ZX9R-tråden

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Så här ska man tydligen göra....
Tycker det är svårt att avgöra om det är lätt eller inte.

Till en helt annan sak.. Hur gick det med Ninjaträffen?
Hade ni någon?
Tyvärr så sket det sig för mig under maj iom växellådsrenoveringen.

Nä men det var lite nyttig info ändå, verkar ju inte vara allt för jävligt ändå..
Ang Ninjaträffen så vet inte ens jag hur det har gått.. :näsblod
Min cykel står på depåstöd så jag kommer inte en meter just nu..
Mvh

Nej, det är inte svårt alls faktiskt, lite pilligt möjligtvis, men inte svårt. Jag kollade ventilspelet på min 7a i helgen och det svåraste var att få bort ventilkåpan, det är lite trångt mellan motorn och ramen. Det du behöver är ett bladmått och en micrometer, finns att köpa på biltema.

Blir nog till att kika på det! Dock skiljer det nog en del mellan de motorerna eler vad tror du?
Mvh

Jag förstår vad du menar, när man ligger runt 1,5-3k varv så känns det som om hojen nästan hoppar fram. Den liksom studsar på drivpaketet, går från motorbroms till gas hela tiden. Sker på min endast om man åker långsamt på låga varv och konstant gas eller mycket liten gas.
Har kört med detta i ett år nu så man har blivit van men lite störande är det ju. Ska försöka mig på att få den bänkad i sommar, kanske passa på att försöka få mildare symptom samtidigt.

Hör gärna av dig om hur det går.

Bra beskrivet! Även jag har samma tendens, tror att det kan hjälpas med att göra rent och synka fuggarna samt kolla stift osv.. Ska göra en grundlig genomgång av min då jag har mycket smått att störa mig på i form av gång och ljud. Återkommer med resultat! Mvh
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Någon som vet ett bra ställe där man kan köpa en ny framskärm till en ZX9R -96:a ?? Och kanske en enkelsits kuts? Om man nu vill köpa en ny och inte gå till skroten och leta. Har tittat på S-Racing och varit inne hos Bröderna Nilsson här i Helsingborg men det är ju bara från 98:a och uppåt man kan köpa där :(. Någon som har ett bra tips på sida, gärna från Sverige där man kan köpa ifrån?
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Allt om zx9R

Tänkt starta denna tråd i månader, men väntade på att nån annan skulle göra det!


En första fråga för att få upp röven mer i vädret och få mer vinkel på hojen hur tycker ni man ska göra?

Funderar på skjuta upp gaffelbenen i styrkronan, då den kommer bli lite hög för mig om man höjer den med höjningssats..

Hej,
Jag köpte en höjningsats på s-racing till min, den blev 3cm högre ibak, men det ser ut som mer.
Den är grym nu. (ska lägga ut lite bilder snart).

Jag undrar om nån kan hur man ska ställa in dämparna fram o bak för banåkning.

ha de gött.
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Någon som vet ett bra ställe där man kan köpa en ny framskärm till en ZX9R -96:a ?? Och kanske en enkelsits kuts? Om man nu vill köpa en ny och inte gå till skroten och leta. Har tittat på S-Racing och varit inne hos Bröderna Nilsson här i Helsingborg men det är ju bara från 98:a och uppåt man kan köpa där :(. Någon som har ett bra tips på sida, gärna från Sverige där man kan köpa ifrån?

Ring s-racing å kolla om han kan ta hem det åt dig. Det är fullt möjligt att han kan det! Han har dessutom bäst pris och service vad jag vet. Mvh Canidae
 

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Försäkring på dessa underbara maskiner?!

Är på väg att köpa mig en ZX9R -03, ska hämta den senare i veckan! Någon som har nåt tips gällande försäkring? Naturligtvis har jag kollat runt innan jag bestämde mig för att köpa hojen, men det skadar ju inte om man kan komma ner en bit under smärtgränsen...

Är 30 år, bor utanför Malmö och har än så länge fått dryga 6900:- trafik/helår, ej avställningsbar. (Länsförsäkringar)

Tacksam för hjälp!
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Är på väg att köpa mig en ZX9R -03, ska hämta den senare i veckan! Någon som har nåt tips gällande försäkring? Naturligtvis har jag kollat runt innan jag bestämde mig för att köpa hojen, men det skadar ju inte om man kan komma ner en bit under smärtgränsen...

Är 30 år, bor utanför Malmö och har än så länge fått dryga 6900:- trafik/helår, ej avställningsbar. (Länsförsäkringar)

Tacksam för hjälp!

Har du ringt till länsförsäkringar eller bara tittat online? Min 98:a skulle enligt nätet kosta 3158:-/hel/helår men när det väl kom till krita så blev det 7481:-/hel/helår :( är 32år och bor mitt på landet i Skåne!
 

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Har du ringt till länsförsäkringar eller bara tittat online? Min 98:a skulle enligt nätet kosta 3158:-/hel/helår men när det väl kom till krita så blev det 7481:-/hel/helår :( är 32år och bor mitt på landet i Skåne!

Ja, har både ringt och kollat webben, 68XX:- någonting oavsett. Folksam vill ha 15 om året och då kan man ställa av den under vintern... Går troligen ganska jämnt upp..

Hur kommer det sig att din är så mycket billigare (typ samma ålder och så) Är det åldern på hojen som gör sån skillnad?
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Yepp precis så jag menar :). Då var jag inte ensam om detta fenomen på hojen. Om du bänkar hojen och får den optimerad efter dina förhållande bör du bli av rätt mycket med dessa tendenser, kanske inte helt men en hel del i alla fall. Hör av mig så fort jag pillat på hojen. SKall först fixa kopplingen på min Yamaha så jag kan sätta ut den till försäljning, sen blir det projekt Ninja som tar över efter det :).

Vill du förrästen PM:a mig din msn? Om du hade verkstadshandboken att skicka över :)

Jag har samma fenomen...

sen har den börjat ticka... som en "Här går man" skylt på extacy... tickandet kom efter vintiljustering. Skall tillbaka till firman som gjorde den och fråga om det kan vara rätt

Ja, har både ringt och kollat webben, 68XX:- någonting oavsett. Folksam vill ha 15 om året och då kan man ställa av den under vintern... Går troligen ganska jämnt upp..

Hur kommer det sig att din är så mycket billigare (typ samma ålder och så) Är det åldern på hojen som gör sån skillnad?

trygghansa vart bäst för mig... saluansvar är ett bra tipps med.
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Är på väg att köpa mig en ZX9R -03, ska hämta den senare i veckan! Någon som har nåt tips gällande försäkring? Naturligtvis har jag kollat runt innan jag bestämde mig för att köpa hojen, men det skadar ju inte om man kan komma ner en bit under smärtgränsen...

Är 30 år, bor utanför Malmö och har än så länge fått dryga 6900:- trafik/helår, ej avställningsbar. (Länsförsäkringar)

Tacksam för hjälp!


Trygg-hansa blev billigast för mig fick halv/helår för 4400 kr. Är 30 år bosatt i Helsingborg.

Jag har samma fenomen...

sen har den börjat ticka... som en "Här går man" skylt på extacy... tickandet kom efter vintiljustering. Skall tillbaka till firman som gjorde den och fråga om det kan vara rätt



trygghansa vart bäst för mig... saluansvar är ett bra tipps med.

Har börjat förstå att detta nog tillhör standard på denna hoj verkar det som att den är som en kängru på koffeinrush när man ligger och fiser i låga hastigheter, men har gett mig den på att det skall gå att förbättra tendensen :). Har fått sålt min Yamaha nu så nu har jag lite mer tid och pengar att ödsla på Kawan istället, så får vi se hur det går :).
 
Last edited:

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Ja, har både ringt och kollat webben, 68XX:- någonting oavsett. Folksam vill ha 15 om året och då kan man ställa av den under vintern... Går troligen ganska jämnt upp..

Hur kommer det sig att din är så mycket billigare (typ samma ålder och så) Är det åldern på hojen som gör sån skillnad?

Kan garantera dig att dom har räknat fel... Du kommer att få en ändring på försäkringen 5-10 dagar efter du har tecknat den på Länsförsäkringar!
Jag fick först 3158:-/hel/helår kanon tänkte jag billigt.... Fick tom. hem papper på den försäkringen. Sen efter 5-6 dagar kom det en ändring så nu ska jag betala 7481:-/hel/helår.

Dom hade räknat på den strypta effekten på 55Kwh. Sen kommer dom och påstår att jag har gjort fel och inte informerat dom om den rätta effekten.
Allt jag gjorde va och teckna en försäkring online sen att deras system inte ser ursprungseffekten det kan väll inte jag hjälpa?

Så en varning ring och dubbelkolla med länsförsäkringar innan köp! Och ange ursprungseffekten annars blir du utan ersättning vid skada!

Sorry såg inte att du bara skulle ha TRAFIK..... Då stämmer det säkert! Trafik på min skulle kosta 5598:-/år
 
Last edited:

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Kan garantera dig att dom har räknat fel... Du kommer att få en ändring på försäkringen 5-10 dagar efter du har tecknat den på Länsförsäkringar!
Jag fick först 3158:-/hel/helår kanon tänkte jag billigt.... Fick tom. hem papper på den försäkringen. Sen efter 5-6 dagar kom det en ändring så nu ska jag betala 7481:-/hel/helår.

Dom hade räknat på den strypta effekten på 55Kwh. Sen kommer dom och påstår att jag har gjort fel och inte informerat dom om den rätta effekten.
Allt jag gjorde va och teckna en försäkring online sen att deras system inte ser ursprungseffekten det kan väll inte jag hjälpa?

Så en varning ring och dubbelkolla med länsförsäkringar innan köp! Och ange ursprungseffekten annars blir du utan ersättning vid skada!

Sorry såg inte att du bara skulle ha TRAFIK..... Då stämmer det säkert! Trafik på min skulle kosta 5598:-/år

Bäst att dubbelkolla iallafall kanske.. Trygg Hansa verkar ju bra enl ovan , tror jag landade på lite drygt 9 papp där för trafik.. Får ta ett sista rejs bland bolagen i morgon. Oavsett ska det bli riktigt nice att joina Ninja-kåren denna sommar :)
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Bäst att dubbelkolla iallafall kanske.. Trygg Hansa verkar ju bra enl ovan , tror jag landade på lite drygt 9 papp där för trafik.. Får ta ett sista rejs bland bolagen i morgon. Oavsett ska det bli riktigt nice att joina Ninja-kåren denna sommar :)

Kolla med salus ansvar! Jag har dom och dom var billigast när jag tecknade iaf. Dock måste du minst teckna halv/ helår och då går den inte att ställa av men prisskillnaden var ändå glasklar mot de andra bolagen. Mvh Peter
 

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Kolla med salus ansvar! Jag har dom och dom var billigast när jag tecknade iaf. Dock måste du minst teckna halv/ helår och då går den inte att ställa av men prisskillnaden var ändå glasklar mot de andra bolagen. Mvh Peter

Tack för tipset, men jag hittade inte ens hojförsäkringar på deras hemsida förut idag.. Får kolla igen... Bilspot o MC fick jag för mig skulle va billiga men uppenbarligen inte på denna typ av hoj... 25000 för trafik!
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Nybliven ägare

Aschåååå har man idag blivit lycklig ägare till en grön och skön ZX9R -98 :yoparty

Strax över 20 mil blev premiärturen, kallt och småregningt men vad spelar det för roll när man har kul :tummenupp
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Tack för tipset, men jag hittade inte ens hojförsäkringar på deras hemsida förut idag.. Får kolla igen... Bilspot o MC fick jag för mig skulle va billiga men uppenbarligen inte på denna typ av hoj... 25000 för trafik!

Du måste ringa dom.
Mvh

Aschåååå har man idag blivit lycklig ägare till en grön och skön ZX9R -98 :yoparty

Strax över 20 mil blev premiärturen, kallt och småregningt men vad spelar det för roll när man har kul :tummenupp

Grattis! Tur du har som fick den snabbaste färgen :tummenupp
 
Last edited:

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Aschåååå har man idag blivit lycklig ägare till en grön och skön ZX9R -98 :yoparty

Strax över 20 mil blev premiärturen, kallt och småregningt men vad spelar det för roll när man har kul :tummenupp

Grattis till ett bra val :tummenupp
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Grattis till ett bra val :tummenupp

Ser att vi har lite samma historia, förra hojjen var en GPX750R.
Har testkört några blades och gixxrar men är helt såld på Kawasaki och när denna gröna skönhet dök upp var det inget snack. :banana

Sen kan jag ju berätta att det för en gångs skull är bra att bli gammal, 4600:- helår/hel Sthlm (Gjensidige). Vill minnas att jag betalade hela GPX'ns värde i försäkringspremier på tre säsonger och bara trafikförsäkring.

Gjensidige har fått mycket skit på forumet men närmaste bolag jag kollade medblev Trygg-Hansa med 12239:- hel/hel.
Skadefri sen -97 på hoj och -93 på bil och är 35år, då ska jag inte behöva betala fantasisummor.. :gnissla
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Ser att vi har lite samma historia, förra hojjen var en GPX750R.
Har testkört några blades och gixxrar men är helt såld på Kawasaki och när denna gröna skönhet dök upp var det inget snack. :banana

Sen kan jag ju berätta att det för en gångs skull är bra att bli gammal, 4600:- helår/hel Sthlm (Gjensidige). Vill minnas att jag betalade hela GPX'ns värde i försäkringspremier på tre säsonger och bara trafikförsäkring.

Gjensidige har fått mycket skit på forumet men närmaste bolag jag kollade medblev Trygg-Hansa med 12239:- hel/hel.
Skadefri sen -97 på hoj och -93 på bil och är 35år, då ska jag inte behöva betala fantasisummor.. :gnissla

Se där...
Faktiskt aldrig kört GPX750. Är den liknande 600 i uppförande?
Ägde GPX:en från -95 tills förra året.
Jag har oxå provkört lite olika men sitter bäst på Ninjan.
Gillar ju att köra mer än bara ner i stan och hem så då passar denna bra till lite långturer med.

Om du får det priset på försäkring är det riktigt bra. Själv betalar jag ca 5300 halv/helår på Läns. Har iof inte kollat iår men förra året när jag ringde runt var det det bästa priset. Samma ålder och haft kort ungefär som dig.

Sen känner jag att det är knappt lönt att ha helförsäkring på så pass gammal hoj. Kostar inte extremt mycket att byta ut grejer om man skulle lägga den.

Roligare att pimpa hojen för dom pengarna :yoparty
Kommer snart bilder på godis man håller på att sätta på.
Får passa på nu när vädret är så jäkla kasst
 
Last edited:

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Se där...
Faktiskt aldrig kört GPX750. Är den liknande 600 i uppförande?
Ägde GPX:en från -95 tills förra året.

Sen känner jag att det är knappt lönt att ha helförsäkring på så pass gammal hoj. Kostar inte extremt mycket att byta ut grejer om man skulle lägga den.

Roligare att pimpa hojen för dom pengarna :yoparty
Kommer snart bilder på godis man håller på att sätta på.
Får passa på nu när vädret är så jäkla kasst

Har aldrig kört en 600 men tror dom är helt olika trots det liknande utseendet 750'n är väldigt lång och låg. Väghållningen på min gamla häck var.. Hmmm intressant.. den kasade, studsade, gungade, dessutom wobblade något grönjävligt vid tvärt gasavslag men hela tiden på ett tryggt sätt hur konstigt det än kan låta.
Kunde den hojjen utan och innan.


Det skilde 700spänn mellan hel och halv så varför inte, dock är självrisken för vagnskada 7000:- gäller att kracha ordentligt med andra ord. :brinnerup

Tog Kawan till jobbet idag för första gången så nu väntar tråkningarna, konsultar på http://www.seb.se och deras "färg" är hyffsat lik Kawasakigrön.. Fast har man tur kanske man får spons. :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top