ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nyvägt ser det ut såhär:

Sving med axel
ZX7=8,8 KG, ZX9=6,1
Bakhjul m. skiva
ZX7=14,7 kg, ZX9=14 kg
Bromsok
ZX7=1,57 kg, ZX9=1,35 kg
Drivpaket
ZX7=3,2 kg, 520 lite=2,2 kg
Batteri
ZX7 OEM 4,2 kg, Lite=0,68 kg
Ljuddämpare
ZX7 OEM =4,8 kg, Micron Carbon=1,8 kg

Jag är förvånad att ZX9:ans bakhjul är så pass tungt, med tanke på att ZX7:ans betraktas som rena ankaret. Synd att jag inte fick ZX6:ans att passa.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Ska du få någon större skillnad i vikt tror jag inte det räcker med Fälgar från en annan standardcykel då måste du nog gå på fälgar i komposit eller magnesium. Och inte ens då tror jag tyvärr du kommer känna någon skillnad.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Ska du få någon större skillnad i vikt tror jag inte det räcker med Fälgar från en annan standardcykel då måste du nog gå på fälgar i komposit eller magnesium. Och inte ens då tror jag tyvärr du kommer känna någon skillnad.

- ZX10:ans senare fälgar är visst kända som "fjäderlätta". Vetetusan om de passar i min ZX9-sving bara : )
Roterande massa gör en hel del även i små portioner.

Men visst vore magnesium eller kolfiber bäst...om en uppsättning inte kostat så hutlöst. I kolfiber väger bakfälgen ca 2,9 kg!

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Nu när jag monterat dit nytt drev och då också kopplingens slavcylinder, tar inte kopplingen alls?
Nivån i huvudbehållaren uppe vid styret är oförändrad, men kopplingshandtaget är fjäderlätt att dra in o kopplingen tar inget alls när jag provar. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Igår luftade jag koppling och bakbroms, och ersatte all vätska med ny o fräsch.

Bromsen tog perfekt direkt efter, men kopplingen tog inte trots att det kändes som bra motstånd/kontakt i kopplingshandtaget : (

Jag drog igenom vätska tills inte en enda liten luftbubbla var synlig, och lät aldrig nivån i master cylindern sjunka ner lägre än att den täckte hålet.

Kan kopplingen "sega fast" när hojen stått över vintern, eller är det något annat jag måste kolla upp?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du har säkert luft kvar.Tryck i vätskan genom luftnippeln istället.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Du har säkert luft kvar.Tryck i vätskan genom luftnippeln istället.

- Du menar omvänt, från slaven till mastern? Är det inte knepigt att undvika att vätskan flödar över i mastercylindern då?

Jag undrar över det här med den nu normala känslan i kopplingshandtaget, från att ha varit helt slappt till att kännas precis som det ska. Kan det fortfarande vara luft i slangarna ändå alltså?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
- Du menar omvänt, från slaven till mastern? Är det inte knepigt att undvika att vätskan flödar över i mastercylindern då?

Jag undrar över det här med den nu normala känslan i kopplingshandtaget, från att ha varit helt slappt till att kännas precis som det ska. Kan det fortfarande vara luft i slangarna ändå alltså?

Pröva att starta hojen och kolla om kopplingen funkar, lamellerna brukar kunna klibba ihop om cykeln stått ett tag.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Pröva att starta hojen och kolla om kopplingen funkar, lamellerna brukar kunna klibba ihop om cykeln stått ett tag.

- Jag startade upp besten igår i garaget, men vågade inte peta i växel eftersom jag då hade brakat in i garagedörren om kopplingen inte tagit. Behövs den knuffas för att kunna verifiera om kopplingen är okey?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Pröva starta med växel i och koppling indragen.
Om inte det går på din modell så kanske du har ett depåstöd?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Igår löste det sig fint med de kinkiga lamellerna genom att jag först lät hojen stå på tomgång ca 10 minuter, pumpade lite med kopplingshandtaget och petade i växel från tomgång. Först ville han dra trots frikoppling, men efter en kort stund släppte det och allt var som vanligt. Allt är förlåtet och vi är nu vänner igen, jag och Kawan.

Upptäckte under kort provkörning att bromsslangen till bakhjulet är längre på ZX6:eek:r, och låg o gned mot bakhjulet. Förutom den insatsen - medelst svart buntband - så har jag inte hittat några komplikationer alls såhär långt : )

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Såhär ser den ut nu med nya och lättare delar - i princip originalskick
. Eventuella vidare uppgraderingar blir ZX10 gaffel+hjul och ZX10 bakhjul.
Liten Kawa.jpg

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Hej igen expertpanelen

Nyss vägde jag hojen här på jobbets kalibrerade våg, och den visade på 220 kg med ca 12 liter bensin i tanken, efter att ha lättat:

Sving med axel
ZX7 -> ZX9=2,7 kg
Bakhjul m. skiva
ZX7 -> ZX9=0,7 kg
Bromsok
ZX7 -> ZX9= 0,22 kg
Drivpaket
ZX7 -> 520 lite=1 kg
Batteri
ZX7 OEM -> Shorei Lite= 3,52 kg
Ljuddämpare
ZX7 OEM -> Micron Carbon=3 kg

Samtliga vikter uppmätta med nya vågar, "vinst" = 11,14 kg

Våtvikt/tjänstevikt (med full tank a´14,5 kg) är specad till 227 kg, vilket innebär att hojen måste vägt 238 + 4,8 kg bränsle = 242,8 kg innan jag bantade den!?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA