ZX9R-tråden

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Ska eventuellt köpa en ZX-9R -00 i helgen men har två funderingar...

När är första ventiljusteringen? Är den vid 2400 mil som på alla andra hojar eller är den tidigare? Tyckte jag läste nått i denna tråden om att den görs vid 1200 mil, men stämmer det verkligen?

Hur är dom att köra på bakhjulet med? Väger väll styvt 200kg och har inte världens mest vridstarka motor vad jag har förstått... Går den att få upp på 2:an med av/på metoden utan att behöva slita ihjäl sig?

På min hoj (01) är första ventiljusteringen vid 1200 mil. Är ganska säker på att detsamma gäller 00:eek:rna!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ok, tack för hjälpen! Helt galet att dom ska behöva kontrolleras så ofta...
 

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Triumph Speed Triple
Jag funderar på att köpa en ZX-9R, men blev lite orolig när jag läste i ett forum på Bike att det verkar vara vanligt med sprickor i toppen. Jag har letat i detta forum efter detta, men bara hittat problem med växellådan.
Är det någon att bry sig om?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag funderar på att köpa en ZX-9R, men blev lite orolig när jag läste i ett forum på Bike att det verkar vara vanligt med sprickor i toppen. Jag har letat i detta forum efter detta, men bara hittat problem med växellådan.
Är det någon att bry sig om?

Jo det skall man nog bry sig om. Man har tydligen haft problem med de metallrör i kylsystemet som är lackade, vad jag förstår även invändigt. På äldre exemplar kan lacka släppa flagor som i sin tur täpper till systemet.
Jag har själv en extra motor där toppen har spruckit pga av kylsystemet.
Det går att svetsa min men jag har under en lång period dammsugit ebay i Europa efter en topp men det har varit i stort sett omöjligt att få tag på.
Nu har jag 2st -94 -97 och ifrån -98 och framåt så är det i stort sett obegränsad tillgång på lösa toppar.
 

Grunkan

Dr
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Triumph Speed Triple
Jo det skall man nog bry sig om. Man har tydligen haft problem med de metallrör i kylsystemet som är lackade, vad jag förstår även invändigt. På äldre exemplar kan lacka släppa flagor som i sin tur täpper till systemet.
Jag har själv en extra motor där toppen har spruckit pga av kylsystemet.
Det går att svetsa min men jag har under en lång period dammsugit ebay i Europa efter en topp men det har varit i stort sett omöjligt att få tag på.
Nu har jag 2st -94 -97 och ifrån -98 och framåt så är det i stort sett obegränsad tillgång på lösa toppar.

Aj, det låter inte bra. Det låter dessutom som det skulle vara svårt att kolla detta utan att skruva isär och titta eller? Ska man med andra ord leta efter 98:eek:r och framåt för att undvika dessa sprickor?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Aj, det låter inte bra. Det låter dessutom som det skulle vara svårt att kolla detta utan att skruva isär och titta eller? Ska man med andra ord leta efter 98:eek:r och framåt för att undvika dessa sprickor?

Man borde kunna se på avgasröken om den är vit eller att den ryker mkt? Jag kan inte svara på om årsmodell -98 o framåt är bättre men det borde vara troligt att dom har blivit förbättrade.
 

Stefanho

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Nora
Hoj
Zx9r -96
Jo det skall man nog bry sig om. Man har tydligen haft problem med de metallrör i kylsystemet som är lackade, vad jag förstår även invändigt. På äldre exemplar kan lacka släppa flagor som i sin tur täpper till systemet.
Jag har själv en extra motor där toppen har spruckit pga av kylsystemet.
Det går att svetsa min men jag har under en lång period dammsugit ebay i Europa efter en topp men det har varit i stort sett omöjligt att få tag på.
Nu har jag 2st -94 -97 och ifrån -98 och framåt så är det i stort sett obegränsad tillgång på lösa toppar.

Felet borde väl visat sig innan ett visst miltal? Är lacken dålig och släpper, torde den väl börja släppa efter en viss tids förslitning och inte helt slumpmässigt? Min -96a har snart gått 7000 mil och har inte visat några sådana tendenser än iaf, peppar, peppar..

Hur göra för att upptäcka det hela?
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Felet borde väl visat sig innan ett visst miltal? Är lacken dålig och släpper, torde den väl börja släppa efter en viss tids förslitning och inte helt slumpmässigt? Min -96a har snart gått 7000 mil och har inte visat några sådana tendenser än iaf, peppar, peppar..

Hur göra för att upptäcka det hela?

En av mina har gått 7500 mil och den har inte haft detta problemet. Den andra motorn har gått ca 6000 mil och den har haft problemet och toppen har spruckit så det verkar vara slumpmässigt? Möjligen skall man skifta vätska i kylsystemet med jämna intervaller men detta är bara en spekulation.
Eller så får man hålla tummarna helt enkelt:D

Skämt åsido så går detta säkert att kolla på ett enkelt sätt? Skall lusläsa verkstadshandboken angående kylsystemet och se om jag kan finna något.:)

Sitter också och lurar på en zx9 men när man läser detta så blir man lite skraj..

Jag vet inte om man skall vara skraj utan kanske mer vaksam om man är spekulant på en ZX9, i vilket fall årsmodell -94-97. Årsmodellerna senare har jag ingen aning om dom har samma svaga punkt?
Men om hojen går bra så kan man faktiskt byta de få metallrör som sitter där mot tex rostfritt eller liknande?

Om inte annat så är i vilket jag supernöjd med mina även om de är snudd på antika:banana Skruva är roligt och det är orsaken till att jag köpte dom:D
 
Last edited:

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
toppkåpa

Fan va svårt det ska vara, å hitta en toppkåpa (den som rutan sitter på) till en -00-03 till ett rimligt pris!
Finns det nån här, som har en å sälja.? En delvis def. funkar också.
 

P3i

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Virsbo
Hoj
Kawasaki ZX9R -00
Hjälp ang vxllåda

Tja..
Jag har en zx9r -00 som motorn skar ihop på..
Är nu ute efter en ny motor och vet att 00an fick bättre låda.
Och om jag nu köper en äldre motor går det då att kombinera den äldre med det som är bra från min nyare? Asså är växellådorna likadana bara att det är bättre fräsning på dreven?

Vet ni någon som säljer motor till bra pris får ni gärna tala om det med;)

Tack på förhand.

MVH
 

Okke

Livet är en fest
Gick med
2 May 2007
Ort
Varberg
Hoj
Kawasaki zx9r -03
Snabb fråga någon? Vänster eller höger gänga på framdrevsaxeln för att lossa drevet?
Tack på förhand.
 

Oli-Mopo

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
gbg
Hoj
MG
Goa cyklar Ninjorna, bra drag och helt okej körställning. Här är min 02:a

Fan va snygg!! :tummenupp
Är det du som lackat om den?

Nån här som har en toppkåpa till en -00 till -04? Skulle behöva en ny efter en vurpa på bana. Har ingen lust o köpa ett helt "hongkong" kåpset, när det räcker med bara toppkåpan. Alltså den kåpan som rutan sitter på..

Annars kanske det finns någon annan här, som kan tänka sig o dela på ett kåpset..?
 
Last edited:

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har en 94a med dynojet och slipon, går jäkligt bra och har tänkt låta den rulla lite i bänk för att se vad den ger och även låta den få k&n filter och iridium tändstift i samma veva.

Frågan är som följer:
Nyvarande setup är dynojet och slipon, kan jag utan att bestycka om slänga på k&n filter och iridium tändstift?

Annars måste jag vänta tills jag kan bänka den.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ska eventuellt köpa en ZX-9R -00 i helgen men har två funderingar...

När är första ventiljusteringen? Är den vid 2400 mil som på alla andra hojar eller är den tidigare? Tyckte jag läste nått i denna tråden om att den görs vid 1200 mil, men stämmer det verkligen?

Hur är dom att köra på bakhjulet med? Väger väll styvt 200kg och har inte världens mest vridstarka motor vad jag har förstått... Går den att få upp på 2:an med av/på metoden utan att behöva slita ihjäl sig?

Ja då, inga problem alls att få upp den i tvåan utan koppling.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har en 94a med dynojet och slipon, går jäkligt bra och har tänkt låta den rulla lite i bänk för att se vad den ger och även låta den få k&n filter och iridium tändstift i samma veva.

Frågan är som följer:
Nyvarande setup är dynojet och slipon, kan jag utan att bestycka om slänga på k&n filter och iridium tändstift?

Annars måste jag vänta tills jag kan bänka den.

Vad jag har hört kan man byta filter eller ljuddämare.
Inte båda utan bestyckning.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag byte framdrev idag och det som sagt satt som tusan:klappar
Men en fot på bakbromsen och en hand på bromshantaget och värsta spärrskaftet gjorde susen:tummenupp
Orginaldrevet var det gummi på båda sidor men det jag köpte på Sracing saknade gummit:fakta
Har inte hunnit provkört ännu
Funkar det utan gummi? :brinnerup
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top