Automatlåda på MC

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En instickskommentar, som kanske inte leder diskussionen så värst långt vidare, men jag ler lite för mig själv:

Det är förunderligt hur mycket man "vet och tycker". Och kanske har alla lite rätt i sitt? Kopplingen kan vara bra att ha och det kan vara skönt att slippa den.
Två tankar samtidigt? Jobbigt! :)

Men så är det kanske alltid, det är nog mänskligt. Jag och flera andra minns ABS-diskussioner, en jämförelse som redan tagits upp i tråden. Minns också resonemang om förgasare vs. insprutning - där olika "religioner" ställdes mot varandra.

Själv blir jag inte så upphetsad över ämnet eftersom jag kört automat (scootrar med CVT) i snart 25 år och manuella mc i snart 35 år. Man måste (än så länge) inte välja utan kan göra som man behagar. Liiite frihet finns kvar!
App, app! Förgasarhästar!!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har kört elhoj både i skogen och på manövergård vilket är det närmaste jag kommit automathojar, och inget kopplingshandtag på styret.
Det mest spännande var att på enduro (KTM E-ride) så satt bakbromsen där kopplingen normalt sitter vilket var helt fantastiskt. Det är såååå mycket lättare att dosera en bakbroms med handen. Trots att KTM E-ride är en relativt trött hoj så kunde jag köra sketafort me den, precis som Brooklyn skriver här uppe så får man så mycket mer tid över till vad som är viktigt, spårval, gaskontroll, blick... plus att fötterna är fria att göra vad jag vill med.
När det kommer en seriös reggad el enduro så kommer det att stå en sån i garaget!

I manövergård så testade jag en ZERO "sporthoj" och efter lite pyssel så lärde jag mig att hantera bakbromsen (på vanliga stället) i kombo med gasen för att kunna köra riktigt sakta. Inga problem alls.

Det handlar bara om att lära sig och också inse att det finns fördelar i bland, som bakbroms på styret...
Jag har också haft bilar i många år med automat och paddlar på ratten, jag testade paddlarna en liten stund första gången, sen dess har jag inte rört dem överhuvudtaget, inte ens på prestandabilar. Samma sak här, jag kan fokusera på det som är viktigt när det går med lite högre fart.

Sen är det en helt oslagbart härlig känsla att köra t ex en AC Cobra eller Mazda Miata med manuell låda och använda koppling och växel för att kontrollera bilen, det går inte lika fort men det är väldigt roligt!

Så, det ena utesluter inte det andra. Som Brooklyn tjatat sig blå om så kan man ju faktiskt välja på automathojarna om man vill köra automat eller med koppling, det bästa av bägge världarna... Sen kommer ändå 99% av alla att köra i automatläget när det väl kommer till kritan. Precis som att det är en promilles promille av alla GS ägarna som någon gång kommer att starta i en lerig backe där den automagiska kopplingen inte är optimal... :D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka