Sjuka hundar

När det är hans favorithund så pratar han självklart gott om dem.
Fråga honom om ang utrotningen av rasen. Får du nog ett svar som nästan innebär en rak höger. Det är en bra hund om den får rätt ägare. Du tror att rasen i sig bara kommer bli värre? Lägg ner. Din hundexpertis verkar noll.
Du skulle utan tvekan kunna hetsa vilken hundras som helst till att attackera människor. Vad innebär det? Jo, att det är ägaren som är delaktig i hela processen. Lika väl som jag sa om utrotning av andra djur som låter helt fel, som du själv hörde, låter det helt fel med att utrota en hundras. Kolla ägaren till hunden efter att en incident har inträffat så förstår du nog.
"Mannen som...." har en pittbull i sin hundgård där minst 15st olika raser är. När det var en problem-hund med i programmet så tog han med sig den in till dem. Hunden bet pittbullen när han va fram och nosade. Inte ett morrande gav pittbullen ifrån sig. Hur kommer det sig? Eftersom för dig är det just bara en farlig ras. Men konstigt nog gjorde han inte ett dugg? UPPFOSTRAN!

Alla kamphundar har en sak gemensamt. Det har ursprungligen avlats fram för hundslagsmål. Kriterierna som har belönats i aveln har framför allt varit s.k gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet. Att tro att man kan endast via seriös uppfostran få bort dessa egenskaper är naivt. Du har fortfarande kvar det genetiska arvet. Det tar väldigt lång tid att via avel får bort dessa egenskaper om det ens är möjligt att få bort dom fullständigt.

Ang att ditt argument att man kan få vilken hundras som helst att attackera människor. Det är alla kamphundsförespråkares favoritargument som de gärna tar upp.
Visst kan man får en irländsk setter att attackera en människa. Men antagligen är det mycket svårare att få settern över den gräns som gör att den attackerar än det är med en pitbull. Sen kommer antagligen resultatet av skadorna bli betydligt mildare.

Alla kamphundar har en sak gemensamt. Det har ursprungligen avlats fram för hundslagsmål. Kriterierna som har belönats i aveln har framför allt varit s.k gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet. Att tro att man kan endast via seriös uppfostran få bort dessa egenskaper är naivt. Du har fortfarande kvar det genetiska arvet. Det tar väldigt lång tid att via avel får bort dessa egenskaper om det ens är möjligt att få bort dom fullständigt.

Ang att ditt argument att man kan få vilken hundras som helst att attackera människor. Det är alla kamphundsförespråkares favoritargument som de gärna tar upp.
Visst kan man får en irländsk setter att attackera en människa. Men antagligen är det mycket svårare att få settern över den gräns som gör att den attackerar än det är med en pitbull. Sen kommer antagligen resultatet av skadorna bli betydligt mildare.

Det spelar ingen roll ändå, för vi har sett "kamphundar" som är som "vanliga" hundar. Varför då dra den mest korkade lösningen med att utrota?
Du vet själv att du kan få vilken hundras till att attackera en människa. Tar du en Rottweiler som har samma fysiska kompitens som en kamphund, retar upp den, så kan man få en dödlig utgång då hunden attackerar en människa. En del personer har sjuka fantasier och exprimenterar med saker, precis så gäller det med kamphundsfolk, som alltså anordnar fighter mellan hundar. . Håller med om att de har en avel till att kunna slåss. Men det behöver inte betyda på att dom är tvungna att slåss? Har faktiskt några kompisar som har sådana hundar, så som dom säger. Behandlar du den rätt, så är den som en vanlig ras.. Svårare än så är det inte. Gäller precis alla raser.
Målet i denna konversation är att få folk att förstå att dom inte är så farliga som folk tror. Utan hunden blir farlig med fel ägare som njuter av att se hundar slåss och slita varandra i bitar.

Behandlar du den rätt, så är den som en vanlig ras.. Svårare än så är det inte. Gäller precis alla raser.

Nej de är inte som en "vanlig" ras. De blir ALDRIG som en vanlig ras eftersom de har tagits fram för hundkamp ursprungligen. Därför kan du aldrig jämföra dom med hundar som inte har detta genetiska arv i sitt sitt bagage. Sen kan du självklart minska vissa egenskaper via träning, uppfostran etc etc. Men du kan bara inte sudda ut det genetiska arbete som gjordes när raserna togs fram. Kan du inte se denna skillnad?

Nej de är inte som en "vanlig" ras. De blir ALDRIG som en vanlig ras eftersom de har tagits fram för hundkamp ursprungligen. Därför kan du aldrig jämföra dom med hundar som inte har detta genetiska arv i sitt sitt bagage. Sen kan du självklart minska vissa egenskaper via träning, uppfostran etc etc. Men du kan bara inte sudda ut det genetiska arbete som gjordes när raserna togs fram. Kan du inte se denna skillnad?

Alla raser är olika. Det vet väl vem som helst. Men ovetande folk tycks dra rasen över en kamm. Vilket jag anser är bedrövligt.
Hunden är ju avlad som kamphund, det vet vi ju alla. Men den är även en snäll hund med rätt ägare.
Dum jämförelse, men ändå inte:
Kolla dödsstatistiken på hojjar, så ser du att det är fler plastraketer än andra modeller. Hur kommer det sig? Jo, för personen som har plastraket gillar att åka fort. Men du "kan" åka långsamt. Lika är det med hundägarna, en del av kamphundsägarna gillar att trissa upp hunden å göra det aggressiv. Sen finns det den skaran av som inte gillar det. Och hunden blir ej farlig.
Finns två sorts folk, ena åker fort, andra inte. (vissa gillar att kampsport inom hundar, vissa inte)
Det är inte hojjen jag drar likheterna mellan, utan förarna och hundägarna.

Last edited:

Hunden är ju avlad som kamphund, det vet vi ju alla. Men den är även en snäll hund med rätt ägare.
Kolla dödsstatistiken på hojjar, så ser du att det är fler plastraketer än andra modeller. Hur kommer det sig? Jo, för personen som har plastraket gillar att åka fort. Men du "kan" åka långsamt. Lika är det med hundägarna, en del av kamphundsägarna gillar att trissa upp hunden å göra det aggressiv. Sen finns det den skaran av som inte gillar det. Och hunden blir ej farlig.
Finns två sorts folk, ena åker fort, andra inte. (vissa gillar att kampsport inom hundar, vissa inte)
Det är inte hojjen jag drar likheterna mellan, utan förarna och hundägarna.

Du ser alltså inte skillnaden på en hund som avlats för kamp kontra en hund som inte gjort det. Enligt dig kan man uppfostra bort det genetiska arbetet.
Kolla dödsstatistiken på hojjar
Jo det är en otroligt dum jämförelse. Föraren på motorcykeln ska alltså jämföras med föraren till hunden. Motorcykeln ska alltså jämföras med hunden. Du vill visa att det är föraren det beror på.
En motorcykel är ett icke levande ting utan egen vilja. Det finns ingen hjärna under förgasaren, ingen egen vilja. Den gör EXAKT som föraren vill. Hur kan du bara få för dig att jämföra det med en hund, ett levande ting med egen vilja, drift, hjärna m.m.
Skulle motorcykeln vara som en kamphund och smita ut från garaget och attackera småbarn på en lekplats så hade nog alla motorcyklar varit förbjudna.

Du ser alltså inte skillnaden på en hund som avlats för kamp kontra en hund som inte gjort det. Enligt dig kan man uppfostra bort det genetiska arbetet.

Jo det är en otroligt dum jämförelse. Föraren på motorcykeln ska alltså jämföras med föraren till hunden. Motorcykeln ska alltså jämföras med hunden. Du vill visa att det är föraren det beror på.
En motorcykel är ett icke levande ting utan egen vilja. Det finns ingen hjärna under förgasaren, ingen egen vilja. Den gör EXAKT som föraren vill. Hur kan du bara få för dig att jämföra det med en hund, ett levande ting med egen vilja, drift, hjärna m.m.
Skulle motorcykeln vara som en kamphund och smita ut från garaget och attackera småbarn på en lekplats så hade nog alla motorcyklar varit förbjudna.

Fråga ägarna som inte andvänder deras kamphundar i kamp om dom har problem med hundarna, med att dom smiter ut och biter människor. Herregud. Det är misslyckade ägare som ej har koll på deras djur och även gillar våld, när sådant inträffar. Sånt som dom tycker e spännande och roligt. Jag lyssnar hellre på en hundexpert, än någon via nätet med okunnande uppgifter om vad det är för hund. Men du kanske ska starta ett svenskt hundprogram eftersom du tycks veta mer än experten på andra sidan atlanten. Mitt tips, kolla på programmet.
Jag vet att den är avlad, så som han själv har sagt. Men säger det dig att den äter människor? Den har en högre smärtgräns än andra raser och har fysiska förmågan till att skada. Alla raser har sina olikheter med uppfostran, eftersom raserna är olika i sig. Kamphundsägare som gillar kamp, tror jag inte går och köper en labrador? För den saknar fysiken och smärtgränsen. Då blir denna ras genast ointressant för denna ägare. Konstigt? För dom vill ju ha den ultimata hunden i deras sjuka intresse. Men stackars rasen får en massa skit för att dessa människor gör sånt.
Dom utger sig inte självmant till att attackera.

Fråga ägarna som inte andvänder deras kamphundar i kamp om dom har problem med hundarna, med att dom smiter ut och biter människor. Herregud. Det är misslyckade ägare som ej har koll på deras djur och även gillar våld, när sådant inträffar. Sånt som dom tycker e spännande och roligt. Jag lyssnar hellre på en hundexpert, än någon via nätet med okunnande uppgifter om vad det är för hund. Men du kanske ska starta ett svenskt hundprogram eftersom du tycks veta mer än experten på andra sidan atlanten. Mitt tips, kolla på programmet.
Jag vet att den är avlad, så som han själv har sagt. Men säger det dig att den äter människor? Den har en högre smärtgräns än andra raser och har fysiska förmågan till att skada. Alla raser har sina olikheter med uppfostran, eftersom raserna är olika i sig. Kamphundsägare som gillar kamp, tror jag inte går och köper en labrador? För den saknar fysiken och smärtgränsen. Då blir denna ras genast ointressant för denna ägare. Konstigt? För dom vill ju ha den ultimata hunden i deras sjuka intresse. Men stackars rasen får en massa skit för att dessa människor gör sånt.

Så enligt dig har alla kamphundar som attackerat människor och djur används till hundkamp av sina ägare. Hmmmm låter ju verkligen troligt. I så fall är det ju väldigt många som sysslar med hundkamp i Sverige. Tror du den tjocka tanten i filmen på första sidan använt sin pitbull till hundkamp??...:huvet

Jag är absolut ingen hundexpert. Men att jag har högre kompetens än dig i detta område är uppenbart. Du jämför ju hundar med sportmotorcyklar.
Och ja jag har sett Caesars program flera ggr. Har nog bara missat 1 eller 2 avsnitt.

3101824 Fråga ägarna som inte andvänder deras kamphundar i kamp om dom har problem med hundarna, med att dom smiter ut och biter människor. Herregud. Det är misslyckade ägare som ej har koll på deras djur och även gillar våld, när sådant inträffar. Sånt som dom tycker e spännande och roligt. Jag lyssnar hellre på en hundexpert, än någon via nätet med okunnande uppgifter om vad det är för hund. Men du kanske ska starta ett svenskt hundprogram eftersom du tycks veta mer än experten på andra sidan atlanten. Mitt tips, kolla på programmet.
Tyvär så händer det ju faktiskt ganska ofta att hundar som aldrig visat tendens till att vara aggresiv har attackerat människor, iaf om man ska tro ägarnas historia om att dom inte har visat sådant beteende. Frågan är ju då, händer det oftare med denna ras, dvs procentuellt. Det är väl det som är det intressant i själva diskutionen egentligen. Finns det något som stöder det du säger kontra det andra säger? Är dom farligare eller är dom bara överrepresenterade just p.g.a att dom flesta som vill hävda sig skaffar just en sådan ras.

Bör man i sådanafall inte införa något slags krav på license eller liknande för att få ha en sådan hund, eftersom det trots allt krävs en hel del, det gör det med alla hundar men vissa mer än andra kanske... :va

Mitt x hade en amstaff, denna hade blivit attackerad av en annan hund, en schäfer såklart, och efter det hade den blivit mer och mer rädd så hon hade inget annat val än att ta bort den. En rädd hund är farlig, speciell en så pass stark hund som en amstaff. Väldigt tråkigt för det var en go och härlig hund men i.o.m att han blivit attackerad så kom det mer och mer att han ville göra utfall mot andra hundar.

Oavsett vad man har för hund, ANVÄND KOPPEL FFS!

Ursäkta mig, en liten grej bara:

Jag hävdar fortfarande att vi inte behöver hundar av "kamphundstyp" i samhället. De fyller ingen funktion eller syfte. Ska man ha hund kan man gott välja någon annan ras. Det finns mycket att välja på.

Ska man däremot ha en hund för att bygga image och respekt, då ska man ju naturligtvis ha en kamphund. Helrätt :tummenupp

Jag hävdar fortfarande att vi inte behöver motorcyklar av "sporthojstyp" i samhället. De fyller ingen funktion eller syfte. Ska man ha motorcykel kan man gott välja någon annan sort. Det finns mycket att välja på.

Ska man däremot ha en motorcykel för att bygga image och respekt, då ska man ju naturligtvis ha en Sporthoj. Helrätt

Tror du att man kan avla så väldigt specifikt? (kan säga att det krävs mångårig laboratoriemässig genetik-avel isf och det är väl knappast likt det vi talar om på en vanlig kennel (där man mer eller mindre chansar på att korsa goda egenskaper men egentligen inte vet vad man får ut förrän man ser resultetet? Eller där huvuddelen av kamphundar förds upp: i avelsfabriker i baltikum, för att därefter svartimporteras)
Folk inom hundaveln brukar sällan vara så inne på det där med genetik eftersom det är en vetenskap som ofta säger emot rashygienen de ofta förespråkar.

Syftet med att skaffa en stor stark kamphund kan vara att dess styrka kan användas till nått bra nu för tiden när de är förbjudet att kampa med hundar. Med dess styrka o smidighet är de utomordentliga räddningshundar. O används även som de i t ex usa.

O demimos som sitter o förklarar hundars syfte. I grund o botten är de alla rovdjur. Sen har man avlat fram olika utseenden o betenden hos hundarna. Men ofta när nåt går snett så är de för att rovdjurs betendet kommer fram o de kan vara vilken hund som helst

Jag hävdar fortfarande att vi inte behöver människor av "tonårstyp" i samhället. De fyller ingen funktion eller syfte. Ska man ha flickvän kan man gott välja någon annan sort. Det finns mycket att välja på.

Ska man däremot ha en flickvän för att bygga image och respekt, då ska man ju naturligtvis ha en tonåring. Helrätt![/QUOTE]

Aha! - där har vi en sån! :D - "Du ska inte tro att du kan komma här och komma här om du inte är raketforskare på just MIN hundras och minsann inte är vetenskapsman på allt vad som har med hundar att göra"

Jaja..*suck* det betyder ju att ingen kan säga emot dig... smart.

Hörrö pysen, jag har nog med meriter i hundsvängen (vilka jag absout INTE behöver redovisa) och särskilt inte inför dig.
Det finns folk här som vet vad jag pysslat med tidigare, men det ska inte ha någon betydelse tycker jag.
Eller tycker du även att hockeytränare måste vara bättre än spelarna osv osv??
Även hundointresserade eller bara allmännt avogt inställda människor har rätt till en åsikt utan att såna som du ska såga dem bara för: "att de inte bevisat är duktigare än dig via diplom och grejer"

Och jodå, jag vet hur avel går till.
Kamphundar är t.ex avlade för kamp, med alla de egenskaper DET medför. Och de primära egenskaperna för kamp är INTE gosighet och vekhet.

Men visst låter det logiskt att man avlar fram en stridsmaskin - för att DÄREFTER avköna den med ytterligare avel så att det som återstår är en...kastrerad kelgris.
Jojo.
(det är självfallet DE egenskaperna som kamphundsägare väljer hunden sin efter) :rolleyes:

Så det var det hela från mig. Tänk att det alltid dyker upp nån som du i varje hundtråd. D.v.s som inte tål kritik, och som ska såga allt som inte passar.

Vill du föra en dialog med mig så var vänlig att svara på mina frågor istället.
Tack.

Hörru pysen det framgår rätt tydligt att du inte vet hur pitbulls avlats märker jag. Att man har erfarenhet och kunskap om både avel och pitbulls i stort ser jag som en självklarhet om man ska disskutera ämnet.

Va är det för snack om att det inte är vanliga hundar? Vad är skillnaden? Ser ingen större skillnad i hur mina hundar beter sig gentemot andra hundar. vad är en vanlig hund om inte mina är det? vad är det som gör mina hundar ovanliga?

Last edited:
Sen är det ju så att "vanligt" folk inte ska få ha sånna hära hundar. Det krävs väldigt mycket tid och disciplin och uppfostran samt att man ska inte hetsleka med sånna hära hundar, vilket MÅNGA gör. Har man en kamphund ska man inte locka fram kampen för då vet vi ju alla vad som händer.

Varför ens ha sådan hundar då?
Seriöst vad är meningen med en hund som behöver sån enorm uppfostran för att inte bita ihjäl andra djur/människor?

Varför inte skaffa en annan ras där det problemet inte finns.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick