ZX9R-tråden

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Nybliven ägare av en zx9r

Hej alla,

Köpte idag en zx9r av -98 års modell.
Hojjen är importerad från tyskland när den bara hade gått 100 mil enligt uppgifter jag fått.

Nu till frågan...
Denna hoj är helt utan zx9r märket och vad jag kan se är den inte omlackad eller nått sånt.
Men en bit under backspeglarna sitter ett klistermärke där det står "Superbike Edition" plus att där står lite reklammärken på med bland annat Dunlop.

Finns det nån sådan version och om så är fallet, vad är det som skiljer sig på den och "vanliga" zx9r.

Skulle vara tacksam om någon vet.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
tjena!!
nu är värmen här!!

men jag tror jag har lite problem med tempen på hojen!
min tempmätare visar ingenting. hojen går som den ska och jag har kännt på kylarslangarna och tycker dom är varma... men tempvisaren visar bara sträck..
innan trodde jag bara det va att det va kallt ute men nu när värmen är här ska den ju upp i temp...
vanligt fel? vad ska man börja med? och vart hittar man billiga delar? förmodar att termostaten är kass... vad tror ni? hur felsöka?
(förväntar min inget svar förrens solen gått ner den dag som denna är väl alla ute och glider ;) )
Mvh / Joel

Nja, det verkar nog vara givaren till tempmätaren. Om termostaten vore paj och stängd så hade tempmätaren visat tempen iaf, vore den öppen så borde du ju fått lite temp efter ett tag.Tempgivaren sitter "före" termostaten, den gjorde iaf det på min -99. Iom att slangarna är varma så verkar den ju öppna/vara öppen.

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
Nja, det verkar nog vara givaren till tempmätaren. Om termostaten vore paj och stängd så hade tempmätaren visat tempen iaf, vore den öppen så borde du ju fått lite temp efter ett tag.Tempgivaren sitter "före" termostaten, den gjorde iaf det på min -99. Iom att slangarna är varma så verkar den ju öppna/vara öppen.

Låter faktiskt mer troligt! och kanske även billigare ;)
jag får helt enkelt ta mig en titt på det nu på måndag.
men det kan väl inte vara någon större fara att köra som det är nu om jag håller igen?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Låter faktiskt mer troligt! och kanske även billigare ;)
jag får helt enkelt ta mig en titt på det nu på måndag.
men det kan väl inte vara någon större fara att köra som det är nu om jag håller igen?

Borde inte vara någon fara. Fast OM den går varm så blir det ju svårt att upptäcka det= kan bli dyrt. Du får köra fort som satan för säkerhets skull..

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Hejsan

Har precis köpt en ZX-9R -01 som gått ca 1150 mil.
Jättefin cykel men jag har upptäckt att det läcker lite olja från packningen mellan block och topp vänster fram (1:ans cylinder). Ventiljustering gjordes för 100 mil sedan.

Vad tror ni att det kan bero på?
Har packningen blivit skadad vid justeringen eller kan det kanske bero på att man inte dragit bultar i toppen i rätt sekvens (tar man av den vid ventiljustering?)?

Tacksam för svar eller uppslag till vad detta kan bero på?

Vill också passa på och tacka för en grym tråd!

endurance

slangåkare
Gick med
22 Dec 2006
Hoj
Superduke -07, H-berg 450 -09
Hejsan

Har precis köpt en ZX-9R -01 som gått ca 1150 mil.
Jättefin cykel men jag har upptäckt att det läcker lite olja från packningen mellan block och topp vänster fram (1:ans cylinder). Ventiljustering gjordes för 100 mil sedan.

Vad tror ni att det kan bero på?
Har packningen blivit skadad vid justeringen eller kan det kanske bero på att man inte dragit bultar i toppen i rätt sekvens (tar man av den vid ventiljustering?)?

Tacksam för svar eller uppslag till vad detta kan bero på?

Vill också passa på och tacka för en grym tråd!

tjena...
kolla så att det inte är ventilkåpan som läcker, den lyfter man nämligen av vid kontroll/justering ventilspel och det kan va lite svårt att få på den ordentligt om man slarvar med tillpassning/rengöring!!! bara att skruva loss, göra rent, kontrollera att packningen är hel (ev köpa ny packning) och återmontera RAKT och på RÄTT sätt i motsats till vad meken lyckades prestera... :gnissla

Att det helt plötsligt skulle börja läcka olja mellan cylinder och topplock efter en ventiljustering låter konstigt eftersom man inte är där och gräver och då skulle hojen förmodligen gå dåligt och läcka kylvätska samtidigt...men som sagt kolla ventilkåpan först...

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Tackar för tipset, skall kolla ventilkåpan nogrannare

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
Jag tänkte kolla om det möjligtvis finns någon kawa-mekaniker i GBG som kan som har lust att utföra ventiljustering på min zx9:a? självklart mot betalning!
mvh

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Hej alla glada!

Min ZX9R -98 dog påväg till jobbet idag på motorvägen. Den starta perfekt hemma utan problem, men efter 5km så lade den av utan förvarning. Trodde det var bensinstopp, så vred till reserv, men det funkade inte alls.

När jag försökte starta den igen så var den väldigt halvseeg och efter tre försök, helt död. Det pep lite ur boxarna under sadeln. Batterier har varit laddat och den starta utan några som hellst tendenser av att batteriet skulle vara slut när jag körde hemmifrån.

Någon som har några ideér?

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Hej alla glada!

Min ZX9R -98 dog påväg till jobbet idag på motorvägen. Den starta perfekt hemma utan problem, men efter 5km så lade den av utan förvarning. Trodde det var bensinstopp, så vred till reserv, men det funkade inte alls.

När jag försökte starta den igen så var den väldigt halvseeg och efter tre försök, helt död. Det pep lite ur boxarna under sadeln. Batterier har varit laddat och den starta utan några som hellst tendenser av att batteriet skulle vara slut när jag körde hemmifrån.

Någon som har några ideér?

Har kommit hem nu igen, verkar vara batteriet. Hojjen startar med startkablar från bilen, men tar jag bort den så startar den inte alls.

Tack till Kamikaze kid (Racerepairs.se) för telefonsupport :tummenupp

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
Borde inte vara någon fara. Fast OM den går varm så blir det ju svårt att upptäcka det= kan bli dyrt. Du får köra fort som satan för säkerhets skull..

tackar för hjälpen! dert va tempgivaren, efter jag pratat med en lokal mek i gbg sa han att det troligen va dålig kontakt, vilket det va! så nu funkar det igen!
nu kan jag känna mig lugn ¨på väg till oslo i helgen:tummenupp

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
tja på er. har en fundering. på länkaget till bakdämparen sitter det ett par smörj nipplar. vad för sorts fett ska man pumpa i dom??

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Tja.
Har en zx9r -96:a försöker slanga/wheela med den men lyckas bara på ettan sedan går den ner på grund av motorbromsningen.
Tvåan känns för svag för att få upp denna tunga hoj med. Ettan går det både att gasa upp och koppla upp den med. Resten av växlarna vill inte riktigt.
Så min fråga nån som lyckats slanga/wheela med en 94-97:a eller är de för tunga och omöjliga? Då snackar vi orginaldrevningen.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tja.
Har en zx9r -96:a försöker slanga/wheela med den men lyckas bara på ettan sedan går den ner på grund av motorbromsningen.
Tvåan känns för svag för att få upp denna tunga hoj med. Ettan går det både att gasa upp och koppla upp den med. Resten av växlarna vill inte riktigt.
Så min fråga nån som lyckats slanga/wheela med en 94-97:a eller är de för tunga och omöjliga? Då snackar vi orginaldrevningen.
Koppla upp på ettan är det som gäller.

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Hej alla kawa fans!

Jag funderar lite på å byta hoj. Tjejen vill gärna åka med.
Tittat runt lite å fastnat lite för zx9r från 2000 å framåt.
Den verkar riktigt shysst å skjutsa med samt att den är sportig.
Finns de några banrsjukdomar på dom. Speciella fel på just den modellen etc.
Vad ska man välja i hojdjunglen?
Hjälp en som inte vet så mycket!
Vill gärna bli en Ninja jag med :rolleyes:

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
hean74 skrev:

Snacka om felläsning...finns väl en anledning till att man inte är med i menza! ;)
Sorry!

hehe det är lugnt..:tummenupp

Satte på ett nytt bakdäck idag.
Det blev ett Dunlop Roadsmart. Någon som har erfarenhet av detta däck?
Våtegenskaper och hållbarhet?

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Ducati 748 SP
tjena alla!
idag när jag hoppade på hojen i solskenet för att starta den så sa det bara DONK och sedan gick inte motorn eller startmotorn runt igen :( då rullade jag igång hojen utan problem och nästa ggn starta den som vanligt. men detta har hänt 2ggr innan! att när jag ska starta den så säger det bara DONK!!

första ggn trode jag bara startmotorn "missa" men idag gick motorn runt 1 varv innan det small till!?!?! detta även med kopplingen intryckt?? hur kan startmotorn vägra gå runt när jag kopplar??

please help :S
Mvh / joel

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...