Kan kolla om det ligger kvar på kontoret, det var 2009 SMC Blekinge hade sin kurs hos oss. Jag jobbar på Anderstorp, som roffe skriver.
Missförstå mig rätt, jag tycker SMC gör många bra grejer, men jag är väldigt tveksam till delen med gällande försäkringar på bana. En av orsakerna till att jag helt slutat med gatåka är för att jag inte vill bidra till försäkringspotten som många vill plocka ur utan att betala in det som behövs för att få balans i systemet. Kör man på bana ska man vara medveten om riskerna. Skador på hojen pröjsar man ur egen ficka. För mej är det självklart. Personskador löser man med en bra personförsäkring. Gatförsäkringar ska gälla på gatan, och personförsäkringar på banan.
2009.. Var det inte 2008? Har för mig att vi bara bedrivit en smc-kurs på Anderstorp.
27/6 2008 borde det varit... Samma dag som Svarten lämnade oss.
Jag var instruktör på den kursen. Kommer inte ihåg vilket steg jag höll.. Enda gången jag kört på Anderstorp. Var skitglad över att kursen gått bra.. Facinerad över banan.. mm. Bilade hemåt i natten för att dra vidare till Virtasalmi med banånkning.nu När telefonen ringde....
Ja ja...Det hörde inte riktigt hit.. Men saker man hänger upp minnen på.
Jag använder mycket sällan matrial som jag delar ut. Sen upplever jag själv att kursrena blir bättre och bättre för varje år. Efter som instruktörerna blir mer och mer rutinerade och kurserna utvecklas.
Jag tycker att självklart skall försäkringen gälla under våra kurser. Av den anledningen att vi försöker rädda liv och lem. Nu finns det ju studier som visar att vi är på rätt väg med.
Skulle försäkringen inte gälla skulle vi har mycket svårare att nå ut till dem som verkligen behöver gå en kurs.
Håller i övrigt med dig att vid banåkning, när man kör på gränsen av det man klarar av osv... så får man stå för egna kostnader.
Har själv inte använt försäkringen för någon vurpa på bana.. Men då har man ju byggt hojen för det användningsområdet med. Dvs kraschisar mm.
En stor del av de kopplingar vi gör till trafiken under en kurs finns inte dokumenterat. Här jobbar man mycket med att få igång tankar i grupperna.. Diskuterar runt händelser, vad hände. Varför, Kunde man gjort annorlunda.. Förutsett händelsen mm mm..
Dvs mycket avhänget hur erfaren man är som instrukör. Vad man har med sig i bagaget mm mm.
En äldre instruktör som varit med i "svängen" kört mycket gata. I grupper mm är därför enligt mig ofta en "bättre" instruktör. Då den har mer i bagaget att jobba med.
Nackdelen är den att man då ses som en gammal fet gubbe (som i mitt fall) som bara predikar jmf med en jämnårig....
Om steg 5 o 6 är bra eller dåligt uttalar jag mig inte om mer än personligt. Självklart ska inga försäkringar gälla här... Det är licens som gäller.
Nackdelen med detta sett från klubbsidan är att vi blir "konkurrenter". Stjäl licenkursdeltagare från klubbar som säkerligen behöver de inkomster de kan få. Vi har ju dessutom en dominrade roll och lätt att göra reklam för kurserna.
Fördelar. Ingen som tagit licens hos SMC Sport får tävla för smc sport.
De måste altså tillhöra en annan klubb. (Detta är iaf som jag förstått upplägget) Det borde således innebära att klubbar får fler medlemmar och fler tävlade för klubben.
Jag hänvisar också många av de som gått våra kurser att dra iväg på diverse banåkningar för att träna mer på de saker de gått genom på kurserna. Att skaffa sig mängdträning... För från kursen får de bara med sig en verktygslåda. Det är ju upp till en själv att använda verktygen..
Nu hoppar vi lite hit och dit i innehållet i denna tråd...
I sann sporhojsanda..