Automatlåda på MC

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Har helautomatisk 2-stegs växellåda på Chappyn.
Även med finessen att på en liten spak (inringat i gult) välja mellan två olika utväxlingar - hög/låg, och benämns mycket rättvisande med "City/Mountain".
Helt förträffligt när man vill fotografera, eller fika, samtidigt som man kör.
Så automat - jag är på!

View attachment 506848
Eller lura polisen att det är en moped, tänkte vi förr. Den går väl typ 30-35 på lågen har jag för mig.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Eller lura polisen att det är en moped, tänkte vi förr. Den går väl typ 30-35 på lågen har jag för mig.
Ja, jag hade en exakt likadan när det begav sig, på det glada 80-talet.
Men den var en 50cc, så dom fanns som både moped och motorcykel (den 80cc jag har idag).
Mopeden hade dock treväxlad halvautomat, och med nytt insug, förgasare och framdrev gjorde den 60km/h, vilket ibland var nog så spännande med skottkärrehjulen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Ja, jag hade en exakt likadan när det begav sig, på det glada 80-talet.
Men den var en 50cc, så dom fanns som både moped och motorcykel (den 80cc jag har idag).
Mopeden hade dock treväxlad halvautomat, och med nytt insug, förgasare och framdrev gjorde den 60km/h, vilket ibland var nog så spännande med skottkärrehjulen.
Ja jag menar ju 80cc, som man kunde låtsas vara en moppe. Den gjorde ju 70 blås utan att vara särskilt vinglig, eller så var allt vingligt man körde på den tiden😁

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag menar ju 80cc, som man kunde låtsas vara en moppe. Den gjorde ju 70 blås utan att vara särskilt vinglig, eller så var allt vingligt man körde på den tiden😁

Om du har provkört en moped från 80-talet eller tidigare efter att du klivit över och kört 125 eller större så är svaret givet. Exakt allt var sladdrigt på den tiden.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har kollat på facit och det är som att köra med töjbar gaswire och man måste anpassa sig efter cykeln och inte tvärtom.

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
- Automat för lata och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj!
:unsure:

Jag tycker den stora grejen med automatväxlade hojar att många tillverkare tar bort kopplingshandtaget (!)
Det finns väl ingen "vass" åkare som någonsin skulle offra möjligheten att kunna köra utan koppling!? Betvivlar att automatköpare aldrig Wheelat eller haft knäskrap en enda gång i livet och därmed missat bästa bästa känslan i livet näst efter X.

För mig är ju hela grejen med att köra MC att aktiv köra och en stor del av detta är ju att just växla själv... Alltså jag har inget emot automat och hade gärna haft en knapp likt farthållaren som tog hand om växlingen när man vill slappa lite på vägarna genom Europa. Men att köpa ren automathoj utan möjlighet att kunna koppla/växla manuellt....:3freak ...aldrig! Då tar man ju bort en stor del av det som är glädjen med att köra motorcykel!

Har inget emot automathoj..... men behåll förtusan möjligheten att kunna koppla/växla själv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år