Lite uppdatering på upplevelsen med GS med "automatlåda":
25 mil körda nu, så nu börjar lite av "säsongsrosten" och "nyhojsrosten" släppa litegrann i alla fall. Hala och skitiga vägar, men ändå!
Under mer aktiv körning, antingen om det är i tätort eller lite rask körning, så märker jag att jag helst använder det manuella läget. Jag vill veta exakt när det ska växlas, så man inte får det lilla (ibland) rycket från växlingen vid fel tillfälle. Växlingarna sker oftast med väldigt små ryck, men MIN upplevelse är det spelar mycket större roll med lite oväntade saker på hoj än i bil...
Växlingar och kopplingsingrepp verkar påverkas inte bara av körläge (Rain, Road, Dynamic osv.) utan även av hur mycket och hur snabbt du vrider på rullen. Om man exempelvis slökör och petar i ny växel så går växlingen mjukt och om nödvändigt med lite kopplingsslir, medans det är mer "distinkt" vid högre varvtal och rappare gasvridning. Väldigt bra!
På motorväg och "slö" landsvägskörning är automatfunktionen jättebra och rätt avkopplande. I Road och Rainläge så går den väldigt snabbt upp till 6:an, det är nästan som ett eco-läge. I Dynamic så håller den växlarna längre och växlar också ner tidigare och rappare. Här har jag inte testat tillräckligt med "aktiv" körning än, väglaget är inte där än
Hittills känns det som jag gjorde rätt val att ta ASA, för mig i alla fall. En stor fördel är vid stopp och rödljus, det är SÅ skönt att bara behöva vrida på rullen och alltid vara kvickt iväg. Lite najs är att det inte verkar vara möjligt att få motorstopp överhuvudtaget. Inte för att det normalt är något problem alls, men ändå en skön feature. Även i det manuella läget så växlar den ner själv när det blir för lågt varvtal
To be continued!
/Jomo