Herregud.
Har för mig att det finns en dom på detta,tror det gick ut på att en åkeriägare(1lastbil)behövde bygglov!? för att parkera på egna tomten så det är nog samma här,jag har ingen länk till det dock men gräv bort grannens hus kanske?
Ja, detta stämmer. Vi fick hem ett papper på klagomålet, och där står det precis att det krävs ett bygglov för att tillgodogöra företagets behov av uppställning av lastbil/grävmaskin/padda och andra bygg grejer.
Men om lastbilen är privatägd, hur funkar det då?
Vi har haft det så här sen 2008 sen vi byggde huset, vår nya "granne" som bott här det senaste halvåret har klagat. Omysig granne helt klart. Han kommer inte att trivas här längre tror jag inte.
Har för mig att det finns en dom på detta,tror det gick ut på att en åkeriägare(1lastbil)behövde bygglov!? för att parkera på egna tomten så det är nog samma här,jag har ingen länk till det dock men gräv bort grannens hus kanske?
Lastbil på villatomten kräver bygglov
Parkerar du lastbilen på tomten när arbetspasset är över? Då utför du en olaglig handling. Detta sedan regeringsrätten slagit fast att det krävs bygglov för att parkera en lastbil hemma på villatomten.
För över tio år sedan parkerade en timmeråkare i Borlänge sin lastbil hemma på villatomten. Detta gillade inte hans granne som anmälde ärendet till byggnadsnämnden. Där tyckte man dock inte det var något problem eftersom det inte krävs byggnadslov för en parkering som upprättats för fastighetens behov. Man menade att timmerbilen ingick i fastighetens behov.
Ärendet drogs dock vidare och så väl kammarrätten som regeringsrätten ger byggnadsnämnden i Borlänge bakläxa. Enligt uppgifter i Dalarnas Tidningar menar dessa båda instanser att det krävs bygglov för att parkera exempelvis en firmabil eller lastbil på villatomten. Dessa fordon menar man faller inte under ”fastighetens behov”.
- Bostadsändamål är bostadsändamål. Allt annat kräver bygglov. Det är en principiellt viktig dom som kan få konsekvenser. Alla byggnadsnämnder i Sverige får rätta sig efter det här, konstaterar Borlänge kommuns stadsarkitekt Arne Ludvigsson efter domen.
Det värsta är att det (förvisso enligt denna artikel) även gäller firmabilar. Helsnurrigt.
http://www.trailer.se/news.php?id=5689
Vi stör hans utsikt, som består av träd. Obefintlig utsikt även om det inte står några lastbilar där.
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |