ZX9R-tråden

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
visby
Hoj
gixxer 2001
hej tänkte köpa en zx9r men vet inte riktigt skillnaden mellan olika årsmodeller
tänkte inte köpa äldre än 00 eftersom jag tror att det va första årsmodellen med dubbla lysen fram vilket jag vill ha

är det någon annan skillnad man bör känna till på årsmodellerna mellan tyo 00 och 04

och fins det några vanliga fel o brister man bör känna till hos zx9an
typ vissa delar som brukar rasa eller om dem har n ågra andra kända vanliga fel ?:D :D :D
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag är inte säker men jag tror att -02 och nyare har ett annat bakparti än -00 och -01. Jag har för mig att det är lite smalare.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hej gubbar o gummor.

Ska byta en insugsgummi som jag fann var sönder på min hoj. Så vilka inom sthlm området kan få hem detta inom rimlig tid o för en skaplig peng?
 

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
hej tänkte köpa en zx9r men vet inte riktigt skillnaden mellan olika årsmodeller
tänkte inte köpa äldre än 00 eftersom jag tror att det va första årsmodellen med dubbla lysen fram vilket jag vill ha

är det någon annan skillnad man bör känna till på årsmodellerna mellan tyo 00 och 04

och fins det några vanliga fel o brister man bör känna till hos zx9an
typ vissa delar som brukar rasa eller om dem har n ågra andra kända vanliga fel ?:D :D :D

2000 fick den dubbla lampor 2002 fick den slimmare bakdel och annan sving. Service viktig växelådan ta en närmare titt.

2000-2001
4267_0_1_2_zx-9r%20ninja_Image%20by%20Kawasaki.%20Published%20with%20permission..jpg


2002-2003
2.jpg
 
Last edited:

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Storservicen närmar sig med stormsteg och funderar på om man skulle byta drivpaket när de ändå håller på. Vill ha den lite busigare än orginal.
Vad rekommenderar ni?
Hojjen är en -99.
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Storservicen närmar sig med stormsteg och funderar på om man skulle byta drivpaket när de ändå håller på. Vill ha den lite busigare än orginal.
Vad rekommenderar ni?
Hojjen är en -99.

Gå ner 1 kugg i fram till o börja med så blir den lite piggare i botten...:tummenupp
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Ah ok, räcker det eller bör jag gå upp något bak också?
Tack för svaret sålänge.

Det beror på hur mycket bättre acc du vill ha. Går du ner 1kugg i fram höjer du varvtalet med 500-700varv. Det e en ganska stor skillnad... 1kugg större i bak kan du också ta, det gör inte lika stor skillnad som i fram. 1kugg i fram är ca 3-4 kugg i bak...
Lycka till...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Skulle vilja få lite mer kraft i hojen så det blir roligare att busa i låga farter så jag undrar om nån har drev liggandes, mindre fram o större bak till en -96:a?

Har nån testat med andra drevningar och vilket tyckte ni funkade bäst? är inte ute efter pizzadrev vill kunna köra gata. Alla tips är välkommna, även om ni har erfarenheter av web-butiker eller mc-butiker där det har vartít smidigt o enkelt att få tag i dessa.
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Tack för svaret.
Vi får se vad det blir.
Dreven i sig är ju inte så dyra, värre med kedja :S.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har jag också en ZX9R! En lätt modifierad '94.

Bra att det finns en tråd om (när) någonting havererar. :tummenupp
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Har inte läst hela tråden nu men kan vi inte börja posta lite bilder och info om olika moddar på hojarna!?
Ska ragga upp en kamera så kan ja visa hur man enkelt blir av med den fula klumpen för dämparinställningarna bak.
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Märkte idag att kopplingen börjat tokslira.
Kom i princip utan förvarning och det känns ju lite sådär.
Är det svårt att fixa, och/eller vad tror ni en auktoriserad firma tar för detta jobb? Någon i småland som är sugen på att tjäna en slant för detta jobb?
 

Tosson

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Orsa
Hoj
ZX9R -98 kx500 -93
Äntligen!!! Nu har även lilla jag lyckas få tag på en zx9r -98 med 1800 mil på nacken går som tåget:D

Men som det nämndes tidigare i tråden så ska nog även jag ta ner den en kugg fram:tummenupp
 

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Husum / Örnsköldsvik
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Zx9r -99 bra eller anus??

hur bra går en sån maskin igntligen jämfört med en R1 samma årgång osv...
har nämligen en på G men vet inte riktigt.. dom ser så stor o tung ut..
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
Märkte idag att kopplingen börjat tokslira.
Kom i princip utan förvarning och det känns ju lite sådär.
Är det svårt att fixa, och/eller vad tror ni en auktoriserad firma tar för detta jobb? Någon i småland som är sugen på att tjäna en slant för detta jobb?

kolla oljenivån, har du lite olja kan det vara därför ! sen tar du ur kopplingskorgen och inspekterar hur stålskivorna ser ut, är dom "blånerade" så tar du ett sandpapper (medel grovt) och ruggar upp dom lite avsluta med att bricka upp fjädrarna ca 1mm sen är den som ny ! :tummenupp frågor ?
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
kolla oljenivån, har du lite olja kan det vara därför ! sen tar du ur kopplingskorgen och inspekterar hur stålskivorna ser ut, är dom "blånerade" så tar du ett sandpapper (medel grovt) och ruggar upp dom lite avsluta med att bricka upp fjädrarna ca 1mm sen är den som ny ! :tummenupp frågor ?

Tusen tack för tipset, ska komma ihåg det om det skulle ske i framtiden.
Oljenivån ligger bra till så tyvärr är det inte det.
Har redan bokat in ett besök men skulle ju kunna avboka det om det skulle räcka med att rugga upp dem.
Tusen tack för tipset som sagt.:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
kolla oljenivån, har du lite olja kan det vara därför ! sen tar du ur kopplingskorgen och inspekterar hur stålskivorna ser ut, är dom "blånerade" så tar du ett sandpapper (medel grovt) och ruggar upp dom lite avsluta med att bricka upp fjädrarna ca 1mm sen är den som ny ! :tummenupp frågor ?

Byt dem istället. Är de blå och kopplingen slirar har de med största sannolikhet slagit sig av värmen och är krokiga. Rugga upp dem kaanske fungerar en stund, om du har tur.

Lika bra att göra det ordentligt:tummenupp
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
hej tänkte köpa en zx9r men vet inte riktigt skillnaden mellan olika årsmodeller
tänkte inte köpa äldre än 00 eftersom jag tror att det va första årsmodellen med dubbla lysen fram vilket jag vill ha:D :D :D

Har tänkt att sälja min pärla det är en röd/svart -00 om du är intresserad så finns den i Nyköping...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top