Försäkringar på bana

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Flyttade tråden då den inte är racingrelaterad ett enda dugg.

Måste man ha gått en eller flera kurser för att bilda sig en åsikt? Kan man inte göra det genom att läsa materialet, se kurserna från sidan, prata med de som gått en kurs, etc?
Du kan absolut bilda dig en ÅSIKT, men hur väl förankrad är den?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Du kan absolut bilda dig en ÅSIKT, men hur väl förankrad är den?

Skulle vilja påstå att åtminstone Pysch är väl insatt i hur en SMC-kurs går till han har sett flera stycken. Jag har också sett SMC-kurser, dels på mitt jobb men även på andra banor, och jag vill inte heller ställa mig i hyllningskören till SMC. Jag anser att likheterna med en vanlig bandag är alldeles för stora. SMC har en marknadsdominerande ställning på bandagar, och den ska man vara rädd om. Den utveckling jag sett, främst med de senare stegen, är att man närmar sig tävlingskörning och till och med licenstagning, med de senare stegen. Att göra det, samtidigt som man påstår att vagnskadeförsäkring gäller är inte helt bra.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Humlan, om Du ser en kurs från sidan missar Du väl oftast det som sker vid sidan om banan, som t ex teori, feedback och utvärdering av övningarna?

Övningarna på banan blir det väl svårt att särskilja från andra arrangemang, möjligen är tempot lite lugnare och instruktörerna tar ibland in deltagare för feedback under pågående pass?

Sedan gäller INTE försäkringen för steg 5 och 6, vilket nog är de "högre steg" Du åberopar.

Skulle vilja påstå att åtminstone Pysch är väl insatt i hur en SMC-kurs går till han har sett flera stycken...
...är att man närmar sig tävlingskörning och till och med licenstagning, med de senare stegen. Att göra det, samtidigt som man påstår att vagnskadeförsäkring gäller är inte helt bra.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Humlan, om Du ser en kurs från sidan missar Du väl oftast det som sker vid sidan om banan, som t ex teori, feedback och utvärdering av övningarna?

Övningarna på banan blir det väl svårt att särskilja från andra arrangemang, möjligen är tempot lite lugnare och instruktörerna tar ibland in deltagare för feedback under pågående pass?

Sedan gäller INTE försäkringen för steg 5 och 6, vilket nog är de "högre steg" Du åberopar.

Jag har lyssnat på feedback också. Teorin har jag i skrift och har följt lektioner.
Feedback under pågående pass erbjuder de flesta andra arrangörer också.
OK, då hade jag fel om försäkringsdelen. Det ändrar inte min åsikt, att SMC måste tänka över sin strategi med dessa steg. Man ger sig in på en väg som leder till ett högre tempo, kundkretsen är fortfarande gatåkare. Ska SMC lära ut hur man blir snabbare på bana, eller hur man blir säkrare på vägen? Det är nämligen 2 ganska skilda världar. I vissa delar följs de åt, men långt ifrån hela vägen.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Du har rätt i det Du säger, men min erfarenhet (tyvärr ännu inte från Fiver:)) är väl att de flesta arrangörer jag kört med mer tillhandahåller föråkare som Du själv kan hugga tag i och be om hjälp, inte organiserad kursverksamhet.

Du har också rätt i att det är viktigt med en genomtänkt strategi för steg 5-6. Jag har personligen uppfattat SMC:s strategi som följer:

- Steg fem till sex är i viss mån till för de som kört trafiksäkerhetsdelen (steg 4) hundrafemtioelva gånger, utvecklat sin förmåga, kör förnuftigt i det lilla landsvägsåkat man hinner med mellan kurserna men fortfarande känner osäkerhet inför att gå in i racevärlden via normala klubbar.
- Steg fem och sex erbjuder dessa åkare att introduktion, träning och möjligen tävlling i racing med likasinnade, alltså inte med Sverigeeliten dånande till höger och vänster när Du svänger in i kurvan.
- Som jag uppfattar det är tanken att de som blir "bitna" av raceflugan uppmuntras till att fortsätta i en reguljär klubb, som både erbjuder bättre träningstillfällen och möjlighet till riktig satsning.

Ser man steg 1-4 som trafiksäkerhetsdelarna och steg 5 (licensutb)/steg 6 (träning) som en introduktion till raceverksamhet tror jag det kan fungera bra och att vi kanske till syvende och sist kan få ett större intresse för tävlingsverksamheten bland de som sedan länge klarat av trafiksäkerhetsdelarna.

...Feedback under pågående pass erbjuder de flesta andra arrangörer också...
...att SMC måste tänka över sin strategi med dessa steg. Man ger sig in på en väg som leder till ett högre tempo, kundkretsen är fortfarande gatåkare. Ska SMC lära ut hur man blir snabbare på bana, eller hur man blir säkrare på vägen? Det är nämligen 2 ganska skilda världar. I vissa delar följs de åt, men långt ifrån hela vägen.

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jag har lyssnat på feedback också. Teorin har jag i skrift och har följt lektioner.
Feedback under pågående pass erbjuder de flesta andra arrangörer också.
OK, då hade jag fel om försäkringsdelen. Det ändrar inte min åsikt, att SMC måste tänka över sin strategi med dessa steg. Man ger sig in på en väg som leder till ett högre tempo, kundkretsen är fortfarande gatåkare. Ska SMC lära ut hur man blir snabbare på bana, eller hur man blir säkrare på vägen? Det är nämligen 2 ganska skilda världar. I vissa delar följs de åt, men långt ifrån hela vägen.

Från att ha varit en fråga om försäkringar till att gå över till att handla om smc kursinnehåll...

Menar du altså att du genom att ha stått bredvid och titta på en smc-kurs, varit med och lyssnat på någon "lektion" samt läst om teorin bakom smc-kurserna kan bedömma hur en kurs fungerar och vad man går igenom på teorin?

Viste inte att man kunde gå våra kurser utan att vara betalande....
Vilken teori har du läst?

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Från att ha varit en fråga om försäkringar till att gå över till att handla om smc kursinnehåll...

Menar du altså att du genom att ha stått bredvid och titta på en smc-kurs, varit med och lyssnat på någon "lektion" samt läst om teorin bakom smc-kurserna kan bedömma hur en kurs fungerar och vad man går igenom på teorin?

Viste inte att man kunde gå våra kurser utan att vara betalande....
Vilken teori har du läst?

Jag har inte så svårt att höra vad som gås igenom när mitt kontor är vägg-ivägg med lokalen man hade teori i.
Utbildningsmaterialet låg dessutom kvar efter flera deltagare, kommer inte ihåg vad det hette, men har för mig att det var steg 2-3 man hade på det evenemanget.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jag har inte så svårt att höra vad som gås igenom när mitt kontor är vägg-ivägg med lokalen man hade teori i.
Utbildningsmaterialet låg dessutom kvar efter flera deltagare, kommer inte ihåg vad det hette, men har för mig att det var steg 2-3 man hade på det evenemanget.

Officellt har vi inte något matrial vi delar ut... Har du det kvar? Jag skulle vilja ta del av det.

Vilken bana har du kontor på?

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag hoppar in med ett litet förtydligande svar - Nr:18 aka "Humlan" aka Mr. Anderstorp aka Fiver (Skalman m fl har väl lite att säga till om där också) aka... Hur är det man säger - Kärt barn har många namn? :)

Och Du och jag bara ett...:näsblod:krama

...Vilken bana har du kontor på?

Last edited:

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Officellt har vi inte något matrial vi delar ut... Har du det kvar? Jag skulle vilja ta del av det.

Vilken bana har du kontor på?

Kan kolla om det ligger kvar på kontoret, det var 2009 SMC Blekinge hade sin kurs hos oss. Jag jobbar på Anderstorp, som roffe skriver.

Missförstå mig rätt, jag tycker SMC gör många bra grejer, men jag är väldigt tveksam till delen med gällande försäkringar på bana. En av orsakerna till att jag helt slutat med gatåka är för att jag inte vill bidra till försäkringspotten som många vill plocka ur utan att betala in det som behövs för att få balans i systemet. Kör man på bana ska man vara medveten om riskerna. Skador på hojen pröjsar man ur egen ficka. För mej är det självklart. Personskador löser man med en bra personförsäkring. Gatförsäkringar ska gälla på gatan, och personförsäkringar på banan.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det har spårat ur lite när man bedriver steg 4 röd grupp (snabb) som så kallade trafikövningar med försäkring. Enligt min uppfattning är det bas stegen 1 - 3 i grön och gul grupp (lugn och medel)som bör räknas som trafikövning. Hastigheten och mycket av finslipningen som röd gruppsdeltagarna i steg 4 efterfrågar är väldigt användbart på banan samt i hastigheter som ligger vesäntligt över dom tillåtna hastigheterna på vanlig landsväg.
Då faller hela motivet att köra den delen som trafikövningar.

SMC får gärna hålla på med avancerad förarutveckling, men det är inget som ligger inom ramen för trafikövningar. Det ren "nöjeskörning" med avancerade coacher.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu är det vinter och åk-suget är som värst.. Och då blir det hett på forum ibland..

Kan kolla om det ligger kvar på kontoret, det var 2009 SMC Blekinge hade sin kurs hos oss. Jag jobbar på Anderstorp, som roffe skriver.
..... Kör man på bana ska man vara medveten om riskerna. Skador på hojen pröjsar man ur egen ficka. För mej är det självklart. Personskador löser man med en bra personförsäkring. Gatförsäkringar ska gälla på gatan, och personförsäkringar på banan.

Nr 18, jag anser du har alldeles rätt, så har även Ezzo, mf., - frågorna runt SMC:s verksamhet har en mängd av nyanser. Självfallet blir det så, med en verksamhet som har växt från liten skala, till vad det är i dagsläget på ganska kort tid.

Det är en utmaning med icke kommersiell ideell verksamhet, med 400 instruktörer, 21 distrikts organisationer, myndigheter, forskare och professorer, försäkringsbolag och allt annat som är insyltat på olika nivå´er!

Man måste förstå att inte alla i en så omfattande verksamhet gör askar på exakt samma sätt! Ofta ser jag på forum att t. ex en "instruktör under utbildning" får sagt eller skrivit nått (som kanske inte matcher helt med SMC:s generelle policy!) och då döms hela SMC ur..
t. ex. var 2009 första år vart SMC Blekinge hade kurs på bana om jag huskar rätt!

Med 4 steg på utbildningarna och försäkring som på gatan, blir det självfallet en utmaning för SMC hålls tempot nere!

Steget från SMC till roadracing/Sport klubbarna, är tyvärr ett jättekliv för störste delen av SMC´ana. Därför har vi på SMC använd en del tid med Svemo på att få till allt så vi kan börja jobba med SMC SPORT under 2011. Syftet är att få bort "race tempot" på kurserna, hålla denna riskgrupp på bana och ge en enkel smakprov på raring. Vi ser det som en inslussningsport till dom riktiga raceklubbar..

På så sätt, får vi nog färre high-end risktagare ute i trafiken, håller tempot rimligt på trafik kurserna, minskar kostnader totalt f. f-bolagen, får flera nya in i sportklubbarna, etc..

MC kollektivet är ganska smått - och vi som levar för sporthojer är även färre - Jag tror det är viktigt att vi står samman, och vi får ta och ge ibland..

Hoppas Vi ses på MC mässan - Fråga efter mig på SMC:s monter, är där alla dagar..

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Det har spårat ur lite när man bedriver steg 4 röd grupp (snabb) s.... röd gruppsdeltagarna i steg 4 efterfrågar är väldigt användbart på banan samt i hastigheter som ligger vesäntligt över dom tillåtna hastigheterna på vanlig landsväg....

SMC får gärna hålla på med avancerad förarutveckling, men det är inget som ligger inom ramen för trafikövningar. Det ren "nöjeskörning" med avancerade coacher.

Det är väldig skillnad från kurs till kurs på hastigheten. Vi har under året haft ganska långsamma deltagare, i det som på andra kurser har varit väldigt högt tempo..

SMC ku ha fortsatt med koner och gula västar, men valde att gå en annan väg i raskt tempo ;)

Resultat och evt. justeringar av kurs, är beroende av medlems engagemang, forskningsresultat, myndigheter, mm..

Läs gärna mitt inlägg ovan.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag ska bara komplettera Danskens inlägg med en personlig reflektion - själv har jag nu åkt mycket bana de senaste åren med min gatreggade hoj, och då jag delar Din uppfattning om moral pröjsat reparationer efter vurpor själv utan att besvära FB.

Men de som kanske är den viktigaste målgruppen - unga killar och tjejer med tämligen färskt körkort på fickan och toppkittad/dyr hoj av senaste modell - tror jag skulle rygga tillbaka inför att delta i en utbildning om inte försäkringen gäller.

När man blir biten och utbildningen övergår till en jakt på ryggar och sekunder, då är det däremot en helt annan sak, i alla fall enligt min åsikt.

...Kör man på bana ska man vara medveten om riskerna. Skador på hojen pröjsar man ur egen ficka...
...Gatförsäkringar ska gälla på gatan, och personförsäkringar på banan.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10

Missförstå mig rätt, jag tycker SMC gör många bra grejer, men jag är väldigt tveksam till delen med gällande försäkringar på bana. En av orsakerna till att jag helt slutat med gatåka är för att jag inte vill bidra till försäkringspotten som många vill plocka ur utan att betala in det som behövs för att få balans i systemet. Kör man på bana ska man vara medveten om riskerna. Skador på hojen pröjsar man ur egen ficka. För mej är det självklart. Personskador löser man med en bra personförsäkring. Gatförsäkringar ska gälla på gatan, och personförsäkringar på banan.

2009.. Var det inte 2008? Har för mig att vi bara bedrivit en smc-kurs på Anderstorp.
27/6 2008 borde det varit... Samma dag som Svarten lämnade oss.
Jag var instruktör på den kursen. Kommer inte ihåg vilket steg jag höll.. Enda gången jag kört på Anderstorp. Var skitglad över att kursen gått bra.. Facinerad över banan.. mm. Bilade hemåt i natten för att dra vidare till Virtasalmi med banånkning.nu När telefonen ringde....
Ja ja...Det hörde inte riktigt hit.. Men saker man hänger upp minnen på.

Jag använder mycket sällan matrial som jag delar ut. Sen upplever jag själv att kursrena blir bättre och bättre för varje år. Efter som instruktörerna blir mer och mer rutinerade och kurserna utvecklas.

Jag tycker att självklart skall försäkringen gälla under våra kurser. Av den anledningen att vi försöker rädda liv och lem. Nu finns det ju studier som visar att vi är på rätt väg med.
Skulle försäkringen inte gälla skulle vi har mycket svårare att nå ut till dem som verkligen behöver gå en kurs.

Håller i övrigt med dig att vid banåkning, när man kör på gränsen av det man klarar av osv... så får man stå för egna kostnader.
Har själv inte använt försäkringen för någon vurpa på bana.. Men då har man ju byggt hojen för det användningsområdet med. Dvs kraschisar mm.

En stor del av de kopplingar vi gör till trafiken under en kurs finns inte dokumenterat. Här jobbar man mycket med att få igång tankar i grupperna.. Diskuterar runt händelser, vad hände. Varför, Kunde man gjort annorlunda.. Förutsett händelsen mm mm..
Dvs mycket avhänget hur erfaren man är som instrukör. Vad man har med sig i bagaget mm mm.

En äldre instruktör som varit med i "svängen" kört mycket gata. I grupper mm är därför enligt mig ofta en "bättre" instruktör. Då den har mer i bagaget att jobba med.
Nackdelen är den att man då ses som en gammal fet gubbe (som i mitt fall) som bara predikar jmf med en jämnårig....

Om steg 5 o 6 är bra eller dåligt uttalar jag mig inte om mer än personligt. Självklart ska inga försäkringar gälla här... Det är licens som gäller.
Nackdelen med detta sett från klubbsidan är att vi blir "konkurrenter". Stjäl licenkursdeltagare från klubbar som säkerligen behöver de inkomster de kan få. Vi har ju dessutom en dominrade roll och lätt att göra reklam för kurserna.

Fördelar. Ingen som tagit licens hos SMC Sport får tävla för smc sport.
De måste altså tillhöra en annan klubb. (Detta är iaf som jag förstått upplägget) Det borde således innebära att klubbar får fler medlemmar och fler tävlade för klubben.

Jag hänvisar också många av de som gått våra kurser att dra iväg på diverse banåkningar för att träna mer på de saker de gått genom på kurserna. Att skaffa sig mängdträning... För från kursen får de bara med sig en verktygslåda. Det är ju upp till en själv att använda verktygen..

Nu hoppar vi lite hit och dit i innehållet i denna tråd... ;)
I sann sporhojsanda.. :yoparty

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Det har spårat ur lite när man bedriver steg 4 röd grupp (snabb) som så kallade trafikövningar med försäkring. Enligt min uppfattning är det bas stegen 1 - 3 i grön och gul grupp (lugn och medel)som bör räknas som trafikövning. Hastigheten och mycket av finslipningen som röd gruppsdeltagarna i steg 4 efterfrågar är väldigt användbart på banan samt i hastigheter som ligger vesäntligt över dom tillåtna hastigheterna på vanlig landsväg.

Det finns några viktiga orsaker till 4 steg. Utan rankad ordning
Steg 1-3 är legobitar som passas ihop. I steg 2 knyter man samman med saker i steg 1 osv... I steg 4 knyter man ihop allt och repeterar.

För att minska olyckor i trafiken måste vi lyckas ändra på mc-förarnas attityd. Detta är inte en lätt uppgift och inget man gör på en kurs.. eller 100 kurser... Som jag skrev i ett tidigare inlägg....
Det måste bearbetas.. om och om igen...
Läs tidigare inlägg från mig och från nicklasinorr

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
...
1. Nackdelen med detta sett från klubbsidan är att vi blir "konkurrenter". Stjäl licenkursdeltagare från klubbar som säkerligen behöver de inkomster de kan få. Vi har ju dessutom en dominrade roll och lätt att göra reklam för kurserna.

2. Fördelar. Ingen som tagit licens hos SMC Sport får tävla för smc sport.
De måste altså tillhöra en annan klubb. (Detta är iaf som jag förstått upplägget) Det borde således innebära att klubbar får fler medlemmar och fler tävlade för klubben.
..
3. Nu hoppar vi lite hit och dit i innehållet i denna tråd... ;)
I sann sporhojsanda.. :yoparty

1. Syftet är enkelt att få "snabba landsvägsfolk med ban-vana" eller vad det nu är man får från SMC:s kurser, att börja ta klivet in i MC Sporten, i detta fall road racing. Om dom inte gör det via "etablerade" system, då får SMC hjälpa dom på väg.

2. SMC Sport följer sportens regler, så självfallet kan man tävla för SMC Sport eller vi kan t. ex. arrangera klubbmästerskap i klubben. MEN, ambitionen är som sagt att styrka svensk MC sport med att ge landsvägs/skog MC åkare en enkel guided väg in i MC sporten. Blir man sedan hundbiten, kommer dom riktiga sportsklubber att leverera ett mera attraktivt produkt.
- På detta sätt kan och hoppas SMC bli leverantör av nya sportsfolk till klubbarna..

3. Japp..

SMC har haft en kort artikel i sin tidning om SMC SPORT för lång tid sedan. På MC Mässan kommer SMC dra en presentation dagligen av SMC SPORT, tror att bl. a Filip Backlund även kommer berätta om hans väg från SMC Road Racing Fabr. till vart han är i dag...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man skulle ju kunna anta,utan att lägga allför stor tankemöda bakom,att de stora vinstdrivande försäkringsolagen skulle avsluta sammarbetet med smc om de inte såg en vinst i det.
På samma sätt som folksam avslutade sporthojsförsäkringen med 25% självrisk men låg premie,eller bilsport&mc inte helförsäkrar sporthojar tack vare kostnaderna.

Så,oavsett vad man tycker om att försäkringen gäller på smc-kurser så ser tydligen försäkringsbolagen någon vinst i det,inte mycket att debattera då eller?

Man kan tycka vad man vill men det är FB som bestämmer och efter min erfarenhet gör de inte så mycket för den goda saken om de inte ser en direkt eller framtida vinst i det.

Henrik

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Man kan tycka vad man vill men det är FB som bestämmer och efter min erfarenhet gör de inte så mycket för den goda saken om de inte ser en direkt eller framtida vinst i det.

Henrik

Japp, FB bestämmer!
Frågan är hur länge de vill vara med och stötta SMC. För den dagen FB drar sig ur kommer inte SMC´s kurser vara lika eftertraktade! Och vad har man vunnit på det?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa