Rasslande efter premiärturen

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Ja juste, den ja. Men hur påverkar förgasarna rassel på den? Är det som så att förgasarna måste gå jämnt för att ta ut vibrationerna som blir eller?
Hur som haver borde ju inte förgasarna ha gått ur synk...
ju jämare den går ju mindre ryck i transkedjan. cyckel kan gå toppen med lite osynk men det rycker i kedjan så en extra koll på synken . kall olja dämpar rycken i trans men varm så kan den flexa /skramla ,, vilket som så är det inte en tyst motor 550in ,tuta o kör:tummenupp

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Okej då är jag med :)
Ska börja med oljan, sen får jag nog införskaffa mig en klocka så att jag kan synka själv. Men borde vara bra. Har nog känsliga våröron också...
Meeen så fort våren kommer tillbaka (snöar här just nu) så ska jag byta olja, köra den varm och sen filma en snutt :)

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Jag formulerade mig fel. Ska självklart köra den varm innan jag tappar ur oljan. Sen köra en sväng för att se hur den låter och sen filma en snutt.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag har en GPZ500 som bara gått ca 3500 mil.
När jag köpte den för en del år sedan så gick den riktigt piggt och fint vid acceleration.
På tomgång däremot så lät det en viss del ”mekaniskt” och en gnutta skramligt/rassligt.
Inget direkt missljud som så, bara mekaniskt ljudligt så att säga.
Pratade med en verkstad som trodde det var kamkedjan som behövde bytas (trots då bara 2800mil!).
”Du vet, så här det med gamla hojar” tyckte meken…
Bara kosmetiskt tillade han, inte värt att göra något åt.

Lät konstigt att kamkedjan skulle vara så sliten med relativt få mil.
Nå, det gick några år till innan jag beslöt att göra en egen service på den.
Ventilerna stod en del off visade det sig, framförallt avgas vad jag minns.
Efter justeringen av ventilerna, och förvisso rengöring av förgasarna, så försvann det mesta av rasslet och en del av det allmänt mekaniska ljudet från motorn.
Meken killgissade fel, det var inte slitet, bara behov av ventiljustering och service av förgasarna!

GPZ500 motorn är ganska lik din GPZ550, så min rekommendation är att kolla ventiljusteringen.
Därefter vid behov synka förgasarna igen.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ja högre viskositet kanske inte är så dumt heller. Synd Biltema inte har så många MC-oljor att välja på, men får väl beställa från XLmoto kanske.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan inte högre viskositet innebära att olja inte kommer fram på vissa ställen (trånga oljegångar eller vad det kan heta). Om ni inte 20W-50 är med i manulen inom temperaturintervall som hojen tänker användas i, då ska det ju inte vara ett problem

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Går och poppar popcorn nu, vilka vill ha?

Sist jag köpte olja blev det från Tyskland.
24 liter fick det vara för den lägsta fraktkostnaden.

Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ja högre viskositet kanske inte är så dumt heller. Synd Biltema inte har så många MC-oljor att välja på, men får väl beställa från XLmoto kanske.
Risken är nog större att något går fel med tjockare olja än det lilla rasslet du hör

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Risken är nog större att något går fel med tjockare olja än det lilla rasslet du hör
0-30 olja då noll är hur lätt den flyter/rinner när den är kall (viktigt vid kallstart 0ch 30 hur den flyter när den är varm . 0-60 olja är då samma kall men tjockare varm ,men den är ju inte tjockare vid kallstart så vad kan gå fel . så om man vill ha tjockare olja varm motor så är det inte farligt att ha en typ 10/60 10/50 olja ( bara onödigt dyrt) (om man inte är i alperna med en luftkyld maskin för då kan det behövas)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Garanterat vevhuslagret som har gett sig under vintern när oljar koagulerar likt sperma i sängen.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...