ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jahapp, en billig (249 SEK) Dremel-kopia på Jula slipade lätt ner kedjesprinten så att jag kunde kapa kedjan till rätt längd : )

Nästa steg blir att montera kedjan och justera in bakhjul och kedjelinje.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ikväll kapade och monterade jag nya kedjan, vilket gick fint.
Strax därpå skulle jag dra åt dämparfästen och svingarmsaxeln, och genast tog det stopp igen :gnissla

När jag skulle sätta på muttern på högersidan, fanns det bara någon millimeter av axeln där och alltså inget att gänga på. Samma axel som jag skruvat loss och dragit ur - nu skjutit in igen och plötsligt är den typ 5 mm för kort eller så???

Den här axeln kan bara föras in från vänster, eftersom den har olika dimension i respektive ände, och den kan bara pressas så långt som till brickan mellan svingen och hjulet, eftersom hjulet har den mindre diametern i hålet.

På den här första bilden ses skillnaden i diameter mellan svingarmshålet och brickan/hylsan/hjulets mindre håldiameter. Axeln är på bilden felvänd för att visa på dimensionen på den grövre änden.
svingbul och hål.jpg

Bild två, nedan här, visar hur lång axeln kan skjutas in tills det tar stopp mot brickan/hylsan/hjulet.
svingbult gängsida.jpg

Nästa bild nedan visar hur lite av axeln som sticker ut på högersidan när den är inskjuten så långt det går från vänster.

svängbult högersida.jpg

Någon van mekare som kan se något fel någonstans som förklarar hur axeln inte längre räcker till, trots att rambredden är oförändrad och axellängden är densamma?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Någon van mekare som kan se något fel någonstans som förklarar hur axeln inte längre räcker till, trots att rambredden är oförändrad och axellängden är densamma?

Det är inte helt ovanligt att en del av axeln även ska agera distans, så att axeln skall skjutas in långt mycket längre, och därigenom pressa in svingen i rätt läge när du drar åt den. Jämför hur det ser ut på din gamla sving jämfört med den nya.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är inte helt ovanligt att en del av axeln även ska agera distans, så att axeln skall skjutas in långt mycket längre, och därigenom pressa in svingen i rätt läge när du drar åt den. Jämför hur det ser ut på din gamla sving jämfört med den nya.

- Den är inskjuten tills den tog stopp mot den mindre diametern på brickan och hjulet. Den brickan, eller hylsan, som sitter mellan hjulet och svingarmen måste väl vara där? Annars ligger hjulet direkt an mot svingarmen.

distansbricka.jpg
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Okey, svingen på plats. Fick tips på ett amerikanskt forum om en liiiten detalj jag inte tänkt på - nämligen att switcha gummipackningarna/dammskydden från vänster till höger. Det gick som smutt, och axeln passade prima.

Så...jag monterar på svingen och hjulet, men ser att kedjebanan inte är rak:
kedjebana.jpg

För att kompensera det, hade jag tänkt byta distanser så att hjulet positionerades mer åt vänster...men, då kommer väl förmodligen bromsbeläggen ligga ojämnt mot bromsskivan, och dra snett?
bromsbeläggen.jpg

Och jag kan väl inte distansa mellan bromsoket och svingen, för då tappar väl oket grepp om bromsoksstyrningen på svingarmen?
bromsoksstyrning.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Linjerar bak och framdäck som de ska? I så fall är det ju inte helt smart att börja förskjuta bakdäcket i sidled. Resten är bara en fråga om att hitta mekaniska lösningar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Linjerar bak och framdäck som de ska? I så fall är det ju inte helt smart att börja förskjuta bakdäcket i sidled. Resten är bara en fråga om att hitta mekaniska lösningar.

- Jag kan inte kontrollera om hjulen linjerar nu, eftersom hojen hänger med baken i luften och lutar på framhjulet. Dvs. jag kan inte rulla den för att se hur bakdäcket följer framdäcket.

Men oavsett, så måste väl kedjan rulla rakt över dreven för att inte slita ner både sig själv och drev?
Jag är tacksam för tips på den "mekaniska lösningen" om du har en sådan att bistå med : )
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sitter bakhjulet verkligen rakt i svingen? Linjerar det ändå inte så får du försöka förskjuta drevet i förhållande till hjulet dvs svarva av drevhubben och tillverka nya distanser. Att ändra hjulets linjering och flytta bromsskivan är en måttligt god ide.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Sitter bakhjulet verkligen rakt i svingen? Linjerar det ändå inte så får du försöka förskjuta drevet i förhållande till hjulet dvs svarva av drevhubben och tillverka nya distanser. Att ändra hjulets linjering och flytta bromsskivan är en måttligt god ide.

- Jag ska checka av hjulets exakta position i svingen imorgon. Svarva av drevhubben för att få en plan yta för distans mellan hubben och drevet, menar du?

Något har jag rimligen missat på vägen, eftersom det inte tycks ha varit problemet för andra som gjort samma konvertering. Jag måste ju ändå fylla ut svingen med distanser, och eftersom jag inte kan flytta "in" hjulet åt vänster utan att tappa greppet om svingarmens bromsoksstyrning, så vetetusan hur det funkat för andra?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du ska ju inte flytta själva däcket i sidled i svingen om allt är monterat som det ska. Ligger inte fram och bakdrev i samma plan så blir det inte bra iaf.

Går det inte bara att justera som vanligt med spännarna på båda sidor tills det blir bra?
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
byta plats på distanserna gör??ser ut som att det du behöver på VÄ sida löses med HÖ distans och vice versa, men som innan sagt- prio ett är att hjulen spårar rakt- det är ditt utgångläge, andra mått justeras med nödiga distanser.

//jj
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
byta plats på distanserna gör??ser ut som att det du behöver på VÄ sida löses med HÖ distans och vice versa, men som innan sagt- prio ett är att hjulen spårar rakt- det är ditt utgångläge, andra mått justeras med nödiga distanser.

//jj

- Jag har ett antal olika distanser som kan användas för att positionera hjulet olika, men likväl måste ju bromsokets styrning mot högra svingarmsbenet behållas.
bromsoksstyrning.jpg

Dvs. flyttar jag hjulet något åt vänster för att linjera kedja och hjul, tappar ju oket greppet om styrningen. Eller tänker jag fel här?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Oket är flytande, dvs okänsligt för hur fästet är positionerat inom rimliga gränser. Det som är begränsande är den svarta plåten som beläggen löper i. Du kan flytta oket genom att schimsa mellan alu-fästet som greppar i svingen och den svarta plåten. Ser ut att vara M8.

Såna här övningar är ingen exakt vetenskap, många lösningar man läser på forum (vanligtvis amerikanska) är inte ens halvbra. Själv har jag en hayabusa med R1-hjul och min lösning på det hela skiljer sig en hel del jämfört med ideerna i US of A.

Mät så mycket du kan är mitt tips. Försök hitta nån referenspunkt så du kan mäta in både gamla och nya delarna, bli inte förvånad om du får skruva av och på allting några ggr:tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Oket är flytande, dvs okänsligt för hur fästet är positionerat inom rimliga gränser. Det som är begränsande är den svarta plåten som beläggen löper i. Du kan flytta oket genom att schimsa mellan alu-fästet som greppar i svingen och den svarta plåten. Ser ut att vara M8.

Såna här övningar är ingen exakt vetenskap, många lösningar man läser på forum (vanligtvis amerikanska) är inte ens halvbra. Själv har jag en hayabusa med R1-hjul och min lösning på det hela skiljer sig en hel del jämfört med ideerna i US of A.

Mät så mycket du kan är mitt tips. Försök hitta nån referenspunkt så du kan mäta in både gamla och nya delarna, bli inte förvånad om du får skruva av och på allting några ggr:tummenupp

- Jo jag vet att oket är rörligt i sidled, men det har ju sin begränsning om vi börjat prata centimeter. Ska kolla hjulets position i relation till svingen och framhjulet, och se om jag måste distansiera någonstans för att få en rak linje.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Frågan är: finns det något hyfsat lätt hjul som passar i min ZX9-sving utan alltför mycket mekande?
ZX9-hjul passar förstås, men jag skulle önska mig något lättare ändå om möjligt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu har jag donat o växlat mellan distanser o brickor så gott det går med det här ZX6-hjulet i ZX9-ramen, och får det inte att lira i sidled/"offset" pga att hela navet är smalare. Enda sättet hade varit att sätta distanser mellan nav och bromsskiva...men jag antar att det inte är okey, eller?

Såhär ser spårningen ut bakhjul versus framhjul, vilket visar att hela bakhjulet ska något åt vänster, bakifrån sett.
alignment.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Klart man kan svarva till en bra distans för skivan. Men någonstans når man gränsen för när priset i form av fippel och fullösningar inte uppväger fördelarna längre....
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Klart man kan svarva till en bra distans för skivan. Men någonstans når man gränsen för när priset i form av fippel och fullösningar inte uppväger fördelarna längre....

- Tackar för input, jag tror inte det behövs stort mer än 5-6 mm. ZX9-svingen o ZX6-hjulet med lättare bromsok och drev känns värt en distans om jag får till det bra : )

Jag har under tiden även lagt förfrågan på en ZX9 C-fälg till 5 olika mc-demonteringar. Det är den lättaste ZX9-fälgen som bör passa i min sving. Vet inte hur mycket det skiljer mellan den och ZX6:ans bakhjul, men det kan vara duga.
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om du ändå jävlas med distanser, de skulle inte gå att få dit fälgar från en 05+ zx6? Iofs är bakfälgen lite smalare på bromssidan mot zx6 04 och bakåt, men dom är lätta och snygga :tuttar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om du ändå jävlas med distanser, de skulle inte gå att få dit fälgar från en 05+ zx6? Iofs är bakfälgen lite smalare på bromssidan mot zx6 04 och bakåt, men dom är lätta och snygga :tuttar

- Tackar för tipset, men då måste jag väl ändå ordna med distans mellan nav och skiva? Största problemet med smalare fälgnav är just vidden på bromssidan, eftersom minsta centrering åt vänster av hjulet minskar kontaktytan mot bromsokets styrning på insidan av swingen. Det är anledningen till varför jag funderar..funderade, på att sätta distans mellan nav och bromsskiva.

Såhär har jag sammanfattat min aktuella situation på engelska:

The present situation with a ZX9-00 swingarm and a ZX6-99 wheel on my ZX7-98:

As for now i have measured the lining front wheel/rear wheel, and there is an alignment difference where the rear wheel is approximately 20 mm to the right of the front wheel.

To fix this, i would have to center the rear wheel to the left, and the only way to do that is putting a 20 mm spacer between the rear hub and the brake disc.
This because if i move the wheel and the brake caliper to the left together, the caliper will lose contact with the caliper guide at the right side of the swingarm.

Ways would be to swap to another wheel or another swingarm.
1. I would like to put a 98-99 (C-model) ZX9-wheel into my 00-swing, but since that is a 5.5" wheel, i suppose i get the same alignment problem with that wheel?

2. A ZX6-swing would match my present Wheel, but i don´t know if a ZX6-swing fits into a ZX7 even with spacers?

3. A ZX10 swing with ZX10-wheel would be nice, since it is also a light solution...but don´t know how it fits into my ZX7 either.


Advices/solutions from the expert crowd in here? : ) (keep in mind that this is a weight reduction Project)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top