Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag känner tvärtom angående Trump och Musk, jag vill gärna ha en annan källa än en duo som tycks ha obefintlig moral.
Den totala avsaknaden av någon som säger att det är falska uppgifter talar ju för att de inte är rena falsarier.
Och tills det dyker upp information som säger att det är falsarier så finns ingen anledning att tolka det som falsarier. Ad hominem är inte en bra anledning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den totala avsaknaden av någon som säger att det är falska uppgifter talar ju för att de inte är rena falsarier.
Och tills det dyker upp information som säger att det är falsarier så finns ingen anledning att tolka det som falsarier. Ad hominem är inte en bra anledning.

Vem har tillräcklig information för att dementera eller ens bekräfta det som påstås?
Vem vet säkert att det inte skett? Går man ut och dementerar kanske det visar sig att det ändå skett någon annanstans.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vem har tillräcklig information för att dementera eller ens bekräfta det som påstås?
Vem vet säkert att det inte skett? Går man ut och dementerar kanske det visar sig att det ändå skett någon annanstans.
Det borde väl vara relativt enkelt för generaldirektören för USAID, eller valfri annan person som har tillgång till deras register?
Eller valfri revisor att gå igenom all dokumentation som släppts.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det borde väl vara relativt enkelt för generaldirektören för USAID, eller valfri annan person som har tillgång till deras register?

Det är ju extremt stora organisationer så det lär väl ta sin tid att kontrollera för den som ska dementera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Klart det stämmer men framförallt önskar man ju sjukdomsinsikt hos de som nu ojar sig.

Här är en beskrivning av problemet i Fox, stämmer det eller inte?

USAID was formed in 1961 to counter Soviet efforts to spread communism in the developing world, transition former communist countries into U.S. allies, and respond to global disasters such as earthquakes, epidemics, famine and war refugees. It did so well. But sometime during the Clinton administration, USAID began to promote radical social agendas, such as population control.

Under President Barack Obama, LGBT and climate ideologies were added. President Joe Biden topped it off with transgenderism, requiring that every foreign aid program promote this divisive radical stew, even when it came to food aid to starving refugees.

Institutionally, its political culture would eventually skew far left, purged of conservatives and independents. USAID no longer represented America nor its values, becoming a taxpayer-funded haven for radicals controlled by an industry of global elites composed of former aid officers and officials from past Democratic Party administrations.

In 2020, days after the George Floyd riots, 1,000 USAID staff demanded the agency "affirm Black Lives Matter," and accused their own agency of "systematic racism." More recently, another 1,000 USAID officials issued an open letter defying Biden’s Israel policy by demanding "an immediate ceasefire between the State of Israel and Hamas," which would give the terrorists an opportunity to regroup and kill more Israelis.

Meanwhile, USAID burned its bridges to Congress that pays its budget. Agency officials refused scrutiny over its practices. In 2023, Sen. Jodi Ernst, R-Iowa, now Chair of the DOGE Caucus, demanded to know the overhead charges of organizations and companies to see if they were over-charging taxpayers to carry out USAID’s programs.

She was repeatedly stonewalled, and her staff threatened. Eventually she found that half of aid funds was spent on overhead. A government audit the following year found that USAID could not account for overhead charges of over $142.5 billion in awards. Foreign aid became a massive financial boon for progressives as ordinary Americans struggled to pay their bills.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Den som gnäller kan nog inte räkna med att ha kvar jobbet många minuter, eller ha någon som helst möjlighet till framtida karriär inom området. Givet hur både Trump och Musk har agerat förr när de fått någon form av kritik, internt eller externt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag köper att det finns en hel del korruption i flera av dessa institutioner. Och att den driver på usa's skuldberg och gör dem orimligt ineffektiva.
Ungefär som Trump och Musk påstår.

Men lösningen är väl förbannemig knappast mer korruption? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den som gnäller kan nog inte räkna med att ha kvar jobbet många minuter, eller ha någon som helst möjlighet till framtida karriär inom området. Givet hur både Trump och Musk har agerat förr när de fått någon form av kritik, internt eller externt.
Vad är din åsikt om beskrivningen av US Aid som jag postade delar av?

elektronikfreak

fd stoner & bootlegger
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
2001 Yamaha XV535
Om man behöver vara orolig för president Trump eller inte är enl mig lite komplicerat. För det första är han ju världens mäktigaste statsledare. Det går ju inte att komma ifrån. Att han över huvud taget har blivit framröstad i ett land där det bor drygt 346 miljoner människor är väldigt märkligt. Att det i princip bara var Trump och Harris som var intresserade av att bli statsledare för USA, eller som folket ansåg vara aktuella är ju ännu märkligare?

Trumpens "förhållande" till Putin tycker jag har låtit väldigt märkligt. Minst lika märkligt var hans uttalande att han skulle fixa fred mellan Ryssland och Ukraina inom bara någon dag efter han blivit president. Klart oroande däremot har varit hans hot att inte bidraga med nämnvärt mycket vapen för att hjälpa Ukraina.
Trumpens utspel att han ville köpa Grönland, förvandla Panamakanalen till USA-egendom och göra Kanada till USAs 51:a stat kändes väl mer som skämt och Trumpen var på sitt skämtsamma humör. Däremot får han mer än gärna tömma Israeliska Gaza på muslimer och göra om området till ett Medelhavsparadis innan Medelhavet är totalförstört och förgiftat av sopor och miljögifter.
Hans strafftullar, och EUs motdrag med strafftullar tillbaka mot USA ser jag nog snarare som lite smågnabb.

Jag ifrågasätter inte på något sätt att gubbjäveln är smart och intelligent och bevisligen omges sig av gräddan av ekonomiskt starka andra gubbar. Det är väl nästan bara Sultanen av Brunei som Trumpen inte lyckats charma. :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy