ZX9R-tråden

Robber

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
2006 Yamaha R1
Ny på tråden!

Har efter stor beslutsångest slagit till på en zx9r -01, idag!
Kawa grön o svart, devil highpipe, dynojet, bänkad 136hk.
Återkommer med bilder.
Körde hem hojen genom ett soligt Stockholm med ett stort flin, den känns riktigt bra. Körde en TL tidigare och har haft ett antal skogshojar men den här verkar vara en riktig best!
Ser fram emot att lära känna hojen och se om det finns några andra ninja åkare i Järfälla trakten. :yoparty
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Ramskydd!?

Någon som har eller vet vart man kan finna ramskydd till en ZX9R -98?

Har sökt som en tok på svenska, amerikanska, engelska och tyska sidor. Har hittat två återförsäljare, men priserna var nått i hästväg.
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Däck

Vad tycker ni om däck till våra fina 9:eek:r?
Har sett att mitt bakdäck tappat mönstret:confused:
Fast bara i mitten:rolleyes:
Kör mest långturer. Inte så mycket busköra för min del :tuttar
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Fixat min växellåda

Efter att haft lite strul med att 3:ans växel hoppade vid låg fart ville jag åtgärda detta innan det är dax att köra lite bana och en hojsemester i antågande.
Hörde mig för lite vad detta skulle kosta mig på en verkstad. Men då dom ville ha ca 10 papp kändes det inte som ett bra alternativ.

Min gamla Gpx plockades ner för några år sedan för en genomgång, men att plocka isär en motor har jag aldrig provat på.

Men eftersom jag inte är rädd för att prova nya saker, och lite stöd från en polare, bestämde vi oss för att prova själv.

Så med gott mod och mycket energi började vi för några veckor sedan.
Efter att ha plockat ut motorn från ramen så kom det mest nervösa... dela motorn.
En jäkla massa skruvande blev det, och man var jue tvungen att skruva av nästan allt förutom vevstaken.:gnissla
När det sen var dax att försöka lokalisera felet så fattade jag noll hur allt hängde ihop i lådan. :va
Krävdes ett antal timmar med snurrande av växeltrumman och pillande för att fatta hur allt fungerade men till slut gick det upp ett ljus. :banana

Sen var det bara till att beställa delar och snickra ihop allt igen.
Kan ju nämnas att det blev en hel del rengörning att pula med. Det satt säker ett par kilo grus och olja runt framdrevet och baksidan av motorn.

I skrivandets stund har jag inte provkört på väg, men kört igenom alla växlar och det kändes kanon.

Snacka om att man är stolt över sig själv :yoparty :yoparty
För att spä på självberömmelsen kan jag nämna att samtidigt som jag fixade min egen hoj lagade jag och en annan polare en krachad R1:a :yoparty

Bilder på renoveringen finns i mitt garage:

http://www.sporthoj.com/garage/?hean74renovering
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Efter att haft lite strul med att 3:ans växel hoppade vid låg fart ville jag åtgärda detta innan det är dax att köra lite bana och en hojsemester i antågande.
Hörde mig för lite vad detta skulle kosta mig på en verkstad. Men då dom ville ha ca 10 papp kändes det inte som ett bra alternativ.

Min gamla Gpx plockades ner för några år sedan för en genomgång, men att plocka isär en motor har jag aldrig provat på.

Men eftersom jag inte är rädd för att prova nya saker, och lite stöd från en polare, bestämde vi oss för att prova själv.

Så med gott mod och mycket energi började vi för några veckor sedan.
Efter att ha plockat ut motorn från ramen så kom det mest nervösa... dela motorn.
En jäkla massa skruvande blev det, och man var jue tvungen att skruva av nästan allt förutom vevstaken.:gnissla
När det sen var dax att försöka lokalisera felet så fattade jag noll hur allt hängde ihop i lådan. :va
Krävdes ett antal timmar med snurrande av växeltrumman och pillande för att fatta hur allt fungerade men till slut gick det upp ett ljus. :banana

Sen var det bara till att beställa delar och snickra ihop allt igen.
Kan ju nämnas att det blev en hel del rengörning att pula med. Det satt säker ett par kilo grus och olja runt framdrevet och baksidan av motorn.

I skrivandets stund har jag inte provkört på väg, men kört igenom alla växlar och det kändes kanon.

Snacka om att man är stolt över sig själv :yoparty :yoparty
För att spä på självberömmelsen kan jag nämna att samtidigt som jag fixade min egen hoj lagade jag och en annan polare en krachad R1:a :yoparty

Bilder på renoveringen finns i mitt garage:

http://www.sporthoj.com/garage/?hean74renovering

Jävlars va fin den blev. Ser ju ut som ny igen efter rengöringen. Ja.... Om man hade möjlighet och mod att testa detta själv. I och för sig så har jag inga som helst problem med motorn, men man är ju ändå nyfiken på hur svårt det egentligen skulle vara. :tummenupp
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Jävlars va fin den blev. Ser ju ut som ny igen efter rengöringen. Ja.... Om man hade möjlighet och mod att testa detta själv. I och för sig så har jag inga som helst problem med motorn, men man är ju ändå nyfiken på hur svårt det egentligen skulle vara. :tummenupp



Det var inte så svårt. Mer att det är mycket att hålla reda på hur saker och ting satt.
Men med hjälp av en kamera kommer man långt med. Tog en massa bilder för att sen ha att gå tbx till när det var dax att montera ihop.
Minnet är jue inte det bästa när det går några veckor mellan att plocka isär och sätta ihop. Plus att verkstadshandboken var ovärderlig.

Det mesta ligger nog i att våga ge sig på det. Motorn i sig själv är ganska enkel.

Sen ska man ju inte sticka under stolen med att det är bra med att ha tillgång till mycket verktyg. Får tacka min polare och min farsa för den biten.
Det man inte själv hade, hade dom :tummenupp
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Kopplingskåpa ZX9R -98:a moment?

Köpte mig en ZX9R -98 idag. Kopplingskåpan har en spricka och måste bytas! Vet någon momentet på skruvarna?
Någon som har en aning om vad en ny kåpa kostar?
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
När jävelskapen hopar sig...

Tja! Har lyckats få storservice, byte av fram och bakdäck samt byte av drivlina på samma gång..:eek:

Av ekonomiska skäl och nyfikenhet på hur hojen mår maskinelt så lyder frågan: Hur jävligt är det att kolla ventilspelet och ev fixa det själv? Har fixat mycket andra prylar själv men detta är ett okänt område och en vanlig sak folk lämnar in till verkstad för...

Hade vart så jävla gött å bara få se om det verkar ok eller om det verkligen är akut. Fan, man hör ju så jävla mycket konstigt och tror varje vibration är något alvarligt fel på hojen.. Lätt att bli hemmablind!

Mvh Canidae
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Köpte mig en ZX9R -98 idag. Kopplingskåpan har en spricka och måste bytas! Vet någon momentet på skruvarna?
Någon som har en aning om vad en ny kåpa kostar?

Klipper in från verkstadshandboken:
 

Bifogat

  • dragmoment1.JPG
    dragmoment1.JPG
    60.9 KB · Visningar: 92
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Klipper in från verkstadshandboken:

Tjenixen :)

Är också en nybliven ninja ägare :). Köpte en 96:a i söndags. Vart har du fått tag i verkstadshandboken någonstans? Hade varit nice att ha en sådan på datorn. Skall nämnligen på och pilla lite på hojen för den går lite ryckigt och ojämt vid jämn gas mellan 2000-3500 varv, dvs om man ligger o små fiser inne i stan på 4-6:ans växel. Går som en klocka annars över de varvtalen så tror att jag behöver ev. justera nålarna lite och synka förgasarna ev. ombestycka dom då det sitter ett effektsystem med på den och där är inte gjort någon justering av något i motorn efter detta är ditsatt enligt säljaren i alla fall. Så hade varit trevligt med en verkstadshandbok innan man börjar riva allt för mycket och står och kliar sig i skallen ;).
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Tjenixen :)

Är också en nybliven ninja ägare :). Köpte en 96:a i söndags. Vart har du fått tag i verkstadshandboken någonstans? Hade varit nice att ha en sådan på datorn. Skall nämnligen på och pilla lite på hojen för den går lite ryckigt och ojämt vid jämn gas mellan 2000-3500 varv, dvs om man ligger o små fiser inne i stan på 4-6:ans växel. Går som en klocka annars över de varvtalen så tror att jag behöver ev. justera nålarna lite och synka förgasarna ev. ombestycka dom då det sitter ett effektsystem med på den och där är inte gjort någon justering av något i motorn efter detta är ditsatt enligt säljaren i alla fall. Så hade varit trevligt med en verkstadshandbok innan man börjar riva allt för mycket och står och kliar sig i skallen ;).

Min är likadan har alltid trott att det är just detta som händer med trimmade sporthojar. Men vadå är detta onormalt?
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Tjenixen :)

Är också en nybliven ninja ägare :). Köpte en 96:a i söndags. Vart har du fått tag i verkstadshandboken någonstans? Hade varit nice att ha en sådan på datorn. Skall nämnligen på och pilla lite på hojen för den går lite ryckigt och ojämt vid jämn gas mellan 2000-3500 varv, dvs om man ligger o små fiser inne i stan på 4-6:ans växel. Går som en klocka annars över de varvtalen så tror att jag behöver ev. justera nålarna lite och synka förgasarna ev. ombestycka dom då det sitter ett effektsystem med på den och där är inte gjort någon justering av något i motorn efter detta är ditsatt enligt säljaren i alla fall. Så hade varit trevligt med en verkstadshandbok innan man börjar riva allt för mycket och står och kliar sig i skallen ;).

Hittade min på nätet någonstans.. kommer faktiskt inte ihåg riktigt var....
Men min är till 98 års modell. Men vet att jag har sett till dom tidigare modellerna oxå när jag letade. prova att googla lite. Min var inte så svår att hitta.

Jättetack!

11Nm is the shit!

Jag hade min av nu när jag renoverade växellådan. Men drog inte med moment när kåpan skulle tbx. Man känner ganska bra när det är tillräckligt hårt draget.
En sån kåpa ska jue inte sitta som berget iom att det sitter en packning i mellan.
Dra skruvarna för hand och tänk bara på att det är aluminium du har att göra med så går det bra.

Ett tips är att du letar upp en kåpa på ebay
 
Last edited:

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Tja! Har lyckats få storservice, byte av fram och bakdäck samt byte av drivlina på samma gång..:eek:

Av ekonomiska skäl och nyfikenhet på hur hojen mår maskinelt så lyder frågan: Hur jävligt är det att kolla ventilspelet och ev fixa det själv? Har fixat mycket andra prylar själv men detta är ett okänt område och en vanlig sak folk lämnar in till verkstad för...

Hade vart så jävla gött å bara få se om det verkar ok eller om det verkligen är akut. Fan, man hör ju så jävla mycket konstigt och tror varje vibration är något alvarligt fel på hojen.. Lätt att bli hemmablind!

Mvh Canidae

Så här ska man tydligen göra....
Tycker det är svårt att avgöra om det är lätt eller inte.

Till en helt annan sak.. Hur gick det med Ninjaträffen?
Hade ni någon?
Tyvärr så sket det sig för mig under maj iom växellådsrenoveringen.
 

Bifogat

  • ventiljustering.JPG
    ventiljustering.JPG
    65.8 KB · Visningar: 104
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Min är likadan har alltid trott att det är just detta som händer med trimmade sporthojar. Men vadå är detta onormalt?

Joo.. lite små tendens till orolighet har dom ju, men min tycker jag är lite för mycket för det är så att jag känner i styret, lite som att du skulle köra på en guppig väg emellanåt. Har pratat med Kawasaki center i Lödde och fick ett svar som jag inte var helt nöjd med. Verkstadskillen där sa bara att det är en racer hoj, den skall inte gå på så låga varv sen var det inte mer med det.

Kände att ajoo.. visst måste man väll kunna köra i 50 km/h utan att behöva ligga på 2:ans växel typ, dånar ju rätt bra med effekt systemet om man gör det ;). Pratade med Gerts MC i Ängelholm som också säljer Kawasaki och hade turen där att få prata med en kille i verkstaden som hade haft en likadan som också gjorde så. Han sa att man kan bestycka om munstyckena och ändra lite på nålarna så blir det bättre. Man får inte bort tendensen helt o hållet men det blir bättre och var det jag tänkte mig att jag skulle försöka mig på. Brorsans CBR1000F gjorde likadant och där höjde vi nålarna ett snäpp och synka om förgasarna och det hjälpte på hans hoj den blev bättre, dock inte helt fri från ryckigheten, men som sagt bättre :).

Är det förrästen så för alla här som har en 90 tals ninja att dom är väldigt ryckiga vid låga varv så att det känns som att man kör på ojämn väg i styret så att det är jag som är över kinkig? För rör man bara gasen det minsta lilla och kommer över 3500 varv så går den som en dröm :).
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Av ekonomiska skäl och nyfikenhet på hur hojen mår maskinelt så lyder frågan: Hur jävligt är det att kolla ventilspelet och ev fixa det själv? Har fixat mycket andra prylar själv men detta är ett okänt område och en vanlig sak folk lämnar in till verkstad för...

Nej, det är inte svårt alls faktiskt, lite pilligt möjligtvis, men inte svårt. Jag kollade ventilspelet på min 7a i helgen och det svåraste var att få bort ventilkåpan, det är lite trångt mellan motorn och ramen. Det du behöver är ett bladmått och en micrometer, finns att köpa på biltema.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Joo.. lite små tendens till orolighet har dom ju, men min tycker jag är lite för mycket för det är så att jag känner i styret, lite som att du skulle köra på en guppig väg emellanåt. Har pratat med Kawasaki center i Lödde och fick ett svar som jag inte var helt nöjd med. Verkstadskillen där sa bara att det är en racer hoj, den skall inte gå på så låga varv sen var det inte mer med det.

Kände att ajoo.. visst måste man väll kunna köra i 50 km/h utan att behöva ligga på 2:ans växel typ, dånar ju rätt bra med effekt systemet om man gör det ;). Pratade med Gerts MC i Ängelholm som också säljer Kawasaki och hade turen där att få prata med en kille i verkstaden som hade haft en likadan som också gjorde så. Han sa att man kan bestycka om munstyckena och ändra lite på nålarna så blir det bättre. Man får inte bort tendensen helt o hållet men det blir bättre och var det jag tänkte mig att jag skulle försöka mig på. Brorsans CBR1000F gjorde likadant och där höjde vi nålarna ett snäpp och synka om förgasarna och det hjälpte på hans hoj den blev bättre, dock inte helt fri från ryckigheten, men som sagt bättre :).

Är det förrästen så för alla här som har en 90 tals ninja att dom är väldigt ryckiga vid låga varv så att det känns som att man kör på ojämn väg i styret så att det är jag som är över kinkig? För rör man bara gasen det minsta lilla och kommer över 3500 varv så går den som en dröm :).

Jag förstår vad du menar, när man ligger runt 1,5-3k varv så känns det som om hojen nästan hoppar fram. Den liksom studsar på drivpaketet, går från motorbroms till gas hela tiden. Sker på min endast om man åker långsamt på låga varv och konstant gas eller mycket liten gas.
Har kört med detta i ett år nu så man har blivit van men lite störande är det ju. Ska försöka mig på att få den bänkad i sommar, kanske passa på att försöka få mildare symptom samtidigt.

Hör gärna av dig om hur det går.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag förstår vad du menar, när man ligger runt 1,5-3k varv så känns det som om hojen nästan hoppar fram. Den liksom studsar på drivpaketet, går från motorbroms till gas hela tiden. Sker på min endast om man åker långsamt på låga varv och konstant gas eller mycket liten gas.
Har kört med detta i ett år nu så man har blivit van men lite störande är det ju. Ska försöka mig på att få den bänkad i sommar, kanske passa på att försöka få mildare symptom samtidigt.

Hör gärna av dig om hur det går.

Yepp precis så jag menar :). Då var jag inte ensam om detta fenomen på hojen. Om du bänkar hojen och får den optimerad efter dina förhållande bör du bli av rätt mycket med dessa tendenser, kanske inte helt men en hel del i alla fall. Hör av mig så fort jag pillat på hojen. SKall först fixa kopplingen på min Yamaha så jag kan sätta ut den till försäljning, sen blir det projekt Ninja som tar över efter det :).

Vill du förrästen PM:a mig din msn? Om du hade verkstadshandboken att skicka över :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top