Automatlåda på MC

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
All som kör fordon i det militära måste ändå utbildas till ett förarbevis, för allt inklusive personbil, lyftkran och torrdass, så det spelar ingen roll om man har eller inte har ett körkort.
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.

Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.

Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Med reservation för att det är trettio år sen men det där var åtminstone inte sant då.

Militärens personbilar fick man köra med bara körkort.
Militärens lastbilar krävde B-kort och förarbevis.
De som körde stridsvagnstransportörerna fick komplett körkortsutbildning för CE.
De som körde buss för DE.

Ingen av positionerna var aktuell utan B-kort.

Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jepp, så var det på den tiden. Idag krävs det förarbevis till precis allt...

Och efter lite googlande så måste man ha ett B-kort för att få ett förarbevis. Du får inte längre körkortet i det militära. Jag TROR däremot att du kan få hjälp och viss subvention om du vill ta ett C-kort, precis som på arbetsförmedlingen.
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.

Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).

En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit 🙃 När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Redan för 25 år sedan så fick man egentligen inte civilt B-kort i lumpen. EN tomte lyckades tjata sig till uppkörning för motorofficeren som hade befogenhet att utfärda civila behörigheter.

Vi andra fick i slutet av värnplikten köra upp för den högsta behörighet vi hade åldern inne för. I mitt fall lastbil trots att jag huvudsakligen kört buss. Utbildningen var terrängbil (11/13/20), sedan tung lastbil och sist buss (några av oss).

En tjomme hade bara körkort för automat. Han eldade upp två terrängbilskopplingar och en lastbilskoppling innan han blev petad från fordonsutbildningen. En mek från miloverkstaden kom med en svart klump i en trälåda och skrek "-Vem gjorde det här?!". Det var en terrängbilskoppling, eller hade varit 🙃 När han körde manuell slirade han på kopplingen så att det lät som om han körde automat (med momentomvandlare). Det var helt omöjligt att ta det ur honom.
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
..och använder du en bakgavellyft utan förarbevis så blir du offentligt pryglad på kaserngården...
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
När jag jobbade som officerare (för 35 år sen) så kom det ett påbud om att alla anställda skulle ha CE-kort så då fick vi utbildning för detta av motorofficerare, men själva uppkörningen skedde med trafikverkets förarprövare. Jag var själv motorbefäl de sista åren jag jobbade och varken jag eller någon av mina kollegor fick göra själva uppkörningen, bara utbilda på de olika fordonen.
Möjligt att denna motorofficer var reservare och egentligen var examinatör hos Vägverket som dom väl hette då. Vet inte. Minns inte att jag såg till honom annat än vid förarprov och då hade han "spenatfrack" så på något sätt var han involverad iaf.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Å andra sidan så tog det fem minuter att få förarbevis på lastbilskran. Kan inte tänka mig att bakgavellyft är värre. Det handlade bara om att se till att den delen av begåvningsreserven som klämde bägge tummarna i KSP58 inte fick tillfälle att radera sig (eller andra) ur genpoolen medelst kran.
Vi fick tyvärr aldrig utbildning på kran. Vårt befäl försökte låna en kranbil av Tunga Transport men dom ville inte släppa till någon. Samma med tungt släp :-(

Utbildningen på bakgavellyft tog ca 5 minuter :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top