Pris för besiktning i Svedala

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Var och besiktigade min Honda i förrgår på Bilprovningen. (ombads i bokningen ta fram varningstriangeln, samt på plats att jag efter inloggning skulle vänta i bilen)
jag hade förgäves försökt hitta någon firma med rabatterbjudande men nix.. 579:- för 12 min tittande på hojen inkl en sväng runt kvarteret. Godkänd utan anmärkning. Tur att det bara är vartannat år
Borde det inte finnas någon sorts konkurrens i branschen? Rabatterbjudanden?
Inser att ni som bor ute i landet har det ännu sämre med långa resor till provningsställena

Redigering: Tillagt långt senare efter att Moddlaren påpekat SMC rabatten: Djävlar, hade ju glömt att den rabatten finns, ska komma ihåg det nästa år när det är dags för min Er-6
 
Last edited:
Det är tack vare den avreglerade marknaden, tack vare en explosionsartad överetablering måste alla ta hutlöst betalt för att gå runt. Alternativt att det ju ändå är ett tvång, då kan man ta hutlöst betalt, så länge alla tar lika mycket, men alla vill ju tjäna pengar...
 
Var och besiktigade min Honda i förrgår på Bilprovningen. (ombads i bokningen ta fram varningstriangeln, samt på plats att jag efter inloggning skulle vänta i bilen)
jag hade förgäves försökt hitta någon firma med rabatterbjudande men nix.. 579:- för 12 min tittande på hojen inkl en sväng runt kvarteret. Godkänd utan anmärkning. Tur att det bara är vartannat år
Borde det inte finnas någon sorts konkurrens i branschen? Rabatterbjudanden?
Inser att ni som bor ute i landet har det ännu sämre med långa resor till provningsställena
SMCmedlemskap ger några tior hos några aktörer.

Edit;
Brukar få betala ca 440. Letar "billiga" tider och så en 50krona rabatt. Det ska också sägas att jag kunnat svänga in och kontrollera ljusinställning gratis. Sen är den besiktningsman jag brukar få kompetent, noggrann men inte omöjlig.
 
Last edited:
Ännu roligare att besikta ett obromsat släp, in i hallen de tittar på lamporna, dragkroken och ramnummret. Var ute igen på under 2 minuter, 460:-
Alltså timlön ca 13800:-
 
Var och besiktigade min Honda i förrgår på Bilprovningen. (ombads i bokningen ta fram varningstriangeln, samt på plats att jag efter inloggning skulle vänta i bilen)
jag hade förgäves försökt hitta någon firma med rabatterbjudande men nix.. 579:- för 12 min tittande på hojen inkl en sväng runt kvarteret. Godkänd utan anmärkning. Tur att det bara är vartannat år
Borde det inte finnas någon sorts konkurrens i branschen? Rabatterbjudanden?
Inser att ni som bor ute i landet har det ännu sämre med långa resor till provningsställena
20% med smc medlemskap.

20% om du jobbar på Peab.
 
Tänk om staten kunnat ha monopol på besiktning. Då hade allt löst sig.
 
Finnarna varnade oss för att avreglera, även där hade det blivit dyrare och sämre.
 
Tänk om staten kunnat ha monopol på besiktning. Då hade allt löst sig.
Ja, jag håller med dig helt och hållet.

Snart kommer väl något snille på att vi ska avreglera blåljusverksamheten också. så att man måste ringa rätt larmnummer, annars kommer det varken polis, ambulans eller brandkår.
 
Jag är ingen privatiseringsivrare, men jag saknar inte att behöva boka besiktningstid 2-3 månader i förväg för att vara säker på att hinna besiktiga bilen i tid.
 
Ja, jag håller med dig helt och hållet.

Snart kommer väl något snille på att vi ska avreglera blåljusverksamheten också. så att man måste ringa rätt larmnummer, annars kommer det varken polis, ambulans eller brandkår.
Ge tidölaget en chans bara, de fixar det säkert strax.
 
Kom på i går att det var dags att besiktiga den moderna hojen. Kollade upp tider. 2 timmar senare klart utan anmärkning. Men dyrt.
 
619:- i förrgår Opus i Högdalen för min XT660R. Svindyrt.
Gick igenom tack vare en näve Svinto i varje ljuddämpare.
Var i Sthlm kostar det 440:-???
 
Jag betalade också 619:- på Opus i Östergötland.
I o f s var killen noga och intresserad men varje gång blir det någon liten debatt.
Nu var kedjan för slak, ända tills han läste på lappen som sitter på svingen :)
Och beläggen bak "började bli slitna" när jag sa att de kommer att hålla många år då jag i princip aldrig använder bakbromsen ryckte han på axlarna och satte upp det som bra att veta. Jag byter nog inte :)
 
Finnarna varnade oss för att avreglera, även där hade det blivit dyrare och sämre.


...och engelsmännen varnade oss gång på gång för att avreglera järnvägen.

Screenshot_20230525-103305.png


Screenshot_20230525-103338.png

Screenshot_20230525-103400.png


...men åh nej, vi visste bäst så klart.
Och varför låta den avreglerade trafiken på den fortfarande statligt ägda infrastrukturen hanteras av en dedikerad och kompetent myndighet?

Det kan väl någon annan myndighet sköta lite vid sidan av sitt vanliga uppdrag?

Men först en rejäl flytt av myndigheten så vi kan skaka av oss en del gammalt folk som inte är så förändringsbenägna!
(Läs: personal som sitter på gedigen kompetens men kan få jobb någon annanstans)
 
Jag är ingen privatiseringsivrare, men jag saknar inte att behöva boka besiktningstid 2-3 månader i förväg för att vara säker på att hinna besiktiga bilen i tid.



Kan man hålla med om.

Men, det gamla monopolet "Bilprovningen" reformerades ganska ordentligt innan avregleringen.


Det fanns drop-in stationer för oss i Göteborg, det skapades tema-dagar när man tog in personal från flera olika stationer med MC-behörighet och koncentrerade sig på bara hojar en hel lördag - med en jädra kapacitet.

Lite av en säsongsstart kombinerad med folkfest light - många kompisar på plats, mycket tjôt och tjejer på hoj brukade ha svårt att ens nå fram till sin cykel eftersom aallllaa ville hjälpa dem med sin egna "genomgång inför besiktning".

Det är två saker jag framför allt saknar med det förlorade monopolet:

1. Bokningssystemet.

I Göteborg var det uppdelat på två telefonnummer: Göteborg och Hisingen.
Man nådde alltså alla (återbudstider)tider på alla stationer med bara två telefonnummer. Jag minns dem ännu: 580020 och 580040.

Ringde man tillräckligt många gånger fick man en tid. Ba' så ba'.

Det funkade så att när samma tant svarat typ 3 gånger och kände igen din röst så ringde hon någon slappis med fasta tider som brukade boka av sent och kollade om dom skulle köra in något den dagen.
Oftast inte - så fick man den tiden.

Självklart skulle inte ett telefonistbaserat system fungera idag. ...när allt färre talar svenska. Eller kan uppföra sig.

Men grunden - att nå alla stationer i ett visst område med ett enkelt knapptryck finns inte. Jag skiter väl i om jag besiktigar i Halmstad, Uddevalla, Skövde eller Värnamo? Det är en trevlig vårtur - med ett syfte. Ge mig EN sida som listar alla tillgängliga tider för ALLA aktörer inom det geografiska område som JAG bestämmer.


2. Besiktiga på vintern.

Bästa sättet att slippa köer förr i vâla.
Klipp två tider brevid varandra, lasta in i släpet - klarrt! "Behöver du besiktiga kärran också? Vi har ledigt på stora banan just nu.”


3. Kompetensen.

Det fanns dönickar då med.
Färre då, fler nu.


4. Stringensen.

Det fanns mutkolvar då med.
Färre då, fler nu. Framför allt var det svårare att sätta det i system. Stationerna var stora, det fanns alltid andra kollegor i närheten. Och - du var trots allt tvungen att vara på plats med fordonet som skulle fuskas igenom. Andra såg. Andra agerade.

Idag klickar du igenom en bil som står 50 mil från platsen för dådet.


5. Priset

Så. Jävla. Dyrt.
För något jag gör och förstår så mycket bättre själv. Stå och diskutera kedjespänning med en fomme...? Jag har haft mer givande diskussioner med förskolebarn!


Visst kunde man få boka en tid flera månader i förväg. Men ville man besiktiga tidigare så löste det sig.
Alltid.
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top