Nackdelarna kokar ned till två, en subjektiv och en objektiv.
1. Känslan av kontroll (den förstår jag)
2. Svårt med ”start i backe” (den förutsåg även jag)
Annars förvånansvärt bra funktion även på detta område.
Jag gissar att den tekniska utvecklingen INTE kommer att plötsligt stanna här utan att såväl mjuk- som hårdvara fortsätter utvecklas så länge vi har förbränningsmotorer med växellådor.
Spaning:
- Honda kommer att lägga till en liten elektronikenhet som också sköter själva växlingsbytet på sin e-clutch enligt körprogram.
- BMW kommer att uppdatera sin mjukvara med dessa förhållanden, möjligen erbjuda ”Enduro PRO”-hårdvara i form av manuell koppling som komplement (grejorna finns ju redan).
- Yamaha kommer - ffa på R7, R9 etc - att erbjuda sin lösning med växlingspaddlar via pedal om efterfrågan blir tillräckligt stor. Kanske valbart styre eller pedal eller relocalisation kit efter behag?
- Övriga märken kommer att komma med motsvarande lösningar på 2026 års modeller.