Automatlåda på MC

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har helautomatisk 2-stegs växellåda på Chappyn.
Även med finessen att på en liten spak (inringat i gult) välja mellan två olika utväxlingar - hög/låg, och benämns mycket rättvisande med "City/Mountain".
Helt förträffligt när man vill fotografera, eller fika, samtidigt som man kör.
Så automat - jag är på!

View attachment 506848
Eller lura polisen att det är en moped, tänkte vi förr. Den går väl typ 30-35 på lågen har jag för mig.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eller lura polisen att det är en moped, tänkte vi förr. Den går väl typ 30-35 på lågen har jag för mig.
Ja, jag hade en exakt likadan när det begav sig, på det glada 80-talet.
Men den var en 50cc, så dom fanns som både moped och motorcykel (den 80cc jag har idag).
Mopeden hade dock treväxlad halvautomat, och med nytt insug, förgasare och framdrev gjorde den 60km/h, vilket ibland var nog så spännande med skottkärrehjulen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, jag hade en exakt likadan när det begav sig, på det glada 80-talet.
Men den var en 50cc, så dom fanns som både moped och motorcykel (den 80cc jag har idag).
Mopeden hade dock treväxlad halvautomat, och med nytt insug, förgasare och framdrev gjorde den 60km/h, vilket ibland var nog så spännande med skottkärrehjulen.
Ja jag menar ju 80cc, som man kunde låtsas vara en moppe. Den gjorde ju 70 blås utan att vara särskilt vinglig, eller så var allt vingligt man körde på den tiden😁
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag menar ju 80cc, som man kunde låtsas vara en moppe. Den gjorde ju 70 blås utan att vara särskilt vinglig, eller så var allt vingligt man körde på den tiden😁

Om du har provkört en moped från 80-talet eller tidigare efter att du klivit över och kört 125 eller större så är svaret givet. Exakt allt var sladdrigt på den tiden.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har kollat på facit och det är som att köra med töjbar gaswire och man måste anpassa sig efter cykeln och inte tvärtom.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
- Automat för bekväma och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj?

Jag tycker den stora grejen med automatväxlade hojar att många tillverkare tar bort kopplingshandtaget! Det finns väl ingen "vass" åkare som någonsin skulle offra möjligheten att kunna köra utan koppling?
För mig är ju hela grejen med att verkligen aktiv köra och en stor del av detta är ju att just växla själv... Alltså jag har inget emot automat och hade gärna haft en knapp likt farthållaren som tog hand om växlingen när man vill slappa lite på vägarna genom Europa. Men saken är den att jag stör mig på att många tillverkare inte ger möjligheten att kunna koppla/växla manuellt.... man tar ju då bort en stor del av det som är glädjen med att köra motorcykel!

(Redigerat: Snyggade till texten igen då jag missade poängen)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Automat för bekväma och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj?

Jag tycker den stora grejen med automatväxlade hojar att många tillverkare tar bort kopplingshandtaget! Det finns väl ingen "vass" åkare som någonsin skulle offra möjligheten att kunna köra utan koppling?
För mig är ju hela grejen med att verkligen aktiv köra och en stor del av detta är ju att just växla själv... Alltså jag har inget emot automat och hade gärna haft en knapp likt farthållaren som tog hand om växlingen när man vill slappa lite på vägarna genom Europa. Men saken är den att jag stör mig på att många tillverkare inte ger möjligheten att kunna koppla/växla manuellt.... man tar ju då bort en stor del av det som är glädjen med att köra motorcykel!

(Redigerat: Snyggade till texten igen då jag missade poängen)
Du kan absolut växla manuellt, precis som med quickshifter. Utgår från att du provat det, det är smutt. Lägg till ett autoläge OM MAN VILL.

Där har du de moderna systemen. Och det är ju det som är poängen. Bara för några år sedan var det variatorautomat eller Hondas DCT, sedan kom e-clutch (där finns kopplingshandtaget kvar - om man vill) men ingen automatik. Och nu kom alltså BMW och Yamaha med sina nya system som är både och, BMW har t.o.m. kvar växelpedalen, som nu egentligen bara är en strömbrytare. Vill man köra manuellt och välja växel själv, ja då gör man det. Vill man köra automat, då gör man det.

Det som det verkar råda ganska stor enighet om är att de fungerar bättre än vad de kunde tro. Det är viktigt.

Min spaning är att detta kommer även inom roadracing för att avlasta föraren ytterligare en sak som inte behövs för att köra så fort som möjligt.

För en äventyrshoj ser jag den försvunna möjligheten att mekaniskt döda fast hojen på ettan i en brant sluttning som en nackdel. Något säljer man givetvis bort.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På mina motorcyklar är kopplingen ett analogt reglage vilket innebär att jag inte bara kan välja om det är av eller på utan hur mycket det ska driva.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På mina motorcyklar är kopplingen ett analogt reglage vilket innebär att jag inte bara kan välja om det är av eller på utan hur mycket det ska driva.
Märkligt, på mina med! :D

Men erkänn nu att du är lite sugen på att prova…

Jag skall absolut prova. Inte för att jag vill ha det utan för att teknik är intressant.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Märkligt, på mina med! :D

Men erkänn nu att du är lite sugen på att prova…

Jag skall absolut prova. Inte för att jag vill ha det utan för att teknik är intressant.
Det är väl klart att jag ska prova. För mig är det viktigt att inte köpa något som jag redan har haft. Jag tror inte att BMW GS blir mitt första val eftersom jag brukar må illa av deras cyklar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du förresten kört en tysk Ford av årsmodellerna 1968-1995?

Tyckte du att kopplingen var analog? :fakta

Det är en tillvänjningsfråga, men deras kopplingar med skivfjäder kan vara lite... digitala 1/0 av/på....

KTM har väl också sån fjäder, och då är det viktigt att justera den rätt så man får maximalt kläm med den utsläppt och behagligt lätt reglage indraget...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Paddlar på ratten ger bättre varvtider än vanlig växellåda. Det är garanterat samma för motorcyklar, särskilt som förarna nu verkar göra något slags pinkande hunden med ben rakt ut i luften vid inbromsning.
Fast att jämföra en H-låda med automat är inte riktigt samma sak som att jämföra en automat med en sekventiell låda.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Fast att jämföra en H-låda med automat är inte riktigt samma sak som att jämföra en automat med en sekventiell låda.
Det beror på vad man menar med automat. En datorstyrd sekventiell eller någon dubbelkopplingsvariant eller egentligen vad som helst utom antikviteter drivna av hydraulpump och styrda av nickelkulor i labyrint (eller en remjohan då) är en "automat".

Edit: Jag utgår alltså från att det mer är Boss Hoss som har momentomvandlare än moderna sportmotorcyklar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror på vad man menar med automat. En datorstyrd sekventiell eller någon dubbelkopplingsvariant eller egentligen vad som helst utom antikviteter drivna av hydraulpump och styrda av nickelkulor i labyrint (eller en remjohan då) är en "automat".

Edit: Jag utgår alltså från att det mer är Boss Hoss som har momentomvandlare än moderna sportmotorcyklar.
Samlingsnamn ”möjlighet till automatisk funktion”. De flesta MC-tillverkare verkar hittills ha valt manuell växellåda med möjlighet att datorn sköter bytet av växel. Quickshifter med motoriserad pedal (om man vill) och datorstyrd koppling kanske?

Diskussionen i stort följer den tio-femton år gamla diskussionen om ABS (man tappar kontroll, en bra förare är bättre, det skall vara roligt att köra hoj osv osv). Den tekniska utvecklingen är inte nådig mot dessa argument. :) Och hojarna blir ändå mer felfria för varje år (gäller inte alla förstås).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Nackdelarna kokar ned till två, en subjektiv och en objektiv.

1. Känslan av kontroll (den förstår jag)
2. Svårt med ”start i backe” (den förutsåg även jag)

Annars förvånansvärt bra funktion även på detta område.

Jag gissar att den tekniska utvecklingen INTE kommer att plötsligt stanna här utan att såväl mjuk- som hårdvara fortsätter utvecklas så länge vi har förbränningsmotorer med växellådor.

Spaning:

- Honda kommer att lägga till en liten elektronikenhet som också sköter själva växlingsbytet på sin e-clutch enligt körprogram.
- BMW kommer att uppdatera sin mjukvara med dessa förhållanden, möjligen erbjuda ”Enduro PRO”-hårdvara i form av manuell koppling som komplement (grejorna finns ju redan).
- Yamaha kommer - ffa på R7, R9 etc - att erbjuda sin lösning med växlingspaddlar via pedal om efterfrågan blir tillräckligt stor. Kanske valbart styre eller pedal eller relocalisation kit efter behag?
- Övriga märken kommer att komma med motsvarande lösningar på 2026 års modeller.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Samlingsnamn ”möjlighet till automatisk funktion”. De flesta MC-tillverkare verkar hittills ha valt manuell växellåda med möjlighet att datorn sköter bytet av växel. Quickshifter med motoriserad pedal (om man vill) och datorstyrd koppling kanske?

Diskussionen i stort följer den tio-femton år gamla diskussionen om ABS (man tappar kontroll, en bra förare är bättre, det skall vara roligt att köra hoj osv osv). Den tekniska utvecklingen är inte nådig mot dessa argument. :) Och hojarna blir ändå mer felfria för varje år (gäller inte alla förstås).
Jepp.

Nu har jag aldrig egentligen (förutom road min när jag sett priser på stålomspunnet / instruktioner om hur man luftar) invänt mot ABS (jag sa åt frun att köpa hoj med ABS) men jag äger ingen. Min nyaste, med marginal, är en b-king utan.

Så gå inte efrer vad gammelsmurfen tycker. Det är brara jag.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top