Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
0431ee069d7fea32f32291e8a9ae5aab.png

Trump och hans stendumma fascistiska MAGA-gäng kör ekonomin i botten.

”Fake News”

fe562a12e0471cffa9272ab858f36d06.png

Något som faktiskt framstår som en högst rimlig förklaring.

Och så finns det de som påstår att Biden är senil…

Jag tror att man skall utreda Trumps rysslandskopplingar ordentligt. Han uppfyller hela Kremls önskelista. Tio tidigare amerikanska presidenter roterar i sin grav.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Undrar om det blir krig om saken också.

Om Ryssland anfaller ett EU land nu är det nog jobbigt, eller vi kan i alla fall glömma USA.

Inte så bra jobbat av alla inblandade.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att man skall utreda Trumps rysslandskopplingar ordentligt. Han uppfyller hela Kremls önskelista.
Fast att oljepriset sjunker som en sten kan nog ta kål på Ryssland snabbare än Drumpen kan ta kål på USA. Putte är klart mera beroende av oljeinkomster än USA.
Nu är ju oljepriset iofs en biprodukt av att OPEC producerar för mycket, marknaden har panik, förbrukningen ser ut att minska, men ändå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och med vad ska Ryssland anfalla Europa?

Det finns oroande faktorer här.

En är att Ryssland bygger upp de nordligt belägna förbanden längs finska gränsen och Kolahalvön. Flera av dessa förband har omsatts en eller rentav två gånger redan. Totalt handlar det om ca 160.000 man som tillförs armén inom ett år. Sverige för jämförelsens skull ca 8.500.

En annan är att flygvapnet och luftförsvaret är i många delar intakt. Attackhelikoptrar har gått åt till hälften men stridsflyg av olika slag finns i stor utsträckning kvar.

En tredje är att landets ekonomi och industri ställts på krigsfot. Det görs inte om man inte tänker sig en långvarig kraftmätning av något slag. Ukraina är bara början.

En fjärde är att Ryssland tydligt visat att man stenhårt följer sin doktrin som syftar till nå sina långsiktiga mål. Oavsett förluster eller ekonomiska och politiska konsekvenser.

Det finns fler faktorer.

Idag har man sannolikt INTE kapaciteten att utöka konflikten med väst - som man redan uppfattar sig vara i krig med. Inom tre år - absolut.

Mycket, mycket oroande.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns oroande faktorer här.

En är att Ryssland bygger upp de nordligt belägna förbanden längs finska gränsen och Kolahalvön. Flera av dessa förband har omsatts en eller rentav två gånger redan. Totalt handlar det om ca 160.000 man som tillförs armén inom ett år. Sverige för jämförelsens skull ca 8.500.

En annan är att flygvapnet och luftförsvaret är i många delar intakt. Attackhelikoptrar har gått åt till hälften men stridsflyg av olika slag finns i stor utsträckning kvar.

En tredje är att landets ekonomi och industri ställts på krigsfot. Det görs inte om man inte tänker sig en långvarig kraftmätning av något slag. Ukraina är bara början.

En fjärde är att Ryssland tydligt visat att man stenhårt följer sin doktrin som syftar till nå sina långsiktiga mål. Oavsett förluster eller ekonomiska och politiska konsekvenser.

Det finns fler faktorer.

Idag har man sannolikt INTE kapaciteten att utöka konflikten med väst - som man redan uppfattar sig vara i krig med. Inom tre år - absolut.

Mycket, mycket oroande.

Mvh

Om kriget i Ukraina slutar idag ja. Men det är inte över ännu och om fyra år sitter det en annan president i USA.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Är det inte jobbigt för folk att vara så oroliga hela tiden? :va

Jag tycker det är bättre när folk är lugna istället för oroliga, så tillåt miggen bjuda på lite Xanax :hihi

Ryssland sysslar för tillfället med en variant av Monroe doktrinen, man kan tycka vad man vill om det men bör sätta det i relation till tex Kubakrisen :7peta

Det fanns definitivt diplomatiska alternativ på bordet för att undvika läget man hamnat i nu vad gäller Ukraina, huruvida man borde använt dem eller inte får mer intelligenta individer avgöra. Om, vilket är ett fett jävla om om du frågar mig, Ryssland skulle få för sig att angripa västvärlden (där Ukraina definitivt inte inkluderas generellt) så biter de av mer än de kan tugga troligtvis. Vid konventionell krigsföring mellan Ryssland och väst, även om vi utesluter USA, hamnar Ryssland i numerärt underläge ganska rejält (de vet såklart om detta). Ryssland blev nog lite förvånade över hur mycket stöd väst skickade till Ukraina, och det stödet har försvårat deras uppgift, något som självfallet inte uppskattas. Användningen av Oreshnik kan tolkas på flera sätt, mer eller mindre kokar det ner till "vill vi så kan vi" :smashaAtt "vinna" mot Ryssland i Ukraina har varit hägring från startskottet med tanke på omständigheterna, likväl är Ryssland medvetna om att "vinna" ett konventionellt krig mot väst (även utan USA) blir en betydligt värre resa än Ukraina konflikten, och den har som sagt visat sig segare än de förmodligen förväntade sig. Det är enligt mig pga detta Ryssland varit extremt tydliga med att väst inte får direkt skicka trupper till Ukraina, och väst har valt att inte göra det (än). Men som skrivits ovan så anser Ryssland att väst redan bedriver krigsföring mot dem, man kan tycka vad man vill om det men faktumet kvarstår. Om man tycker Ryssland var orimliga innan Ukraina konflikten så kommer det blekna i jämförelse med hur de beter sig framöver skulle jag påstå. Västvärldens vapen dödar deras medborgare dagligen, man kan tycka vad man vill om det, men faktumet kvarstår.

Vi i väst förstår oss inte på Ryssland speciellt bra, och Ryssland förstår sig uppenbarligen inte på väst heller. Detta är såklart inte positivt, vem som bär skulden är meningslöst att ens försöka ge sig in i. Några kommer snacka om Euromajdan och Nuland, andra kommer snacka om oprovocerad invasion, några kommer snacka om Rumänien, Donbas och Kosovo, andra kommer snacka om Navalnyj :sissy Nato aspekten av allt sammanfattar jag ungefär såhär kort och gott, ett gemensamt försvar bör grunda sig i gemensamma värderingar. Hur mycket gemensamt vi har med tex Turkiet (som kanske slänger politiska motståndare i fängelset) går att diskutera :fyllisar

Vad jag däremot konstaterar i dagsläget är att utan USA och Ryssland hade vi förmodligen snackat tyska, lätt att glömma sånt som skedde för hundra år sedan men surrealismen i hur det kunde hända blir påtaglig realitet när man ser hur snabbt politik och ideologi kan vrida och vända, stöka och böka. Miggen skulle kunna dra personliga historier om vad nazism och kommunism kan ställa till med men väljer att avstå :glömdet Krig är något de flesta helt enkelt måste uppleva för att förstå vilket är en deprimerande paradox i sig. En miljon människor (1 000 000) dog i slaget vid Stalingrad som varade ungefär ett halvår, då var världspopulationen cirka en fjärdedel av vad den är idag. Nu sitter vi och klagar över två hundra dödsfall i trafiken per år, alternativt en dödlig pandemi som skördat 30 000 (?) på 4 år...

Aja, för att hålla mig kort (relativt), skulle det mot förmodan bryta ut regelrätt krig mellan väst och Ryssland så kommer inte det kriget utkämpas med soldater, pansarvagnar eller drönare. Vi kommer få smaka på bla Oreshnik och Ryssland kommer få äta av samma kaka. Med tanke på hur dagens politiker beter sig :dummer så förstår jag att diplomati är exceptionellt knepigt, men inte fan tänker jag springa omkring och oroa mig bara för att massa andra människor inte kan live and let live :)

Caedite eos, novit enim dominus qui sunt eius. Nuke them all, let god sort them out :wiggle

Och för att bespara Ulvhamne sömnlösa nätter över vad miggens intåg i även denna högst politiska tråd kan ställa till med så passar jag på att lova, detta blir mitt första och sista inlägg här, tillbaks till trafiken igen :krama

Juste måste byta packboxar på xj6an, de uppskattar tydligen inte miggens brutalt klumpiga wheelie fasoner:Rockbanan

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vem tror ni backar först, Kina eller USA?

View attachment 512940

Kina skulle kunna vinna väldigt mycket på att trycka till Trump i alla läger i alla länder.

Jag tror att Kina klarar sig bättre utan USAs pengar än vad USA klarar sig utan kinas produktion av billiga varor och jag tror inte USA kan producera billiga varor själva, dom har ingen tillgänglig arbetskraft och den är dessutom för dyr.

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen