Galne Dansken
Uppsala Roadrunners
Tydligen ska jag ha automat...- Automat för bekväma och/eller novisa gubbar/tanter över 50 år?
- Manuellt växlad hoj för män/kvinnor som verkligen kan köra hoj?
...
När SMC körde sitt "Vad tycker folk om att köra El-hojs projekt - Vision Electric"vart jag inte ensam om att prata högt om växel och kopplings alla fördela för MC körning. Jag som använder sofistikerad kopplings-växel motorbroms på favroritvägen eller även bana - inte skulle jag klara utan detta!
Självfallet var jag inte ensam om att ha en så säker Nobelpris vinnande åsikt.
Grejen blev faktisk den att även om nästan alla typ 500 som provkörde El hojarna (vissa fick vi tvinga) var stärkt negative (enstaka var nyfikna) blev konklusionen att i princip alla (undantagit en handful) konkluderade att dom kommer äga en El-hoj i framtiden.
Roligt nog, blev det inte några diskussioner som så om automat, inga växlar - eftersom alla fick fullt fokus på motorprestande, ljud...
Själv hade jag nöjet av att ha en Energia en heldag vart den blev rastat primärt på Bågesundsbanan. Första varvet hatade jag den, eftersom jag inte hade motorbroms på väg in i kurvorna. GE MIG MIN KOPPLING och VÄXELLÅDA skrek jag högt!
I ett kort ögenblick vart min höga intelligens slog till hittade jag knappen som gav just den nivå av motorbroms jag tycker om. På nästa varv accepterade bristen av "det gamla". På varv nr. 3 njöt jag av att låta elektroniken jobba och al den extra "tid" jag fick att jobba med min kurvtagning.
Jag hade nöjet att köra en Honda med e-Clutch och jag njöt av så smidigt och exakt som systemet fungerade.
När jag kollar på HD´n i garaget och är medveten om att när jag starter den, kan den sätta i fart om inte den är i friläge - eller när jag med hela överkroppens kraft får draget in kopplingen och sparker in etterns växel, då låter en mekanisk explosion när kamhjulen hittar varandra och öppna kopplingen som sannolikt är rustat ihop gör att hojen bara kör (och jag igen får kasta mig och hojen omkull innan jag torpederar grannens bil)..
Jag inte heller ha´ automat i bilen - det var fränt med 6 manualle växlar, när jag stod i kö två till tre timmer dagligen i Stockholms trafiken..
Risken är väl att det nångång hamnar en automat i garaget...