Presidentvalet i USA 2024

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad jag menar är att ex. Sverige tar in USA-bilar och lägger på x% tull + 25% moms, medan USA tar in Volvo, lägger på (tidigare) x% tull + en VAT som är??? bra mycket lägre än den svenska momsen.
Betraktar man det utifrån så har USA-bilen blivit förhållandevis dyrare för den svenske kunden än Volvon i USA

Jag blir själv irriterad när jag köper något från övriga EU på nätet - så fort jag skriver min adress i Sverige så tickar priset iväg ganska rejält tack vare den svenska momsen som är högre än på andra ställen

Köper jag i England så tar man oftast bort VAT från priset men sedan blir det (låg) tull, fraktavgift och sedan moms på hela den kostnaden. Jag undrar hur det ser ut åt andra hållet
Usa har väl ganska protektionistiska regler runt just bilar med tariffer och importförbud och sånt för att skydda sina inkompetenta inhemska tillverkare?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Usa har väl ganska protektionistiska regler runt just bilar med tariffer och importförbud och sånt för att skydda sina inkompetenta inhemska tillverkare?

Ja det har ju framkommit att usa har 20 eller om det var 25% tullar på utländska pickuper. Och ovanpå det tillkommer den vat som är i respektive delstat.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Exempel
Ny Volvo EX40 i L.A. $54.000 (grundpris)
Ny Volvo EX40 i Göteborg 530.000 (grundpris)

Ford Mustang GT i L.A. $48.000
Ford Mustang GT i Göteborg 666.000

om Trump gör denna jämförelse så borde han väl reagera??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Exempel
Ny Volvo EX40 i L.A. $54.000 (grundpris)
Ny Volvo EX40 i Göteborg 530.000 (grundpris)

Ford Mustang GT i L.A. $48.000
Ford Mustang GT i Göteborg 666.000

om Trump gör denna jämförelse så borde han väl reagera??
EU har 10% importtull på bilar, USA har 2.5% påbilar, 25% på pickuper, lätta lastbilar och lastbilar.
Så prisskillnaden sverige/usa är inte bara importtullarna, utan diverse andra avgifter som är samma för alla tillverkare.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad jag menar är att ex. Sverige tar in USA-bilar och lägger på x% tull + 25% moms, medan USA tar in Volvo, lägger på (tidigare) x% tull + en VAT som är??? bra mycket lägre än den svenska momsen.
Betraktar man det utifrån så har USA-bilen blivit förhållandevis dyrare för den svenske kunden än Volvon i USA

Jag blir själv irriterad när jag köper något från övriga EU på nätet - så fort jag skriver min adress i Sverige så tickar priset iväg ganska rejält tack vare den svenska momsen som är högre än på andra ställen

Köper jag i England så tar man oftast bort VAT från priset men sedan blir det (låg) tull, fraktavgift och sedan moms på hela den kostnaden. Jag undrar hur det ser ut åt andra hållet

Sales tax ligger mellan 0 och 10% beroende på delstat. De flesta stater ligger runt 5-6%.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
EU har 10% importtull på bilar, USA har 2.5% påbilar, 25% på pickuper, lätta lastbilar och lastbilar.
Så prisskillnaden sverige/usa är inte bara importtullarna, utan diverse andra avgifter som är samma för alla tillverkare.
Kan det inte vara så att Trump definierar alla dessa avgifter som en total "tull" - skit samma vad de kallas, en importerad bil till EU får högre påslag än en importerad bil till USA - det visas väl av exemplet????

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kan det inte vara så att Trump definierar alla dessa avgifter som en total "tull" - skit samma vad de kallas, en importerad bil till EU får högre påslag än en importerad bil till USA - det visas väl av exemplet????
Det är ju dock ganska idiotiskt att kalla avgifter som även gäller för inhemsk produktion för tull.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Trump kanske inte är en idiot, men titt som tätt resonerar han som en sådan
Vad har du sett som tyder på att han inte är det?
---
Jag har skrivit om det tidigare. Turerna kring "Chicken Tax" https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_tax gjorde att VW Typ2 med flak inte sålde som de hade hoppats på i USA.

Det har dessutom gjort att jag behöver stå ut med ett pucko som kör sin Dodge RAM utan fungerande ljuddämpning utanför mitt kontor. Dodge hade inte klarat sig med öppna spelregler.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju dock ganska idiotiskt att kalla avgifter som även gäller för inhemsk produktion för tull.
Men har man en Expert: Ron Vara, så har man ! :)
1744136199778.png
(Jag undrar vilken expert som fick Carl 500 % Bildt att tro på att det går att hålla SEK's värde med högre ränta på Riksbankens konto än i andra länder ?)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu var det Riksbanken som försökte försvara kronkursen med marginalräntan och det som återställde stabiliteten var ett samarbete mellan regeringen och S samt förstås att man släppte kursen fri.

Varför du skriver Carl Bildt i just detta sammanhang är oklart. Kanske missförstånd?

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nu var det Riksbanken som försökte försvara kronkursen med marginalräntan och det som återställde stabiliteten var ett samarbete mellan regeringen och S samt förstås att man släppte kursen fri.

Varför du skriver Carl Bildt i just detta sammanhang är oklart. Kanske missförstånd?

Mvh
Alldeles riktigt men det var Regeringen som på den tiden satte Valutakursen. Ja formellt Riksbanken. Eller hur var det nu ????
Så Riksbankens agerande var en följd av Regringens beslut att INTE som vanligt på den tiden devalvera när det behövdes.
Men nu blev det väl för komplicerat. Beklagar. :Bugar
För intresserade
När det är en (s) regering som Palme II 1982 är det bara köra över Riksbanken.
Citat: Efter regeringsskiftet 1982 genomfördes en "superdevalvering" med 16 procent. Till skillnad från de tidigare devalveringarna från 1946 och framåt, då Riksbanken hade spelat en aktiv roll i besluten, var Riksbanken inte delaktig i den nyvalda regeringens planer trots att riksbanksfullmäktige skulle fatta beslutet. Eftersom valresultatet ännu inte hade slagit igenom i fullmäktiges sammansättning hade den avgående riksbankschefen Lars Wohlin utslagsrösten. Wohlin betraktade sig då som tjänsteman, beredd att göra vad som krävdes för att försvara valutareserven.
slut citat
Så det borde väl vara samma för Carl 500% Bildt 1992 ! Tycker jag.
Regeringen beslutar om en devalvering precis som 1982 och Riksbanken hänger på.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men har man en Expert: Ron Vara, så har man ! :)
View attachment 512963
(Jag undrar vilken expert som fick Carl 500 % Bildt att tro på att det går att hålla SEK's värde med högre ränta på Riksbankens konto än i andra länder ?)

Det går, men priset blev för högt för människor och företag med lån.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det går, men priset blev för högt för människor och företag med lån.
Ja priset blev ju en katastrof för Sverige. Tusentals företag går i konkurs, Maskinerna säljs på konkursauktioner utomlands. 100-tusentals människor arbetslösa, (s)-regeringen Persson "lånar" pensionpengarna och lägger ner beredskaplagren som ska försörja befolkningen vid ett krig, ändrar beräkningen av konsumentprisindex (Nämnden för Konsumentprisindex får i uppdrag ta fram en ny beräkning som tar hänsyn till statsfinanserna, jag har själv läst brevet på webben signerat Persson Ringholm. Försvann från webben när regeringen Reinfeldt ersattes av (s)-regering) osv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja priset blev ju en katastrof för Sverige. Tusentals företag går i konkurs, Maskinerna säljs på konkursauktioner utomlands. 100-tusentals människor arbetslösa, (s)-regeringen Persson "lånar" pensionpengarna och lägger ner beredskaplagren som ska försörja befolkningen vid ett krig, ändrar beräkningen av konsumentprisindex (Nämnden för Konsumentprisindex får i uppdrag ta fram en ny beräkning som tar hänsyn till statsfinanserna, jag har själv läst brevet på webben signerat Persson Ringholm. Försvann från webben när regeringen Reinfeldt ersattes av (s)-regering) osv.

Det var inga 500% ränta när Persson satt vid makten och allt det där andra är nog också långt senare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det var inga 500% ränta när Persson satt vid makten och allt det där andra är nog också långt senare.
Nej det kom ju med Persson, efter 4 år med Bildt, när Persson under nästa 4års period skulle försöka städa upp vad några månader med upp till 500 % ränta hade ställt till.

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...