Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.
Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.
Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.
Faktum är att det skulle behövas förarbevis även för civila som framför sina fordon i trafiken, att bara ha körkort verkar inte vara tillräckligt.Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...
Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Körkort verkar mest vara en rekommendation nuförtiden...Faktum är att det skulle behövas förarbevis även för civila som framför sina fordon i trafiken, att bara ha körkort verkar inte vara tillräckligt.
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...
Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.
Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).
En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
Det stämmer.Jag tror det kan ha varit så för 35 år sedan också att det räckte med förarbevis för militära fordon.
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran...och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
Möjligt att denna motorofficer var reservare och egentligen var examinatör hos Vägverket som dom väl hette då. Vet inte. Minns inte att jag såg till honom annat än vid förarprov och då hade han "spenatfrack" så på något sätt var han involverad iaf.När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Vi fick tyvärr aldrig utbildning på kran. Vårt befäl försökte låna en kranbil av Tunga Transport men dom ville inte släppa till någon. Samma med tungt släp :-(Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |