Jag är ingen privatiseringsivrare, men jag saknar inte att behöva boka besiktningstid 2-3 månader i förväg för att vara säker på att hinna besiktiga bilen i tid.
Kan man hålla med om.
Men, det gamla monopolet "Bilprovningen" reformerades ganska ordentligt innan avregleringen.
Det fanns drop-in stationer för oss i Göteborg, det skapades tema-dagar när man tog in personal från flera olika stationer med MC-behörighet och koncentrerade sig på bara hojar en hel lördag - med en jädra kapacitet.
Lite av en säsongsstart kombinerad med folkfest light - många kompisar på plats, mycket tjôt och tjejer på hoj brukade ha svårt att ens nå fram till sin cykel eftersom aallllaa ville hjälpa dem med sin egna "genomgång inför besiktning".
Det är två saker jag framför allt saknar med det förlorade monopolet:
1. Bokningssystemet.
I Göteborg var det uppdelat på två telefonnummer: Göteborg och Hisingen.
Man nådde alltså alla (återbudstider)tider på alla stationer med bara två telefonnummer. Jag minns dem ännu: 580020 och 580040.
Ringde man tillräckligt många gånger fick man en tid. Ba' så ba'.
Det funkade så att när samma tant svarat typ 3 gånger och kände igen din röst så ringde hon någon slappis med fasta tider som brukade boka av sent och kollade om dom skulle köra in något den dagen.
Oftast inte - så fick man den tiden.
Självklart skulle inte ett telefonistbaserat system fungera idag. ...när allt färre talar svenska. Eller kan uppföra sig.
Men grunden - att nå alla stationer i ett visst område med ett enkelt knapptryck finns inte. Jag skiter väl i om jag besiktigar i Halmstad, Uddevalla, Skövde eller Värnamo? Det är en trevlig vårtur - med ett syfte. Ge mig EN sida som listar alla tillgängliga tider för ALLA aktörer inom det geografiska område som JAG bestämmer.
2. Besiktiga på vintern.
Bästa sättet att slippa köer förr i vâla.
Klipp två tider brevid varandra, lasta in i släpet - klarrt! "Behöver du besiktiga kärran också? Vi har ledigt på stora banan just nu.”
3. Kompetensen.
Det fanns dönickar då med.
Färre då, fler nu.
4. Stringensen.
Det fanns mutkolvar då med.
Färre då, fler nu. Framför allt var det svårare att sätta det i system. Stationerna var stora, det fanns alltid andra kollegor i närheten. Och - du var trots allt tvungen att vara på plats med fordonet som skulle fuskas igenom. Andra såg. Andra agerade.
Idag klickar du igenom en bil som står 50 mil från platsen för dådet.
5. Priset
Så. Jävla. Dyrt.
För något jag gör och förstår så mycket bättre själv. Stå och diskutera kedjespänning med en fomme...? Jag har haft mer givande diskussioner med förskolebarn!
Visst kunde man få boka en tid flera månader i förväg. Men ville man besiktiga tidigare så löste det sig.
Alltid.