Om man behöver vara orolig för president Trump eller inte är enl mig lite komplicerat. För det första är han ju världens mäktigaste statsledare. Det går ju inte att komma ifrån. Att han över huvud taget har blivit framröstad i ett land där det bor drygt 346 miljoner människor är väldigt märkligt. Att det i princip bara var Trump och Harris som var intresserade av att bli statsledare för USA, eller som folket ansåg vara aktuella är ju ännu märkligare?
Trumpens "förhållande" till Putin tycker jag har låtit väldigt märkligt. Minst lika märkligt var hans uttalande att han skulle fixa fred mellan Ryssland och Ukraina inom bara någon dag efter han blivit president. Klart oroande däremot har varit hans hot att inte bidraga med nämnvärt mycket vapen för att hjälpa Ukraina.
Trumpens utspel att han ville köpa Grönland, förvandla Panamakanalen till USA-egendom och göra Kanada till USAs 51:a stat kändes väl mer som skämt och Trumpen var på sitt skämtsamma humör. Däremot får han mer än gärna tömma Israeliska Gaza på muslimer och göra om området till ett Medelhavsparadis innan Medelhavet är totalförstört och förgiftat av sopor och miljögifter.
Hans strafftullar, och EUs motdrag med strafftullar tillbaka mot USA ser jag nog snarare som lite smågnabb.
Jag ifrågasätter inte på något sätt att gubbjäveln är smart och intelligent och bevisligen omges sig av gräddan av ekonomiskt starka andra gubbar. Det är väl nästan bara Sultanen av Brunei som Trumpen inte lyckats charma.