Klutt
Medlem
- Gick med
- 7 May 2024
- Hoj
- Honda CB750F 1999
Jag har en Intruder. De som är bekanta med modellen vet hur efterbliven batteriplaceringen är. Det sitter på undersidan och är väldigt svåråtkomligt.
Tidigare i år monterade jag en sladd för att koppla in en CTEK batteriladdare. Då lärde jag mig vikten av att koppla lös minuspolen först. Det blev en del gnistor.
Den sladden är dock inte speciellt hjälpsam ifall jag behöver starthjälp. Den är inte dimensionerad för så hög ström. Men det vete fan om jag skulle våga koppla in vanliga startkablar direkt till batteriet så som det är placerat. Risken att råka kortsluta är helt enkelt jävligt stor, och det är det problemet jag söker en lösning till.
Har funderat lite på att ta en tjock sladd och montera på en ringkabelsko för att sedan skruva fast på batteriet och sedan dra iväg kabeln en decimeter eller två, och sen komma på något bra sätt att garantera att den aldrig får kontakt med ramen. Funderade också på om man skulle montera på ett flatstift på pluspolen och sedan alltid ha med en dedikerad sladd till detta i sidoväskan.
Men jag kan ju inte vara den första som har funderat på detta. Hur har ni gjort? Vad är misstagen man ska undvika?
EDIT:
Bonusfråga. Har försökt hitta vilken diameter jag behöver på kabeln, men det var fan svårare att hitta än jag trodde. Min hoj är en Suzuki Intruder VS1400GLP -97. Hur tjock kabel behöver jag till projektet ovan?
Jag hittade att jag skulle behöva ett batteri som fixar 500-800 CCA (Cold Cranking Amp för den som undrar, och det är hur många Ampére batteriet klarar av att pumpa ut under 30s vid minus 18 grader Celcius), men så tjocka kablar som skulle fixa 800A har jag bara sett på tunga lastbilar, så det är helt orimligt. När jag läser på forum säger en del att 3.3mm borde vara tillräckligt. Kan det stämma?
Tidigare i år monterade jag en sladd för att koppla in en CTEK batteriladdare. Då lärde jag mig vikten av att koppla lös minuspolen först. Det blev en del gnistor.
Den sladden är dock inte speciellt hjälpsam ifall jag behöver starthjälp. Den är inte dimensionerad för så hög ström. Men det vete fan om jag skulle våga koppla in vanliga startkablar direkt till batteriet så som det är placerat. Risken att råka kortsluta är helt enkelt jävligt stor, och det är det problemet jag söker en lösning till.
Har funderat lite på att ta en tjock sladd och montera på en ringkabelsko för att sedan skruva fast på batteriet och sedan dra iväg kabeln en decimeter eller två, och sen komma på något bra sätt att garantera att den aldrig får kontakt med ramen. Funderade också på om man skulle montera på ett flatstift på pluspolen och sedan alltid ha med en dedikerad sladd till detta i sidoväskan.
Men jag kan ju inte vara den första som har funderat på detta. Hur har ni gjort? Vad är misstagen man ska undvika?
EDIT:
Bonusfråga. Har försökt hitta vilken diameter jag behöver på kabeln, men det var fan svårare att hitta än jag trodde. Min hoj är en Suzuki Intruder VS1400GLP -97. Hur tjock kabel behöver jag till projektet ovan?
Jag hittade att jag skulle behöva ett batteri som fixar 500-800 CCA (Cold Cranking Amp för den som undrar, och det är hur många Ampére batteriet klarar av att pumpa ut under 30s vid minus 18 grader Celcius), men så tjocka kablar som skulle fixa 800A har jag bara sett på tunga lastbilar, så det är helt orimligt. När jag läser på forum säger en del att 3.3mm borde vara tillräckligt. Kan det stämma?
Last edited: