Diskussionstråden om olyckor 2024

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Korrekt.
Dessutom tekniskt väldigt duktig förare och tävlar i cross sedan spädbarnsålder.
Närmare döden än så är svårt att komma, och ändå kunna se ett hyfsat normalt liv finnas inom räckhåll.
Detsamma kan nog sägas om den vars vindruta han var på väg igenom.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Okay, "någon filmade" alltså.
Filmandet, pumpandet av sin egna persona - ibland för att mata nätet och få likes tillbaka är faktiskt drivmedel till mycket skit i trafiken och onödigt risktagande på andra håll.

Jag har uppfattat det som att killen hade körkort för MC? Korrekt?
Jag har bara nyhetsförmedling och en 3 sidor kort tråd på flashback. Det är en (1) person som påstår detta i ett inlägg utan något känt att backa upp påståendet med.

Hur tar man höjd för sånt här, som bilist eller annan trafikant?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag har bara nyhetsförmedling och en 3 sidor kort tråd på flashback. Det är en (1) person som påstår detta i ett inlägg utan något känt att backa upp påståendet med.

Jag känner familjen i fråga, vad funderar du över?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är väl generellt omöjligt att ta höjd för sånt här som trafikant. Det enda man kan göra för att skydda sig själv är väl att köpa en dragbil med skåp som vardagsfordon. Då kommer man ju så högt upp att andra trafikanter som frontar en oftast inte lyckas ta sig in i hytten.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag känner familjen i fråga, vad funderar du över?
Sanningshalten i påståendet om hjälmkameran.

Jag vet inte vilka de inblandade är öht. Jag tittar på vad som hänt. Bor ju inte i samma del av landet.
Du var själv inne på att det kan bli anklagelser. Försöker undvika det men det finns ju fler drabbade.
Jag tror, enkelt uttryckt, att en sån upplevelse kan jaga en.

Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Sanningshalten i påståendet om hjälmkameran.

Jag vet inte vilka de inblandade är öht. Jag tittar på vad som hänt. Bor ju inte i samma del av landet.
Du var själv inne på att det kan bli anklagelser. Försöker undvika det men det finns ju fler drabbade.
Jag tror, enkelt uttryckt, att en sån upplevelse kan jaga en.
Ja, han hade en hjälmkamera, och den är en del av utredningen.
Att han lever idag är i det närmaste ett mirakel med tanke på skadeläget.
Det finns mycket tänkvärt i #58, bland annat att han helt klart fått en chans till, något som inte alla får.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, han hade en hjälmkamera, och den är en del av utredningen.
Att han lever idag är i det närmaste ett mirakel med tanke på skadeläget.
Det finns mycket tänkvärt i #58, bland annat att han helt klart fått en chans till, något som inte alla får.
Liksom den som haft en wheelande mc på väg in i bilen. Skulle säga att det är också nära döden. Liksom jag, som fått en vänstersvängare ivägen, med konsekvenser.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lyssnade igenom denna när jag låg sömnlös. Fick mig att fundera över hur långt människan är beredd att gå för att undslippa ansvar, också inför sig själv och de sina. (Med människan menar jag individen, också jag.) I synnerhet när ens närmaste inte heller klarar ta in hur det gått till.
Man blir prillig av bildspelet men några av bilderna visar med mer än önskvärd tydlighet vad som hänt och parets förklaringar är helt utopiska. Platsen är välkänd för mig.
Tycker rätten visar hänsyn mot det gamla paret. Jag menar dock att hänsynen får inte vara större än att den avlidnes anhöriga får upprättelse.
Jag drar slutsatsen att det är inte någon bombare som förolyckats.
Har fler synpunkter men väntar gärna tills och om någon visare (-/+) reagerat.
Ett förlorat människoliv, många affekterade.
En kommentar i fältet:

”Fattar inte att folk kör motorcykel, att lägga sitt liv i massa korkade människor och gamla russins händer. Helt sjukt.”

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Missat men dom har fallit gällande frontalkrocken på bergsnäsbron i Luleå.
(Hittat på flashback.)

Citat från NSD

"Med hänsyn till de omfattande skador som MC-föraren åsamkades i olyckan som åklagare Sara Berlin valde att yrka på ett straff om villkorlig dom och dagsböter. Det är också där tingsrätten landar i sin bedömning. Den unge mannen döms för grov vårdslöshet i trafik till villkorlig dom och 3 000 kronor i dagsböter."

Därtill ett skadestånd om 19000kr till bilisten.

Tycker det är underligt att den vållandes skador ska påverka straffet. Hur förändrar det de beslut som ledde fram till krocken? Jag tycker det förringar allvaret och förminskar upprättelsen för den som drabbats utan egen förskyllan, som dessutom bara får ett symboliskt skadestånd.

Komplettering:

Också NSD. Bilistens skador. Hoppas han har bra försäkringar utöver fordonets, hur många 20-åringar tänker på och prioriterar det? Jag gjorde inte i den åldern:

”Föraren, som är målsägande i fallet, fick en komplicerad fraktur på näsan, fraktur i ögonhåla, sårskador i ansiktet, svullnad, tandfrakturer och blodvite.”

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så är det i juridikens värld.
Konstigt för oss vanliga människor, men i juristernas värld är det helt i sin ordning.
Gäller alla typer av brottsmål.
Skrev en del om det men tog bort eftersom det drog iväg lite väl långt. Jag är förvissad om att mc-föraren kommer att få betydande belopp samt hjälp och det livet ut. Inte orolig över den biten. Nåväl, målsägaren har juridisk hjälp och så sett en bättre position än vad som ofta är fallet när man råkat ut för någon/något man inte rår över.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Missat men dom har fallit gällande frontalkrocken på bergsnäsbron i Luleå.
(Hittat på flashback.)

Citat från NSD

"Med hänsyn till de omfattande skador som MC-föraren åsamkades i olyckan som åklagare Sara Berlin valde att yrka på ett straff om villkorlig dom och dagsböter. Det är också där tingsrätten landar i sin bedömning. Den unge mannen döms för grov vårdslöshet i trafik till villkorlig dom och 3 000 kronor i dagsböter."

Därtill ett skadestånd om 19000kr till bilisten.

Tycker det är underligt att den vållandes skador ska påverka straffet. Hur förändrar det de beslut som ledde fram till krocken? Jag tycker det förringar allvaret och förminskar upprättelsen för den som drabbats utan egen förskyllan, som dessutom bara får ett symboliskt skadestånd.

Komplettering:

Också NSD. Bilistens skador. Hoppas han har bra försäkringar utöver fordonets, hur många 20-åringar tänker på och prioriterar det? Jag gjorde inte i den åldern:

”Föraren, som är målsägande i fallet, fick en komplicerad fraktur på näsan, fraktur i ögonhåla, sårskador i ansiktet, svullnad, tandfrakturer och blodvite.”
Någon som vet hur många dagsböter som utdömdes?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om någon skulle söka upp grabben och åsamka honom samma skador, undrar vad straffet för det skulle bli.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tämligen fånig kommentar :(
Jag tycker inte det.
Det skulle vara lika uppsåtligt som det han ställt till med.
Och tanken med den retoriska frågan var att det straffet skulle bli mycket kraftigare trots samma slutresultat.
Och det visar på hur dålig den domen är och jag hoppas den överklagas.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...