- Automat för bekväma och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj?
Jag tycker den stora grejen med automatväxlade hojar att många tillverkare tar bort kopplingshandtaget! Det finns väl ingen "vass" åkare som någonsin skulle offra möjligheten att kunna köra utan koppling?
För mig är ju hela grejen med att verkligen aktiv köra och en stor del av detta är ju att just växla själv... Alltså jag har inget emot automat och hade gärna haft en knapp likt farthållaren som tog hand om växlingen när man vill slappa lite på vägarna genom Europa. Men saken är den att jag stör mig på att många tillverkare inte ger möjligheten att kunna koppla/växla manuellt.... man tar ju då bort en stor del av det som är glädjen med att köra motorcykel!
(Redigerat: Snyggade till texten igen då jag missade poängen)
Du kan absolut växla manuellt, precis som med quickshifter. Utgår från att du provat det, det är smutt. Lägg till ett autoläge OM MAN VILL.
Där har du de moderna systemen. Och det är ju det som är poängen. Bara för några år sedan var det variatorautomat eller Hondas DCT, sedan kom e-clutch (där finns kopplingshandtaget kvar - om man vill) men ingen automatik. Och nu kom alltså BMW och Yamaha med sina nya system som är både och, BMW har t.o.m. kvar växelpedalen, som nu egentligen bara är en strömbrytare. Vill man köra manuellt och välja växel själv, ja då gör man det. Vill man köra automat, då gör man det.
Det som det verkar råda ganska stor enighet om är att de fungerar bättre än vad de kunde tro. Det är viktigt.
Min spaning är att detta kommer även inom roadracing för att avlasta föraren ytterligare en sak som inte behövs för att köra så fort som möjligt.
För en äventyrshoj ser jag den försvunna möjligheten att mekaniskt döda fast hojen på ettan i en brant sluttning som en nackdel. Något säljer man givetvis bort.