Zx6r 2019 som gått 2500 mil

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Räknar med att jag ska köpa den, men hur mkt arbete kommer det behövas göras på den tror ni? Såg service boken och den såg ändå bra ut. Oljan och filter har byts ofta, bak däck bytes förra säsong. Jag får hojen för ett bra pris, men vill veta hur mkt jag kan förvänta i kostnader för den har ändå åkt mkt. Stack och såg den och märkte inget som var dåligt på den, fick test köra den och den var suverän. Besiktades på plats när jag körde upp ditt och den godkändes utan problem. Oljan, bromsvätska (båda), kylvätska, däck, kedja, drivpaket, osv. Allt såg bra ut vad jag kunde se, och den var helt oskadad verkade det som. Bromslampan där bak var lite lös dock, men tydligen ska den vara så? Detta är inget jag känner till för just denna modellen.

Vad tycker ni? Är ju ändå drömhojen. Men man är ju student och har inte så mkt pengar så vill inte riskera att behöva betala mer än 10 000kr till en verkstad. Vill inte låta dum, jag jobbar åt sidan av studierna så det är inte så jag spenderar allt jag har. Men detta är mitt andra hoj så är inte så kunnig. Vill helst inte falla i nån fälla bara!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
2500 är inget avstånd för en hoj som blivit skött väl. Samtidigt kan det vara skrotfärdigt för en hoj som misshandlats.
Om allt på hojen ser ut att vara i fint skick och väl omhändertaget, motorn inte låter suspekt, oljan ser bra ut och växellådan funkar utmärkt, och det inte är några generella läckage eller konstigheter nånstans är det svårt att säga mer om det utan att ha sett hojen.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Har ringt några verkstad och det verkar som att det behövs en stor service vid 2400 mil. Har snackat med nuvarande ägaren av hojen och han säger att han tror allt är gjort. För att när MC guiden skulle ta en titt på den för inbyte så sa de att det behövdes inte. Han sa att han skulle leta upp kvitton på all service som har gjorts. En verkstad sa att det skulle kosta 12500kr men kanske mer ifall vissa inspektioner leder till att mer måste ersättas/repareras.

Hojen har inte åkt exakt 2500 mil, utan mer 245x. Så jag ska avvakta lite och se om ägaren hittar kvitton.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En 2019 som gått 2500mil är bara ca500 mil per år. Det behöver du inte vara orolig för. Kawasaki har ventil kontroll vid den service (men som en mekaniker sa "väldigt sällan de behöver justeras")

Dom Kawasaki jag har haft och som vid 2400mil kontroll av ventiler har aldrig någon ventil behövts justeras.

Vid 1200 & 2400 är det tändstiftbyte också
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Min Scrambler 800, 2021 har rullat 3400mil, inte en endaste grej förutom drivpaket och däck har behövts bytas.
En välskött hoj håller och kommer hålla betydligt längre än de flesta kör.
Jämförelse Ducati och Kawasaki, Italienskt mot Japanskt.... Kvaliten på Kawasaki har väl historiskt varit snäppet högre än på Ducati, rättare sagt ,- Allt från Japan har väl i alla fall enligt hörsägen bättre kvalite än det som kommer från Italien :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min Scrambler 800, 2021 har rullat 3400mil, inte en endaste grej förutom drivpaket och däck har behövts bytas.
En välskött hoj håller och kommer hålla betydligt längre än de flesta kör.
Jämförelse Ducati och Kawasaki, Italienskt mot Japanskt.... Kvaliten på Kawasaki har väl historiskt varit snäppet högre än på Ducati, rättare sagt ,- Allt från Japan har väl i alla fall enligt hörsägen bättre kvalite än det som kommer från Italien :)
Precis hade det varit 12500 mil så kanske man hade funderat lite. Men även det tror jag inte är något problem så länge den har skötts som den ska.

Har sett många motorcyklar med +10000 mil som går helt perfekt.
Det var väl någon här på forumet som har en R1 som han kört mycket med. Även grävlingen med sin gula Triumph har gått väldigt många mil och fortfarande pinnar på.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
-98 Ducati 900SSie RaSSarDirECktt-modellen, dryga 9000 mil varav de sista 500 på bana.
Endast bytt slitdelar typ koppling, bränslepump, filter, vätskor och drivpaket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det verkar ju OK utom som jag ser det att ägaren är en slarver. Jag har en pärm för varje hoj med alla kvitton (inklusive servisar), regestreringspappar, besiktningar osv.
Fråga vem som gjorde stora servicen vid 2400 mil och ring och kolla med firman.
Firman om det är en auktoriserad Kawafirma har ju hojen i sina datorer. Och kan direkt svara vad som är gjort och inte är gjort.
Är servisarna gjorda är det som väntar närmast (tror jag efter egen erfarenhet) drivpaketbyte. Dvs nya kedjedrav fram och bak och ny kedja.
Ser du till att föra in var du bor på SH så kan du kanske få tips om folk som kan hjälpa till med drivpaketbyte. Om du inte har verktyg och vana.
Grundtips för drivpaket byte: Vänta med ta bort gamla kedjan. Ta först loss främre kedjedrev.
När främre kedjedrev är loss, muttern loss och kedjedrevet av då dags ta bort gamla kedjan.
CITAT: Har snackat med nuvarande ägaren av hojen och han säger att han tror allt är gjort.
SLUT CITAT
TROR är nått man gör i kyrkan mellan 11 och 13 på söndag. Resten av veckan VET man.
Eftrsom det är stor service vid 2400 mil som kan kosta 10000 -15000 (min gissning) så är man ju skitnoga med att ha kvitton om man tänker sälja.
Det här luktar att Stor service vid 2400 mil INTE är gjord och det är därför säljaren vill sälja.
Mina 25 öre.
För övrigt har du kollat vem som äger hojen på transportstyrelsen ? Kan ju vara bra att veta om ägaren äger hojen till 100 % eller om den ägs av bank med hojen som pant för ett MC-lån ?
Att tro att allt är gjort tyder på ytterst dålig koll. Varningsflaggorna går upp för mig.
1721985252446.png
 
Last edited:

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Skulle säga bombsäker har haft flera och en var totalt abused av tjuv och utan kylvätska när jag fick hem den. Jag körde faktiskt en runda så helt ovetande, På denna ZX6R har jag senare mitt PB genom tiderna. Så mitt råd köp bara och byt olja och lita på att ventiljustering är gjord. Och är är den inte gjord så kommer den att gå länge ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kompis köpte en tjugo år gammal Honda CBR600 som gått mer än 10.000 mil.
Den kändes, lät och såg ut som helt ny. Japanska hojar i den klassen är gjorda i en mycket hög kvalitet med mycket hög standard på komponenterna.

Det som dödar sådana hojar är ren misshandel, krascher och stå utomhus vintertid med kondens och oxid överallt.

2.500 mil är ingen märklig körsträcka per år för den som kör mycket. Ser den bra ut, har fräscha däck, bra drivpaket, schyssta bromsbelägg, inga missljud och bromsvätskan och oljan ser klok ut är det bara att köpa.

En hink med tio år gamla däck, drivpaket på sista versen, mörkbrun bromsvätska och svart olja i motorn står du över. Simple as that.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Tack alla för alla svar! Jag valde att köpa hojen då det är dröm hojen så sket i det. Har kört den en gång hittills och allt verkar funka som det ska. Märkte lite små skador innan köpet (stenskott på tanken, sönder plast bult på insidan av en kåpa och en saknad skruv på ena passagerare fotstöd som kostar 10 kr).

Jag har service boken så ska ringa företaget som utförde sista service och kolla vad som har gjorts. Tack till den som föreslog detta!
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Min Scrambler 800, 2021 har rullat 3400mil, inte en endaste grej förutom drivpaket och däck har behövts bytas.
En välskött hoj håller och kommer hålla betydligt längre än de flesta kör.
Jämförelse Ducati och Kawasaki, Italienskt mot Japanskt.... Kvaliten på Kawasaki har väl historiskt varit snäppet högre än på Ducati, rättare sagt ,- Allt från Japan har väl i alla fall enligt hörsägen bättre kvalite än det som kommer från Italien :)
Absolut! Japansk kvalitet är 👌
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Skulle säga bombsäker har haft flera och en var totalt abused av tjuv och utan kylvätska när jag fick hem den. Jag körde faktiskt en runda så helt ovetande, På denna ZX6R har jag senare mitt PB genom tiderna. Så mitt råd köp bara och byt olja och lita på att ventiljustering är gjord. Och är är den inte gjord så kommer den att gå länge ändå.
Tack för rådet! Som tur så hade förra ägaren bytt oljan och filtret innan och det märks; helt syntetiskt och ren 👍
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Det verkar ju OK utom som jag ser det att ägaren är en slarver. Jag har en pärm för varje hoj med alla kvitton (inklusive servisar), regestreringspappar, besiktningar osv.
Fråga vem som gjorde stora servicen vid 2400 mil och ring och kolla med firman.
Firman om det är en auktoriserad Kawafirma har ju hojen i sina datorer. Och kan direkt svara vad som är gjort och inte är gjort.
Är servisarna gjorda är det som väntar närmast (tror jag efter egen erfarenhet) drivpaketbyte. Dvs nya kedjedrav fram och bak och ny kedja.
Ser du till att föra in var du bor på SH så kan du kanske få tips om folk som kan hjälpa till med drivpaketbyte. Om du inte har verktyg och vana.
Grundtips för drivpaket byte: Vänta med ta bort gamla kedjan. Ta först loss främre kedjedrev.
När främre kedjedrev är loss, muttern loss och kedjedrevet av då dags ta bort gamla kedjan.
CITAT: Har snackat med nuvarande ägaren av hojen och han säger att han tror allt är gjort.
SLUT CITAT
TROR är nått man gör i kyrkan mellan 11 och 13 på söndag. Resten av veckan VET man.
Eftrsom det är stor service vid 2400 mil som kan kosta 10000 -15000 (min gissning) så är man ju skitnoga med att ha kvitton om man tänker sälja.
Det här luktar att Stor service vid 2400 mil INTE är gjord och det är därför säljaren vill sälja.
Mina 25 öre.
För övrigt har du kollat vem som äger hojen på transportstyrelsen ? Kan ju vara bra att veta om ägaren äger hojen till 100 % eller om den ägs av bank med hojen som pant för ett MC-lån ?
Att tro att allt är gjort tyder på ytterst dålig koll. Varningsflaggorna går upp för mig.
View attachment 501570

Tack för rådet gällande auktoriserade Kawafirmor! Ska definitivt kika på det. Gällande drivpaketet så, hade förra ägaren redan bytt allt och det märks! Men tackar ändå för instruktionerna, värdefulla för nästa gång
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Nu har man kört hojen ett tag och wow vilken känsla! Allt med hojen funkar som det ska förutom frambromsen. Det går att bromsa, men hela hojen vibrerar sönder när man gör det.

Enligt säljaren så hade hojen stått i två år med körförbud då den inte var besiktad. Han hade lagt på den 400 mil ungefär och det mesta på mätaren är från första ägaren. Har kvitto som bevisar detta. Sen så var inte hojen helt stilla i de 2 åren, han körde den då och då och byte några saker. Men detta har man inget bevis på såklart. Men säljaren har hittills varit extremt vänlig och jag har några vänner som jag litar på som pratat bra om honom.

Har sökt runt nätet och orsaken kan vara något billigt som att byta bromsbelägg, rengöra och påfylla broms systemet och/eller slippa bromsskivorna. Eller något dyrt som böjd bromsskiva eller hjul. Hoppas verkligen det är något dyrt...

Tänkte jag skulle passa på och testa det billiga alternativet. Men vet nån om det kan vara nåt annat?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top