Självklart hade jag tagit till de metoder som krävts, jag har aldrig påstått annat. Men uttryck som "jag hade dödat..bla bla bla" visar bara på barnslighet och tillför inte diskussionen något överhuvudtaget.
mognaden själv har talat..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Självklart hade jag tagit till de metoder som krävts, jag har aldrig påstått annat. Men uttryck som "jag hade dödat..bla bla bla" visar bara på barnslighet och tillför inte diskussionen något överhuvudtaget.
När det är hans favorithund så pratar han självklart gott om dem.
Fråga honom om ang utrotningen av rasen. Får du nog ett svar som nästan innebär en rak höger. Det är en bra hund om den får rätt ägare. Du tror att rasen i sig bara kommer bli värre? Lägg ner. Din hundexpertis verkar noll.
Du skulle utan tvekan kunna hetsa vilken hundras som helst till att attackera människor. Vad innebär det? Jo, att det är ägaren som är delaktig i hela processen. Lika väl som jag sa om utrotning av andra djur som låter helt fel, som du själv hörde, låter det helt fel med att utrota en hundras. Kolla ägaren till hunden efter att en incident har inträffat så förstår du nog.
"Mannen som...." har en pittbull i sin hundgård där minst 15st olika raser är. När det var en problem-hund med i programmet så tog han med sig den in till dem. Hunden bet pittbullen när han va fram och nosade. Inte ett morrande gav pittbullen ifrån sig. Hur kommer det sig? Eftersom för dig är det just bara en farlig ras. Men konstigt nog gjorde han inte ett dugg? UPPFOSTRAN!
Alla kamphundar har en sak gemensamt. Det har ursprungligen avlats fram för hundslagsmål. Kriterierna som har belönats i aveln har framför allt varit s.k gameness som innefattar kamplust, låg rädsla, smärttålighet. Att tro att man kan endast via seriös uppfostran få bort dessa egenskaper är naivt. Du har fortfarande kvar det genetiska arvet. Det tar väldigt lång tid att via avel får bort dessa egenskaper om det ens är möjligt att få bort dom fullständigt.
Ang att ditt argument att man kan få vilken hundras som helst att attackera människor. Det är alla kamphundsförespråkares favoritargument som de gärna tar upp.
Visst kan man får en irländsk setter att attackera en människa. Men antagligen är det mycket svårare att få settern över den gräns som gör att den attackerar än det är med en pitbull. Sen kommer antagligen resultatet av skadorna bli betydligt mildare.
Behandlar du den rätt, så är den som en vanlig ras.. Svårare än så är det inte. Gäller precis alla raser.
Nej de är inte som en "vanlig" ras. De blir ALDRIG som en vanlig ras eftersom de har tagits fram för hundkamp ursprungligen. Därför kan du aldrig jämföra dom med hundar som inte har detta genetiska arv i sitt sitt bagage. Sen kan du självklart minska vissa egenskaper via träning, uppfostran etc etc. Men du kan bara inte sudda ut det genetiska arbete som gjordes när raserna togs fram. Kan du inte se denna skillnad?
Hunden är ju avlad som kamphund, det vet vi ju alla. Men den är även en snäll hund med rätt ägare.
Dum jämförelse, men ändå inte:
Kolla dödsstatistiken på hojjar, så ser du att det är fler plastraketer än andra modeller. Hur kommer det sig? Jo, för personen som har plastraket gillar att åka fort. Men du "kan" åka långsamt. Lika är det med hundägarna, en del av kamphundsägarna gillar att trissa upp hunden å göra det aggressiv. Sen finns det den skaran av som inte gillar det. Och hunden blir ej farlig.
Finns två sorts folk, ena åker fort, andra inte. (vissa gillar att kampsport inom hundar, vissa inte)
Det är inte hojjen jag drar likheterna mellan, utan förarna och hundägarna.
Jo det är en otroligt dum jämförelse. Föraren på motorcykeln ska alltså jämföras med föraren till hunden. Motorcykeln ska alltså jämföras med hunden. Du vill visa att det är föraren det beror på.Dum jämförelse, men ändå inte:
Kolla dödsstatistiken på hojjar
Du ser alltså inte skillnaden på en hund som avlats för kamp kontra en hund som inte gjort det. Enligt dig kan man uppfostra bort det genetiska arbetet.
Jo det är en otroligt dum jämförelse. Föraren på motorcykeln ska alltså jämföras med föraren till hunden. Motorcykeln ska alltså jämföras med hunden. Du vill visa att det är föraren det beror på.
En motorcykel är ett icke levande ting utan egen vilja. Det finns ingen hjärna under förgasaren, ingen egen vilja. Den gör EXAKT som föraren vill. Hur kan du bara få för dig att jämföra det med en hund, ett levande ting med egen vilja, drift, hjärna m.m.
Skulle motorcykeln vara som en kamphund och smita ut från garaget och attackera småbarn på en lekplats så hade nog alla motorcyklar varit förbjudna.
Fråga ägarna som inte andvänder deras kamphundar i kamp om dom har problem med hundarna, med att dom smiter ut och biter människor. Herregud. Det är misslyckade ägare som ej har koll på deras djur och även gillar våld, när sådant inträffar. Sånt som dom tycker e spännande och roligt. Jag lyssnar hellre på en hundexpert, än någon via nätet med okunnande uppgifter om vad det är för hund. Men du kanske ska starta ett svenskt hundprogram eftersom du tycks veta mer än experten på andra sidan atlanten. Mitt tips, kolla på programmet.
Jag vet att den är avlad, så som han själv har sagt. Men säger det dig att den äter människor? Den har en högre smärtgräns än andra raser och har fysiska förmågan till att skada. Alla raser har sina olikheter med uppfostran, eftersom raserna är olika i sig. Kamphundsägare som gillar kamp, tror jag inte går och köper en labrador? För den saknar fysiken och smärtgränsen. Då blir denna ras genast ointressant för denna ägare. Konstigt? För dom vill ju ha den ultimata hunden i deras sjuka intresse. Men stackars rasen får en massa skit för att dessa människor gör sånt.
Dom utger sig inte självmant till att attackera.
Tyvär så händer det ju faktiskt ganska ofta att hundar som aldrig visat tendens till att vara aggresiv har attackerat människor, iaf om man ska tro ägarnas historia om att dom inte har visat sådant beteende. Frågan är ju då, händer det oftare med denna ras, dvs procentuellt. Det är väl det som är det intressant i själva diskutionen egentligen. Finns det något som stöder det du säger kontra det andra säger? Är dom farligare eller är dom bara överrepresenterade just p.g.a att dom flesta som vill hävda sig skaffar just en sådan ras.3101824Fråga ägarna som inte andvänder deras kamphundar i kamp om dom har problem med hundarna, med att dom smiter ut och biter människor. Herregud. Det är misslyckade ägare som ej har koll på deras djur och även gillar våld, när sådant inträffar. Sånt som dom tycker e spännande och roligt. Jag lyssnar hellre på en hundexpert, än någon via nätet med okunnande uppgifter om vad det är för hund. Men du kanske ska starta ett svenskt hundprogram eftersom du tycks veta mer än experten på andra sidan atlanten. Mitt tips, kolla på programmet.
Jag vet att den är avlad, så som han själv har sagt. Men säger det dig att den äter människor? Den har en högre smärtgräns än andra raser och har fysiska förmågan till att skada. Alla raser har sina olikheter med uppfostran, eftersom raserna är olika i sig. Kamphundsägare som gillar kamp, tror jag inte går och köper en labrador? För den saknar fysiken och smärtgränsen. Då blir denna ras genast ointressant för denna ägare. Konstigt? För dom vill ju ha den ultimata hunden i deras sjuka intresse. Men stackars rasen får en massa skit för att dessa människor gör sånt.
Dom utger sig inte självmant till att attackera.
De fyller ingen funktion eller syfte.
Folk inom hundaveln brukar sällan vara så inne på det där med genetik eftersom det är en vetenskap som ofta säger emot rashygienen de ofta förespråkar.Tror du att man kan avla så väldigt specifikt? (kan säga att det krävs mångårig laboratoriemässig genetik-avel isf och det är väl knappast likt det vi talar om på en vanlig kennel (där man mer eller mindre chansar på att korsa goda egenskaper men egentligen inte vet vad man får ut förrän man ser resultetet? Eller där huvuddelen av kamphundar förds upp: i avelsfabriker i baltikum, för att därefter svartimporteras)
Aha! - där har vi en sån!- "Du ska inte tro att du kan komma här och komma här om du inte är raketforskare på just MIN hundras och minsann inte är vetenskapsman på allt vad som har med hundar att göra"
Jaja..*suck* det betyder ju att ingen kan säga emot dig... smart.
Hörrö pysen, jag har nog med meriter i hundsvängen (vilka jag absout INTE behöver redovisa) och särskilt inte inför dig.
Det finns folk här som vet vad jag pysslat med tidigare, men det ska inte ha någon betydelse tycker jag.
Eller tycker du även att hockeytränare måste vara bättre än spelarna osv osv??
Även hundointresserade eller bara allmännt avogt inställda människor har rätt till en åsikt utan att såna som du ska såga dem bara för: "att de inte bevisat är duktigare än dig via diplom och grejer"
Och jodå, jag vet hur avel går till.
Kamphundar är t.ex avlade för kamp, med alla de egenskaper DET medför. Och de primära egenskaperna för kamp är INTE gosighet och vekhet.
Men visst låter det logiskt att man avlar fram en stridsmaskin - för att DÄREFTER avköna den med ytterligare avel så att det som återstår är en...kastrerad kelgris.
Jojo.
(det är självfallet DE egenskaperna som kamphundsägare väljer hunden sin efter)![]()
Så det var det hela från mig. Tänk att det alltid dyker upp nån som du i varje hundtråd. D.v.s som inte tål kritik, och som ska såga allt som inte passar.
Vill du föra en dialog med mig så var vänlig att svara på mina frågor istället.
Tack.
Sen är det ju så att "vanligt" folk inte ska få ha sånna hära hundar. Det krävs väldigt mycket tid och disciplin och uppfostran samt att man ska inte hetsleka med sånna hära hundar, vilket MÅNGA gör. Har man en kamphund ska man inte locka fram kampen för då vet vi ju alla vad som händer.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |