Är det inte jobbigt för folk att vara så oroliga hela tiden?
Jag tycker det är bättre när folk är lugna istället för oroliga, så tillåt miggen bjuda på lite Xanax
Ryssland sysslar för tillfället med en variant av Monroe doktrinen, man kan tycka vad man vill om det men bör sätta det i relation till tex Kubakrisen
Det fanns definitivt diplomatiska alternativ på bordet för att undvika läget man hamnat i nu vad gäller Ukraina, huruvida man borde använt dem eller inte får mer intelligenta individer avgöra. Om, vilket är ett fett jävla om om du frågar mig, Ryssland skulle få för sig att angripa västvärlden (där Ukraina definitivt inte inkluderas generellt) så biter de av mer än de kan tugga troligtvis. Vid konventionell krigsföring mellan Ryssland och väst, även om vi utesluter USA, hamnar Ryssland i numerärt underläge ganska rejält (de vet såklart om detta). Ryssland blev nog lite förvånade över hur mycket stöd väst skickade till Ukraina, och det stödet har försvårat deras uppgift, något som självfallet inte uppskattas. Användningen av Oreshnik kan tolkas på flera sätt, mer eller mindre kokar det ner till "vill vi så kan vi"

Att "vinna" mot Ryssland i Ukraina har varit hägring från startskottet med tanke på omständigheterna, likväl är Ryssland medvetna om att "vinna" ett konventionellt krig mot väst (även utan USA) blir en betydligt värre resa än Ukraina konflikten, och den har som sagt visat sig segare än de förmodligen förväntade sig. Det är enligt mig pga detta Ryssland varit extremt tydliga med att väst inte får direkt skicka trupper till Ukraina, och väst har valt att inte göra det (än). Men som skrivits ovan så anser Ryssland att väst redan bedriver krigsföring mot dem, man kan tycka vad man vill om det men faktumet kvarstår. Om man tycker Ryssland var orimliga innan Ukraina konflikten så kommer det blekna i jämförelse med hur de beter sig framöver skulle jag påstå. Västvärldens vapen dödar deras medborgare dagligen, man kan tycka vad man vill om det, men faktumet kvarstår.
Vi i väst förstår oss inte på Ryssland speciellt bra, och Ryssland förstår sig uppenbarligen inte på väst heller. Detta är såklart inte positivt, vem som bär skulden är meningslöst att ens försöka ge sig in i. Några kommer snacka om Euromajdan och Nuland, andra kommer snacka om oprovocerad invasion, några kommer snacka om Rumänien, Donbas och Kosovo, andra kommer snacka om Navalnyj

Nato aspekten av allt sammanfattar jag ungefär såhär kort och gott, ett gemensamt försvar bör grunda sig i gemensamma värderingar. Hur mycket gemensamt vi har med tex Turkiet (som kanske slänger politiska motståndare i fängelset) går att diskutera
Vad jag däremot konstaterar i dagsläget är att utan USA och Ryssland hade vi förmodligen snackat tyska, lätt att glömma sånt som skedde för hundra år sedan men surrealismen i hur det kunde hända blir påtaglig realitet när man ser hur snabbt politik och ideologi kan vrida och vända, stöka och böka. Miggen skulle kunna dra personliga historier om vad nazism och kommunism kan ställa till med men väljer att avstå

Krig är något de flesta helt enkelt måste uppleva för att förstå vilket är en deprimerande paradox i sig. En miljon människor (1 000 000) dog i slaget vid Stalingrad som varade ungefär ett halvår, då var världspopulationen cirka en fjärdedel av vad den är idag. Nu sitter vi och klagar över två hundra dödsfall i trafiken per år, alternativt en dödlig pandemi som skördat 30 000 (?) på 4 år...
Aja, för att hålla mig kort (relativt), skulle det mot förmodan bryta ut regelrätt krig mellan väst och Ryssland så kommer inte det kriget utkämpas med soldater, pansarvagnar eller drönare. Vi kommer få smaka på bla Oreshnik och Ryssland kommer få äta av samma kaka. Med tanke på hur dagens politiker beter sig

så förstår jag att diplomati är exceptionellt knepigt, men inte fan tänker jag springa omkring och oroa mig bara för att massa andra människor inte kan live and let live
Caedite eos, novit enim dominus qui sunt eius. Nuke them all, let god sort them out
Och för att bespara Ulvhamne sömnlösa nätter över vad miggens intåg i även denna högst politiska tråd kan ställa till med så passar jag på att lova, detta blir mitt första och sista inlägg här, tillbaks till trafiken igen
Juste måste byta packboxar på xj6an, de uppskattar tydligen inte miggens brutalt klumpiga wheelie fasoner