Presidentvalet i USA 2024

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad jag menar är att ex. Sverige tar in USA-bilar och lägger på x% tull + 25% moms, medan USA tar in Volvo, lägger på (tidigare) x% tull + en VAT som är??? bra mycket lägre än den svenska momsen.
Betraktar man det utifrån så har USA-bilen blivit förhållandevis dyrare för den svenske kunden än Volvon i USA

Jag blir själv irriterad när jag köper något från övriga EU på nätet - så fort jag skriver min adress i Sverige så tickar priset iväg ganska rejält tack vare den svenska momsen som är högre än på andra ställen

Köper jag i England så tar man oftast bort VAT från priset men sedan blir det (låg) tull, fraktavgift och sedan moms på hela den kostnaden. Jag undrar hur det ser ut åt andra hållet
Usa har väl ganska protektionistiska regler runt just bilar med tariffer och importförbud och sånt för att skydda sina inkompetenta inhemska tillverkare?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Usa har väl ganska protektionistiska regler runt just bilar med tariffer och importförbud och sånt för att skydda sina inkompetenta inhemska tillverkare?
Exempel
Ny Volvo EX40 i L.A. $54.000 (grundpris)
Ny Volvo EX40 i Göteborg 530.000 (grundpris)

Ford Mustang GT i L.A. $48.000
Ford Mustang GT i Göteborg 666.000

om Trump gör denna jämförelse så borde han väl reagera??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Exempel
Ny Volvo EX40 i L.A. $54.000 (grundpris)
Ny Volvo EX40 i Göteborg 530.000 (grundpris)

Ford Mustang GT i L.A. $48.000
Ford Mustang GT i Göteborg 666.000

om Trump gör denna jämförelse så borde han väl reagera??
EU har 10% importtull på bilar, USA har 2.5% påbilar, 25% på pickuper, lätta lastbilar och lastbilar.
Så prisskillnaden sverige/usa är inte bara importtullarna, utan diverse andra avgifter som är samma för alla tillverkare.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad jag menar är att ex. Sverige tar in USA-bilar och lägger på x% tull + 25% moms, medan USA tar in Volvo, lägger på (tidigare) x% tull + en VAT som är??? bra mycket lägre än den svenska momsen.
Betraktar man det utifrån så har USA-bilen blivit förhållandevis dyrare för den svenske kunden än Volvon i USA

Jag blir själv irriterad när jag köper något från övriga EU på nätet - så fort jag skriver min adress i Sverige så tickar priset iväg ganska rejält tack vare den svenska momsen som är högre än på andra ställen

Köper jag i England så tar man oftast bort VAT från priset men sedan blir det (låg) tull, fraktavgift och sedan moms på hela den kostnaden. Jag undrar hur det ser ut åt andra hållet

Sales tax ligger mellan 0 och 10% beroende på delstat. De flesta stater ligger runt 5-6%.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
EU har 10% importtull på bilar, USA har 2.5% påbilar, 25% på pickuper, lätta lastbilar och lastbilar.
Så prisskillnaden sverige/usa är inte bara importtullarna, utan diverse andra avgifter som är samma för alla tillverkare.
Kan det inte vara så att Trump definierar alla dessa avgifter som en total "tull" - skit samma vad de kallas, en importerad bil till EU får högre påslag än en importerad bil till USA - det visas väl av exemplet????

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kan det inte vara så att Trump definierar alla dessa avgifter som en total "tull" - skit samma vad de kallas, en importerad bil till EU får högre påslag än en importerad bil till USA - det visas väl av exemplet????
Det är ju dock ganska idiotiskt att kalla avgifter som även gäller för inhemsk produktion för tull.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Trump kanske inte är en idiot, men titt som tätt resonerar han som en sådan
Vad har du sett som tyder på att han inte är det?
---
Jag har skrivit om det tidigare. Turerna kring "Chicken Tax" https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_tax gjorde att VW Typ2 med flak inte sålde som de hade hoppats på i USA.

Det har dessutom gjort att jag behöver stå ut med ett pucko som kör sin Dodge RAM utan fungerande ljuddämpning utanför mitt kontor. Dodge hade inte klarat sig med öppna spelregler.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen