Hojen (R1300gs med ASA) kom till Sverige i förra veckan, så BMW Upplands Väsby erbjöd sig att köra hem den i transport till mig. Tog dock en sväng dit igår och körde hem igår. Hela 2,2 mil blev det i regnet igår, så det enda jag har hittills är verkligen "första intryck". Fyller på lite i tråden när jag kört lite mer!
- Den automatiska kopplingen är (precis som på hojen jag provkörde) ruskigt bra. Förvånansvärt hur exakt "lagom" den slirar, nästan telepatiskt. Ger man lite mer gas så blir den mer aggressiv, mindre gas så är den väldig finkänslig. Kommer nog ändå ta lite tid att lära sig lita på att den gör rätt i tex. krypkörning.. Svårt att lita på den riktigt än, men har bara 2,2 mil än..
- Växelbytena: Den jag provade i höstas var ganska klonkig och ryckig. Det fanns många rapporter om testare som hade olika uppfattningar. Vissa sa att den var ryckig, andra sa att den var o-ryckig. Jag chansade på att jag skulle få ett o-ryckigt exemplar, och det verkar jag fått! Ganska mjuka växlingar och utan "klonkande". När man växlar manuellt så är den ännu mjukare, som en tokigt bra quickshifter liksom.
Återkommer med mer reflektioner!