Automatlåda på MC

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
Nix, och kommer inte att prova. För mig är växlandet viktigt oavsett om jag sitter i bilen eller hojen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ungefär samma nackdelar som med automat i bilen.

Armeqvarnan hade ju automat. Man får dålig kontroll på greppet i bakhjulet, särskilt när den växlar lite när den vill. Man kan förvisso lura den att växla tidigare med ett snabbt avslag på gasen vid rätt varvtal.
Sedan dåliga gaspåslag, vilket kan bli mindre dåligt ifall man håller på bromsen, ger gas och sedan släpper bromsen men inte lika distinkt som med en koppling.

En fördel är väl att det blir lättare att köra med en hand, särskilt vid start och stopp.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har provat några Hondamodeller (Africa Twin, NC 1100, ADV-X 750, NC 700) med automatlåda och är generellt positiv. Har inte kört särskilt långt, men jag har lagt några mil.

Lådorna är inte perfekta om jag jämför hur jag själv hade växlat men nackdelen är inte jättestor, samtidigt som fördelen är uppenbar - du kan koncentrera dig helt på vägen och omgivningen och låta vänster fot och vänster hand vila. Två saker som hjärnan alltså slipper lägga energi på.

EDIT: De jag har provat kan tendera att växa upp lite väl tidigt, tycker jag, men om man väljer sportläget så blir det problemet mindre.

Särskilt värdefullt på småvägar och grus där det var sk*tenkelt att småbusa när jag testade Hondas biffiga 750-scooter. Kul! Har inte kört "riktig" terräng men kan tänka mig att det är en fördel ute i skogen. Fråga dem som kört arméns automarhojar.

Sedan har jag lagt några tusen mil på diverse automatscootrar. Och som Allt om Mc skriver så är man i princip alltid snabbast iväg vid rödljusen. Medan andra håller på att anpassa gaspådraget, hitta dragläget och släppa kopplingen så är jag redan 5-10 meter bort! :)

En (1) gång har jag fått pisk vid rödljus. Det var en Porsche 911 som inte kunde tåla att bli rödljusspöad av en scooter på 300 cc. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ungefär samma nackdelar som med automat i bilen.

Armeqvarnan hade ju automat. Man får dålig kontroll på greppet i bakhjulet, särskilt när den växlar lite när den vill. Man kan förvisso lura den att växla tidigare med ett snabbt avslag på gasen vid rätt varvtal.
Sedan dåliga gaspåslag, vilket kan bli mindre dåligt ifall man håller på bromsen, ger gas och sedan släpper bromsen men inte lika distinkt som med en koppling.

En fördel är väl att det blir lättare att köra med en hand, särskilt vid start och stopp.
Ja det där gäller ju gamla 258, som jag faktiskt har provkört en gång för tusen år sedan.

Men de moderna automatlådorna verkar inte alls ha det problemet. Har genom åren pratat med några Africa Twin-ägare som kör med DCS och de är väldigt nöjda trots tolv kilos mervikt. Till och med offroad funkar det förvånansvärt bra säger de. Tja, man måste väl prova även om det ligger långt borta för min del. Variatorscooter är rena skräcken på vinterväg…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har provat några Hondamodeller (Africa Twin, NC 1100, ADV-X 750, NC 700) med automatlåda och är generellt positiv. Har inte kört särskilt långt, men jag har lagt några mil.

Lådorna är inte perfekta om jag jämför hur jag själv hade växlat men nackdelen är inte jättestor, samtidigt som fördelen är uppenbar - du kan koncentrera dig helt på vägen och omgivningen och låta vänster fot och vänster hand vila. Två saker som hjärnan alltså slipper lägga energi på.

Särskilt värdefullt på småvägar och grus där det var sk*tenkelt att småbusa när jag testade Hondas biffiga 750-scooter. Kul! Har inte kört "riktig" terräng men kan tänka mig att det är en fördel ute i skogen. Fråga dem som kört arméns automarhojar.

Sedan har jag lagt några tusen mil på diverse automatscootrar. Och som Allt om Mc skriver så är man i princip alltid snabbast iväg vid rödljusen. Medan andra håller på att anpassa gaspådraget, hitta dragläget och släppa kopplingen så är jag redan 5-10 meter bort! :)

En (1) gång har jag fått pisk vid rödljus. Det var en Porsche 911 som inte kunde tåla att bli rödljusspöad av en scooter på 300 cc. :D
Var det då du köpte 500cc? 😎
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tomatlåda på hoj måste väl vara lite som att köra hoj med närmare 200 hästar och hålla sig till tals växel... Och ignorera varvtalet när man bryter mot hastighetsbegränsningen.
Men överlag gillar jag att vispa runt i oljan när jag kör bara. När jag kör allmän väg tenderar jag att välja en växel och mer jaga flyt i körningen så tomatlåda på en gathoj skulle jag nog inte ha något emot, då länge den ger fan i att växla när jag inte vill det. :hihi

Bilen har automat trots att jag gillar manuellt mycket bättre, men har lite dålig funktion i benet så det får vara. Jag kör den i "manuellt" läge när jag kör aktivt just för att slippa att den växlar vid helt hel tillfällen.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
Manuell låda på skoter borde likna att köra pbv302 det tog lite tid att bli van men funka efter lite träning😊
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Manuell låda på skoter borde likna att köra pbv302 det tog lite tid att bli van men funka efter lite träning😊
Eller BV202… nä inget man saknar.

Men uppenbarligen har tekniken gått så pass framåt att det fungerar bra även på hoj. Och så finns ju förstås varianten som Honda har med e-clutch. Automatlåda är förstås något annat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det "kick-down" på hojautomatarna också?

(minns ett fasansfullt tillfälle då jag råkade pressa gaspedalen lite för hårt i en Opel Ascona automat på halt väglag. Kast fram o tillbaka över båda vägbanorna tills jag äntligen fick styr på eländet igen)
 
Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

Top