Förlänga pluspolen

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag har en Intruder. De som är bekanta med modellen vet hur efterbliven batteriplaceringen är. Det sitter på undersidan och är väldigt svåråtkomligt.

Tidigare i år monterade jag en sladd för att koppla in en CTEK batteriladdare. Då lärde jag mig vikten av att koppla lös minuspolen först. Det blev en del gnistor.

Den sladden är dock inte speciellt hjälpsam ifall jag behöver starthjälp. Den är inte dimensionerad för så hög ström. Men det vete fan om jag skulle våga koppla in vanliga startkablar direkt till batteriet så som det är placerat. Risken att råka kortsluta är helt enkelt jävligt stor, och det är det problemet jag söker en lösning till.

Har funderat lite på att ta en tjock sladd och montera på en ringkabelsko för att sedan skruva fast på batteriet och sedan dra iväg kabeln en decimeter eller två, och sen komma på något bra sätt att garantera att den aldrig får kontakt med ramen. Funderade också på om man skulle montera på ett flatstift på pluspolen och sedan alltid ha med en dedikerad sladd till detta i sidoväskan.

Men jag kan ju inte vara den första som har funderat på detta. Hur har ni gjort? Vad är misstagen man ska undvika?

EDIT:

Bonusfråga. Har försökt hitta vilken diameter jag behöver på kabeln, men det var fan svårare att hitta än jag trodde. Min hoj är en Suzuki Intruder VS1400GLP -97. Hur tjock kabel behöver jag till projektet ovan?

Jag hittade att jag skulle behöva ett batteri som fixar 500-800 CCA (Cold Cranking Amp för den som undrar, och det är hur många Ampére batteriet klarar av att pumpa ut under 30s vid minus 18 grader Celcius), men så tjocka kablar som skulle fixa 800A har jag bara sett på tunga lastbilar, så det är helt orimligt. När jag läser på forum säger en del att 3.3mm borde vara tillräckligt. Kan det stämma?

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om du tror dig behöva starthjälp så är det bättre att lösa det problemet
Batterikvalitet, kablar, laddning osv.
Skulle du till nöds behöva startkablar igång den så kolla om du kan komma åt plus skruven på startmotorn.
Då kan du sätta minus på motorn på lämplig plats och dutta med pluskabeln på starten med tändningen påslagen.
Det funkar om du inte har absolut 0V i batteriet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag har en Intruder. De som är bekanta med modellen vet hur efterbliven batteriplaceringen är. Det sitter på undersidan och är väldigt svåråtkomligt.

Tidigare i år monterade jag en sladd för att koppla in en CTEK batteriladdare. Då lärde jag mig vikten av att koppla lös minuspolen först. Det blev en del gnistor.

Den sladden är dock inte speciellt hjälpsam ifall jag behöver starthjälp. Den är inte dimensionerad för så hög ström. Men det vete fan om jag skulle våga koppla in vanliga startkablar direkt till batteriet så som det är placerat. Risken att råka kortsluta är helt enkelt jävligt stor, och det är det problemet jag söker en lösning till.

Har funderat lite på att ta en tjock sladd och montera på en ringkabelsko för att sedan skruva fast på batteriet och sedan dra iväg kabeln en decimeter eller två, och sen komma på något bra sätt att garantera att den aldrig får kontakt med ramen. Funderade också på om man skulle montera på ett flatstift på pluspolen och sedan alltid ha med en dedikerad sladd till detta i sidoväskan.

Men jag kan ju inte vara den första som har funderat på detta. Hur har ni gjort? Vad är misstagen man ska undvika?
På min Tenere 660 från 2012 hade man troligvis hängt upp ett batteri i ett snöre i garagetaket, och sedan byggt hojen kring det.
Där drog jag ut två feta kablar från batteriets plus och minuspol till ett lämligt ställe under sadeln.
Då kunde jag ansluta startkablar/hjälpstart enkelt när det behövdes.
Så jag hade valt att göra på det sättet om jag var i din sits.
Det är en kort sträcka, så du behöver inte så grov kabel, 6mm2 räckte gott för att veva igång den encylindriga skapelsen.
Räddade min resa i Baltikum 2018.
Ser man bara till att isolera dom och vet vad man gör, så är det en bra lösning tycker jag.

DSC_3763_resize.JPG

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser man bara till att isolera dom och vet vad man gör, så är det en bra lösning tycker jag.

Att du har koll på detta betvivla jag inte men just grova icke säkrad kabel till pluspolen ska man nog vara försiktig med, jag skulle nog ha pluskabeln i ett extra kabelskydd.

Var sitter startreläet, kommer man åt det kan man ju lika gärna koppla in startkabeln direkt på den sidan som går till batteriet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Att du har koll på detta betvivla jag inte men just grova icke säkrad kabel till pluspolen ska man nog vara försiktig med, jag skulle nog ha pluskabeln i ett extra kabelskydd.

Var sitter startreläet, kommer man åt det kan man ju lika gärna koppla in startkabeln direkt på den sidan som går till batteriet.
Korrekt, man ska vara försiktig, men man kan göra det ändå.
Drog ett plasthölje över pluskabeln, och en kabelstrumpa (man ser lite av strumpan skymta vid plusklämman), så det går att göra på ett bra sätt som gör det säkert.
Man kan även klippa ändarna på kablarna, så att det inte finns kardeler "i dager", eftersom man ändå alltid har med sig någon typ av tång/kniv som går att skala med och eltejp.
Men man bör veta vad man gör, största riskfaktorn som jag ser det, är när man ska använda installationen, då ska man ha fokus på det man håller på med.
Men sitter åtkomsten öppet och fint kan man också fundera på att göra som du säger.

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Man kan även klippa ändarna på kablarna, så att det inte finns kardeler "i dager", eftersom man ändå alltid har med sig någon typ av tång/kniv som går att skala med och eltejp.
Man borde ha det, men man kan ju ge sig fan på att man glömt det just den gången man behöver det. :D

Så jag tänker nog satsa på en lösning där man slipper förlita sig på det. Men som du säger så får man vara försiktig och isolera ordentligt.

Funderar lite på om man skulle sätta på någon form av tratt runt den lösa änden, så att det blir relativt enkelt att trycka in en startkabel i den, men som omöjliggör kontakt om ingenting kommer in i tratten.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Man borde ha det, men man kan ju ge sig fan på att man glömt det just den gången man behöver det. :D

Så jag tänker nog satsa på en lösning där man slipper förlita sig på det. Men som du säger så får man vara försiktig och isolera ordentligt.

Funderar lite på om man skulle sätta på någon form av tratt runt den lösa änden, så att det blir relativt enkelt att trycka in en startkabel i den, men som omöjliggör kontakt om ingenting kommer in i tratten.
Jag hade en kabelstrumpa, som gick ända från pluspolen, satt fast där, och var lite längre än kabeln.
Den valde jag så pass stor att jag kunde trä på en passande genomskinlig bensinslang på kabeln, trycka den ner mot botten av strumpan, och sen vika den fär att försegla med eltejp.
När jag skulle använda den så plockade jag bara bort slangen, strumpan satt alltid kvar.
Hade allting fäst med en "kattstrypare, så att det inte kunde röra sig, så den var man tvungen att klippa först.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Diverse fabrikat, 1932 och nyare

Du kan alltid montera en laddhandske av den typ som finns att köpa här:

Finns i olika storlekar, alla som varit i närheten av en truck inom industrin vet vilken typ av kontakt det är frågan om. :)
Finns dom som är ganska så små och smidiga, 35*16*48 mm anges på en som klarar 16mm2 kablar.

1741098774132.png
Glöm inte att komplettera med en säkringshållare, kanske av ungefär sådan här typ:

1741098955268.png

Eller så gör du som på bilar där batteriet sitter illa till: externa batteripoler.

1741099164986.png

Nog med inspiration för nu.
Allt beror ju på hur mycket du kan tänka dig att knåpa och uppfinna själv.
Bara du kan ju svara på hur stort behovet egentligen är. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kablarna från batteriet kommer upp på höger sida. Om du tar lös höger sidokåpa så vill jag minnas att du ser ändorna på de kablarna så att du kan koppla in batteriladdaren där.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du tror dig behöva starthjälp så är det bättre att lösa det problemet
Batterikvalitet, kablar, laddning osv.
Skulle du till nöds behöva startkablar igång den så kolla om du kan komma åt plus skruven på startmotorn.
Då kan du sätta minus på motorn på lämplig plats och dutta med pluskabeln på starten med tändningen påslagen.
Det funkar om du inte har absolut 0V i batteriet.
Lätt sagt, har försökt åtgärda sånt på min triumph i åratal utan att lyckas, "lösningen" blev jumpstarter och två små tappar och plus/minus så jag lätt kan koppla två klämmor.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Säkra av det. Det är rätt lättlöst med prylar avsedda för bilstereo alltihop, vad du gör är helt analogt med att dra ström till slutsteg.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Är den moderna hojen "n0llad" (dvs helt tomt batteri) så kan inte systemet säga till generatorn att ladda.... eller starta upp ecun etc etc.

Trodde jag med.

XL 1000 Varadero VA (Sprut, ABS)
CRF 1000 L Africa Twin (Sprut)

funkade att springa igång, trots allt.
Inte helt tomt på kräm, men startmotorn bara klickade.

Dock: har man hunnit sätta sig fast i surhålet går det tyngre att knuffa igång dem...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om generatorn fungerar blir det några ampere så fort hjulen snurrar och det kan räcka för att starta datorn när man springer igång cykeln.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Vad tros om att använda en säkringshållare, fast utan säkring? Istället för lösa kabelsnuttar alltså. Även om polerna sitter lite för nära varandra när man ska koppla startkablar så sitter de i alla fall stilla. Känns lite bättre tycker jag än att ha "övertejpade" kablar med kräm på. Alternativt ha 2 st kopplingsplintar, men då i någon kapsling.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Vad tros om att använda en säkringshållare, fast utan säkring? Istället för lösa kabelsnuttar alltså. Även om polerna sitter lite för nära varandra när man ska koppla startkablar så sitter de i alla fall stilla. Känns lite bättre tycker jag än att ha "övertejpade" kablar med kräm på. Alternativt ha 2 st kopplingsplintar, men då i någon kapsling.

Ja, det finns många lösningar, beroende på hur man vill placera prylarna, och hur mycket plats man har.
En säkringshållare, eller utflytt av polerna är ju ingen dum tanke tycker jag.

Tänker att det går att göra på många sätt, som är tillräckligt säkra, men man ska veta vad man "leker" med.
Alla fordonskonstruktioner har från fabrik längre eller kortare, grova kablar, som inte är avsäkrade.
Det gäller bara att göra det på ett bra sätt.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En lösning som jag själv har och har haft användning för är en CTEK kontakt (hona) med ringkabelskor på batteriet och sedan en specialförlängare med hane + hane.
Bygger iofs på att den du eventuellt åker med också har en CTEK kontakt.
Alternativt så kan man använda CTEK klämmorna med förlängningskabeln.
Som skrivits ovan, även om det är hög ström så är det förhoppningsvis under så kort tid att kabeln inte börjar smälta/brinna.

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
En lösning som jag själv har och har haft användning för är en CTEK kontakt (hona) med ringkabelskor på batteriet och sedan en specialförlängare med hane + hane.
Bygger iofs på att den du eventuellt åker med också har en CTEK kontakt.
Alternativt så kan man använda CTEK klämmorna med förlängningskabeln.
Som skrivits ovan, även om det är hög ström så är det förhoppningsvis under så kort tid att kabeln inte börjar smälta/brinna.
En sådan har jag redan med en säkring på 5A. Som du säger så är den kabeln väldigt tunn, och jag skulle aldrig lita på den för starthjälp. Den har jag bara till laddning. Och sen som du också är inne på så hänger det på att den jag får ström av har motsvarande kontakt. Så det är en nogo.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli