ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Löser du verkligen alla problem om du förskjuter hjulet 20mm i sidled? Du löser linjeringen för hjulet och skivan går fritt? Hur blir det med kedjelinjen?

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Löser du verkligen alla problem om du förskjuter hjulet 20mm i sidled? Du löser linjeringen för hjulet och skivan går fritt? Hur blir det med kedjelinjen?

- Kedjelinjen skulle må bra av en vänsterförskjutning eftersom den i nuläget böjer av lätt åt höger bakifrån sett. (se bild en bit upp i tråden). Men jag är inte låst vid tanken att flytta hjulet i sidled, utan kan tänka mig vilken annan vettig lösning somhelst som faller inom ramen för viktreduktion och rimligt pris.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
En ZX9-fälg från 2001, med bromsskiva och drevhub beställd och inväntas i mitten av veckan.

Tyvärr grön, så jag får lacka om den först.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Åhå, ser CE-märkningar ut så på hojar.

Hjälmarnas märkning är ganska lik den med.
E1 är landet den är godkänd i, sedan är siffrorna enligt vilken regel, och vilken specifik pryttel det rör sig om tror jag. Har aldrig behövt sätta mig in i reglerna för det där. :hihi

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Medan jag väntar på min bakfälg - vet någon om ZX10:s framhjul passar någotsånär på ZX7:an?
Det ska vara väldigt lätt, och skulle passa perfekt i mitt bantningsprojekt : )

Hur funkar det med hastighetsmätare/sensor i så fall?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Har du kollat efter några magnesiumfälgar till en zx7r? Det Var ju en vanlig hoj i superbike så det borde gå att få tag på och då passar nog prylarna i hop med.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
alltså varför inte gå med i ett sånt dära ninja forum. de har ju hur mycket info som helst om vilka delar som passar med varandra å så. ett tips iaf

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
alltså varför inte gå med i ett sånt dära ninja forum. de har ju hur mycket info som helst om vilka delar som passar med varandra å så. ett tips iaf

- Hittills har jag inte hittat något rakt svar på om framhjul från ZX6/ZX10 passar på ZX7 faktiskt. Eller rättare sagt vad för slags korrigeringar i form av ev. spacers osv. som krävs i så fall.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Igår fick jag hem en röd bakfälg från en ZX9R-01, och den verkar passa fint : )
Monterade ihop bakvagnen lite lätt bara för att se kedjelinje, bromsoksinpassning i swingen och hjullinjen.

Nu ska den slipas ned en smula (fälgen alltså) och sedan lackas svart...sen är det montering och vägning av förhoppningsvis lättare hoj som gäller.

Nästa steg i lättningen/förbättringen kan bli framgaffel och hjul. Sålänge den fortfarande ser ut som en ZX7r så är det bara +

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
- Hittills har jag inte hittat något rakt svar på om framhjul från ZX6/ZX10 passar på ZX7 faktiskt. Eller rättare sagt vad för slags korrigeringar i form av ev. spacers osv. som krävs i så fall.

Jag har en lös framfälg från zx10r 2006 som jag kan möta och väga om du vill? Däremot tror jag inte du kommer känna någon skillnad jämfört med original. Största förbättringarna tror jag du får med en modernare gaffel och en bättre bakdämpare samt bromspump. Dom modifieringarna gör stor skillnad på gammal hoj.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag har en lös framfälg från zx10r 2006 som jag kan möta och väga om du vill? Däremot tror jag inte du kommer känna någon skillnad jämfört med original. Största förbättringarna tror jag du får med en modernare gaffel och en bättre bakdämpare samt bromspump. Dom modifieringarna gör stor skillnad på gammal hoj.

- Det vore helt klart intressant att veta vad den väger, men det ska tydligen vara 3:generationens ZX10:eek:r som har den lätta fälgen. Alltså från 2008 o framåt.
Originalhjulet på ZX7:an väger nästan 15 kg, men jag vet inte ännu vad bara fälgen väger.

Och att det gör stor skillnad med mindre vikt på ofjädrad och i synnerhet roterande massa, skrivs det ganska mycket om på internationella forum.

Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
- Det vore helt klart intressant att veta vad den väger, men det ska tydligen vara 3:generationens ZX10:eek:r som har den lätta fälgen. Alltså från 2008 o framåt.
Originalhjulet på ZX7:an väger nästan 15 kg, men jag vet inte ännu vad bara fälgen väger.

Och att det gör stor skillnad med mindre vikt på ofjädrad och i synnerhet roterande massa, skrivs det ganska mycket om på internationella forum.

Min fälg från zx10r 2006 väger 12kg med däck och bromsskivor, vägde ett löst däck och det vägde 2.5kg.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om du vill hålla dig utanför Kawasaki så är fälgar och gafflar från nyare gsxr lätta och fälgarna är fortfarande 3 ekrade

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Ungefär som alla amerikaner som känner en enorm skillnad i sin set of pants dyno så fort de skruvar dit någon "uppgradering"...

Ja vid banåkning på god tävlingsnivå är det skillnad men på nivån gatåkning och någon enskild bandag så sätter jag en månadslön på att du inte skulle klara ett blindtest.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Min fälg från zx10r 2006 väger 12kg med däck och bromsskivor, vägde ett löst däck och det vägde 2.5kg.

- Ska väga min ZX9-fälg med bromsskiva när jag kommer hem. Tack för infon.

- - - Updated - - -

Om du vill hålla dig utanför Kawasaki så är fälgar och gafflar från nyare gsxr lätta och fälgarna är fortfarande 3 ekrade

- Det måste inte vara Kawasaki sålänge det inte förändrar ZX7:ans originalutseende märbart. Tackar för tipset.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA