Automatlåda på MC

Man får på riktigt inte ens flytta en snöskoter från punkt A på kaserngården till punkt B på kaserngården utan att ha genomgått en treveckors kurs till snöskoterförare…
Jag fick inte kapa ved med motorsåg, trots att jag är uppväxt med skogsarbete med motorsåg, däremot fick alla glatt använda yxa, inklusive dom som knappt hade sett en sån på bild tidigare :dummer
 
Jag fick inte kapa ved med motorsåg, trots att jag är uppväxt med skogsarbete med motorsåg, däremot fick alla glatt använda yxa, inklusive dom som knappt hade sett en sån på bild tidigare :dummer
Vi kan väl säga att den tiden är över. Nu behöver du knivutbildning innan du får ha en kniv för att spänta ved med ;)
 
Jahopp, då blev det en ny hoj beställd, även fast jag inte skulle.. :hihi

En R1300GS, svart med det mesta förutom radargrejset! Stod länge och tvekade om jag skulle välja till ASA, eller "automaten" som den också kallas. Det gjorde jag!

Anledningen är faktiskt inte den lite yxiga automatfunktionen, utan att den "manuella" växlingen var så mycket mjukare än quickshiftern på den vanliga hojen. Inbillar mig också att det är snällare mot en växellåda att kopplingen faktiskt alltid används mellan växlingarna. Att det blir en grym "twist and go" maskin och att jag gillar ny teknik spelar också in!

Tar ut hojen framåt april, så någon månad senare får man väl se om jag gjorde rätt val eller om jag gnäller här på forumet :3freak
 
Hörde för övrigt från handlaren att runt hälften av de nya 1300GSA (Adventuremodellen) var beställda med ASA. Inte riktigt lika vanligt på den "vanliga" GS:en som jag beställt.
 
Hojen (R1300gs med ASA) kom till Sverige i förra veckan, så BMW Upplands Väsby erbjöd sig att köra hem den i transport till mig. Tog dock en sväng dit igår och körde hem igår. Hela 2,2 mil blev det i regnet igår, så det enda jag har hittills är verkligen "första intryck". Fyller på lite i tråden när jag kört lite mer!

- Den automatiska kopplingen är (precis som på hojen jag provkörde) ruskigt bra. Förvånansvärt hur exakt "lagom" den slirar, nästan telepatiskt. Ger man lite mer gas så blir den mer aggressiv, mindre gas så är den väldig finkänslig. Kommer nog ändå ta lite tid att lära sig lita på att den gör rätt i tex. krypkörning.. Svårt att lita på den riktigt än, men har bara 2,2 mil än..

- Växelbytena: Den jag provade i höstas var ganska klonkig och ryckig. Det fanns många rapporter om testare som hade olika uppfattningar. Vissa sa att den var ryckig, andra sa att den var o-ryckig. Jag chansade på att jag skulle få ett o-ryckigt exemplar, och det verkar jag fått! Ganska mjuka växlingar och utan "klonkande". När man växlar manuellt så är den ännu mjukare, som en tokigt bra quickshifter liksom.

Återkommer med mer reflektioner!
 
Jag råkade ramla in på BMW i Väsby igår och de hade sanslöst många R1300GS i hallen. En lämnades ut precis framför mig och en annan bilist var där och vinglade med ett släp så de har nog fullt upp med att leverera.
 
Jag råkade ramla in på BMW i Väsby igår och de hade sanslöst många R1300GS i hallen. En lämnades ut precis framför mig och en annan bilist var där och vinglade med ett släp så de har nog fullt upp med att leverera.
Japp, de hade fått en hel laddning med 20 beställda hojar som skulle ut till trånande kunder. Då var det nog mig du såg få min hoj!
 
Last edited:
Lite uppdatering på upplevelsen med GS med "automatlåda":
25 mil körda nu, så nu börjar lite av "säsongsrosten" och "nyhojsrosten" släppa litegrann i alla fall. Hala och skitiga vägar, men ändå!

Under mer aktiv körning, antingen om det är i tätort eller lite rask körning, så märker jag att jag helst använder det manuella läget. Jag vill veta exakt när det ska växlas, så man inte får det lilla (ibland) rycket från växlingen vid fel tillfälle. Växlingarna sker oftast med väldigt små ryck, men MIN upplevelse är det spelar mycket större roll med lite oväntade saker på hoj än i bil...
Växlingar och kopplingsingrepp verkar påverkas inte bara av körläge (Rain, Road, Dynamic osv.) utan även av hur mycket och hur snabbt du vrider på rullen. Om man exempelvis slökör och petar i ny växel så går växlingen mjukt och om nödvändigt med lite kopplingsslir, medans det är mer "distinkt" vid högre varvtal och rappare gasvridning. Väldigt bra!

På motorväg och "slö" landsvägskörning är automatfunktionen jättebra och rätt avkopplande. I Road och Rainläge så går den väldigt snabbt upp till 6:an, det är nästan som ett eco-läge. I Dynamic så håller den växlarna längre och växlar också ner tidigare och rappare. Här har jag inte testat tillräckligt med "aktiv" körning än, väglaget är inte där än :)

Hittills känns det som jag gjorde rätt val att ta ASA, för mig i alla fall. En stor fördel är vid stopp och rödljus, det är SÅ skönt att bara behöva vrida på rullen och alltid vara kvickt iväg. Lite najs är att det inte verkar vara möjligt att få motorstopp överhuvudtaget. Inte för att det normalt är något problem alls, men ändå en skön feature. Även i det manuella läget så växlar den ner själv när det blir för lågt varvtal :cool:

To be continued!

/Jomo
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top