsionsröret inte gick att byta, inte alls bra för dom som satte in Dynojetkit där nålarna filade sönder överkanten på rören, bara att byta hela förgasarbanken...
ZXR-750 -92 (kan det ha varit) hade en så hård bakfjädring att den gick riktigt dåligt på vanlig väg, dessutom hade dom 100hk strypning på den tiden som innefattade kammar, kolvar, avgassystem och delar av förgasarna...jag undrar om inte tändboxen fick bytas också?
ZX-10 -04 Byte av framhjul på garantin, generatorer pajade relativt ofta. Och några få fall av ramsprickor.
Övriga märken:
Suzuki hade sina GSXR750 som jag skrev om ovan samt att dom haft ganska många ramsprickor men även rena rambrott på senare år.
Yamaha hade ju problem med växellådan på första modellen av R1 -98. Returfjädern till växelföraren gick av, den kostade 5 spänn men orsakade i värsta fall lådhaverier på 15-20 papp. 99 var det kontakten till stödet, oljenivågivaren och bromsklossar som fick bytas på garanti.
Honda? Inga grejer jag kommer ihåg på rak arm men jag har för mej att det var nånting som fick bytas på Firebladen i slutet på -90 talet?
Annars så är den känd för att vara känslig för översträckt kedja. Tätningen på utgående drevaxeln började läka och det var bara att klyva motorn för att byta...inte skoj.
Aprilia har väl inte haft några grejer alls på Millen? Annat än att oljepumpsdrevet fick bytas på en kille i Gällivares Mille, drev av nylon och riktigt kall olja om jag inte missminner mer...
(Niklas M, läser du detta?
)
Fyll på om ni kommer på fler grejer...